Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om noen av dere har erfaring med malariamedisinen/vaksine? Jeg skal ut å reise over en 3-4ukers periode og lurer på hvilken jeg skal velge av Lariam og Malarone. Har hørt at mange har rapportert hallusinasjoner og uro om natten med Lariam? Er det noen her som har noen erfaringer å dele?

På forhånd takk!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tok lariam fordi da trenger man bare ta en i uka - i motsetning til hver dag med malarone, noe som blir mye dyrere. Men som du sier får noen hallusinansjoer av lariam, så det kan være lurt å teste på forhånd!

Ellers så er det viktig å huske at tablettene gir ikke 100% beskyttelse!! En som jeg reiste med fikk malaria til tross for tablettene, en fæl opplevelse! Så derfor: Myggstift, myggnetting og dekende klær er å anbefale!

Skrevet

Jeg tok lariam fordi da trenger man bare ta en i uka - i motsetning til hver dag med malarone, noe som blir mye dyrere. Men som du sier får noen hallusinansjoer av lariam, så det kan være lurt å teste på forhånd!

Ellers så er det viktig å huske at tablettene gir ikke 100% beskyttelse!! En som jeg reiste med fikk malaria til tross for tablettene, en fæl opplevelse! Så derfor: Myggstift, myggnetting og dekende klær er å anbefale!

Ja, uff..*grøsser* Er så redd for det. Men skal stifte meg over hele kroppen og myggnetting skal jeg så å si bo i ;) hehe. .nei, men jeg er som sagt livredd akkurat det nå, så jeg skal absolutt ta mine forhåndsregler.

Var du flinkere å ta slike forhåndsregler enn din venninne eller var hun bare ekstreeemt uheldig? Er så redd det ikke skal være godt nok å stifte seg, kle seg om kveldene og sove i myggnetting. Æsj,jeg er så pysete!!

Skrevet

Ja, uff..*grøsser* Er så redd for det. Men skal stifte meg over hele kroppen og myggnetting skal jeg så å si bo i ;) hehe. .nei, men jeg er som sagt livredd akkurat det nå, så jeg skal absolutt ta mine forhåndsregler.

Var du flinkere å ta slike forhåndsregler enn din venninne eller var hun bare ekstreeemt uheldig? Er så redd det ikke skal være godt nok å stifte seg, kle seg om kveldene og sove i myggnetting. Æsj,jeg er så pysete!!

Tror vi var omtrent like flinke til å passe på, så vet ikke hvorfor hun ble syk og ikke jeg... Tror det var litt tilfeldig.. Mente ikke å skremme deg altså.. når man først får malaria er man jo heldig som kommer fra rike Norge og kan komme raskt på sykehus og få hjelp. Det går jo som regel veldig bra! Men kanskje huske på at man nevner at man har vært i malaria-område også hvis man blir syk en stund etter at man har vært ute å reist..

Skrevet

Jeg tok den som var dyrest, og som man må ta hver dag. Merket ikke noe til det, men det fordyret jo reisa en del...

Skrevet

Antakelig vil legen anbefale deg en. Hvis du skal ta lariam og ikke har tatt det før, må du ta det en stund i forveien fordi enkelte får en del kraftige bivirkninger, og det må være tid til å bytte merke.

Da jeg trengte malariaforebyggende, tok jeg doxycyclin. Det er billigere enn malerone og den eneste bivirkningen er at man kan bli mer følsom for solen (jeg merket ikke noe til det, og det bør gå greit så lenge man bruker solkrem). Det er dessuten den malariamedisinen de bruker i det amerikanske forsvaret. Den er i motsetning til malerone godt utprøvd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...