Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Har kjøpt oppvaskmaskin, AEG, ca. 5.000,- + utgifter frakt, rørlegger etc Den vasker bare ikke rent! Gryter har størknet mat etter vask. Selv om vi skyller ganske godt på forhånd. Slik var det ikke med vår eldgamle maskin som sto i leiligheten da vi overtok. Men den begynte å bli lekk etter tjuefem år. Dessuten stinker det hvis vi vasker annehver dag, og ikke hver dag. Slik var heller ikke den gamle!? Hva gjør man? Kan man klage til forhandler, dvs butikken, eller til produsenten? 0 Siter
Gjest Teatrika Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Det er jo matrestene som stinker og ikke oppvaskmaskina. Det skal jo skylles (ikke bare ganske godt) før man setter ting inni, alle matrester skal jo vekk først - da vil også problemet med størknet mat i kjelene forsvinne... 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hvis grytene har størknet mat etter vask, så er det brukerne av denne maskinen som er problemet. Hvor tror du matrestene havner, om de løsner? Har du sjekket filteret og rista i bunnen av maskinen? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Om matrester stinker av oppvasken etter å ha stått uvasket et par dager, har vel dette ingen ting med selve oppvaskmaskinen å gjøre? Tror nok du må skylle oppvasken bedre før den settes i maskinen, den skal ikke ha matrester i. Om oppvaskmaskinen skulle fjerne matrester måtte vaskeprogrammet vært så kraftig at det ville gå hardt utover f.eks. glass. Noen maskiner har ulike programmer, kraftigere for f.eks. grytevask, men da bør man ikke vaske glass og andre skjøre ting i samme vask. 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Det er jo matrestene som stinker og ikke oppvaskmaskina. Det skal jo skylles (ikke bare ganske godt) før man setter ting inni, alle matrester skal jo vekk først - da vil også problemet med størknet mat i kjelene forsvinne... Selvsagt er det matrestene som stinker. Men ikke etter 1 til halvannen dag, hvis det ikke er fisk el. Ikke i den gamle maskinen vår. Men i den nye. Det er akkurat som det er veldig funktig inni den, slik at det blir mer bakterievekst. Jeg skyller, og jeg skyller tom mer enn de anbefaler i brukerveiledningen. Hvis man må vaske grytene skinnende rene før man setter dem inn i maskinen, er det jo absolutt ikke vits i å ha noen maskin i det hele tatt.. 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1204549368' post='3818542] Hvis grytene har størknet mat etter vask, så er det brukerne av denne maskinen som er problemet. Hvor tror du matrestene havner, om de løsner? Har du sjekket filteret og rista i bunnen av maskinen? Se svaret mitt til Teatrika, da... 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Om matrester stinker av oppvasken etter å ha stått uvasket et par dager, har vel dette ingen ting med selve oppvaskmaskinen å gjøre? Tror nok du må skylle oppvasken bedre før den settes i maskinen, den skal ikke ha matrester i. Om oppvaskmaskinen skulle fjerne matrester måtte vaskeprogrammet vært så kraftig at det ville gå hardt utover f.eks. glass. Noen maskiner har ulike programmer, kraftigere for f.eks. grytevask, men da bør man ikke vaske glass og andre skjøre ting i samme vask. Det står at man skal fjerne "grove matrester" i bruksanv. Autom. programsyklus kjøres for "serveringsservise og kokekar, ... type smuss: normalt skittent .. inntørkede matrester." Det skal ikke være helt rent når man setter det inn, da vasker man jo opp for hånd og trenger ikke maskin. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Det står at man skal fjerne "grove matrester" i bruksanv. Autom. programsyklus kjøres for "serveringsservise og kokekar, ... type smuss: normalt skittent .. inntørkede matrester." Det skal ikke være helt rent når man setter det inn, da vasker man jo opp for hånd og trenger ikke maskin. Nei, jeg skyller bort matrester fra serviset før det settes i maskinen - da sparer man også serviset, det er nettopp matrester som sliter på glass og annet når maskinen går. Dette kan likevel selvfølgelig ikke sammenlignes med en full oppvask; like etter at man har spist er det jo ikke store jobben å skylle av matrester. Stusser om det står i bruksanvisningen at en kan la inntørkede matrester stå igjen i gryter og kar, dette er i såfall helt på tvers av anbefalinger fra de fleste maskin- og serviseleverandører. 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Nei, jeg skyller bort matrester fra serviset før det settes i maskinen - da sparer man også serviset, det er nettopp matrester som sliter på glass og annet når maskinen går. Dette kan likevel selvfølgelig ikke sammenlignes med en full oppvask; like etter at man har spist er det jo ikke store jobben å skylle av matrester. Stusser om det står i bruksanvisningen at en kan la inntørkede matrester stå igjen i gryter og kar, dette er i såfall helt på tvers av anbefalinger fra de fleste maskin- og serviseleverandører. Vi skyller godt. Men vi pleide ofte å kjøre maskinen bare annenhver dag. Da ble det kanskje litt inntørket. Men ikke så veldig, siden døren til oppvaskmaskinen var lukket, og holdt på fuktigheten. Uansett får vi vel enten kjøre intensivvask, eller ta det med en gang på hurtigvask. Takk for svar, selv om noen av dere var litt småkritiske. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Vi skyller godt. Men vi pleide ofte å kjøre maskinen bare annenhver dag. Da ble det kanskje litt inntørket. Men ikke så veldig, siden døren til oppvaskmaskinen var lukket, og holdt på fuktigheten. Uansett får vi vel enten kjøre intensivvask, eller ta det med en gang på hurtigvask. Takk for svar, selv om noen av dere var litt småkritiske. ''Takk for svar, selv om noen av dere var litt småkritiske.'' Om du bare er ute etter støtteerklæringer har du kommet til feil sted. Ikke er sånt særlig konstruktivt heller . 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Vi skyller godt. Men vi pleide ofte å kjøre maskinen bare annenhver dag. Da ble det kanskje litt inntørket. Men ikke så veldig, siden døren til oppvaskmaskinen var lukket, og holdt på fuktigheten. Uansett får vi vel enten kjøre intensivvask, eller ta det med en gang på hurtigvask. Takk for svar, selv om noen av dere var litt småkritiske. Jeg synes også de var småkritiske..... Jeg lukker aldri døren til oppvaskmaskinen helt igjen, bortsett fra når jeg vasker. Synes jo at den nye maskinen burde virke like bra som den gamle ihvertfall... 0 Siter
Hugmee Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Selvsagt er det matrestene som stinker. Men ikke etter 1 til halvannen dag, hvis det ikke er fisk el. Ikke i den gamle maskinen vår. Men i den nye. Det er akkurat som det er veldig funktig inni den, slik at det blir mer bakterievekst. Jeg skyller, og jeg skyller tom mer enn de anbefaler i brukerveiledningen. Hvis man må vaske grytene skinnende rene før man setter dem inn i maskinen, er det jo absolutt ikke vits i å ha noen maskin i det hele tatt.. Kanskje den nye maskinen er tettere og dermed holder bedre på fuktighet og gir bakteriene bedre levevilkår? Bare en tanke som slo meg... 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Jeg synes også de var småkritiske..... Jeg lukker aldri døren til oppvaskmaskinen helt igjen, bortsett fra når jeg vasker. Synes jo at den nye maskinen burde virke like bra som den gamle ihvertfall... Takk, du er hyggelig. Endelig føler jeg meg forstått, og ikke som en skittenferdig slomse! 0 Siter
Gjest penger ut av vinduet? Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Kanskje den nye maskinen er tettere og dermed holder bedre på fuktighet og gir bakteriene bedre levevilkår? Bare en tanke som slo meg... Ja det har jeg også tenkt på. Kanskje jeg skal gjøre som hidi og ha døren på gløtt. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Vi har en eldgammel maskin som vasker helt rent, også hvis det er litt matrester igjen. Synes godt du kan klage, hvis det står i bruksanvisningen at den skal ta matrester. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Hvis du skal klage, skal du klage til forhandleren. Klager du til produsenten vil du uansett bare bli henvist til forhandleren. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Jeg skyller ikke bort alle matrester. Kun hvis det er mye. Og den vasker rent. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.