Gå til innhold

Er det urimelig (ang. sykemelding)?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym og lei
Skrevet

Er det urimelig å ønske seg sykemelding når man mistrives på arbeidsplassen sin? Er det andre som har vært i en lignende situasjon som kan fortelle om sine erfaringer?

Saken er at jeg jobber som vikar i en stor organisasjon. Jeg har vært i nåværende stilling i ett år (i organisasjonen en del lenger), og ble forespeilet videre jobb her av ledelsen da jeg ble tilsatt. Ny leder har valgt å omdefinere stillingen og har gitt meg relativt klare signaler om at jeg ikke kommer til å få stillingen nå som den er utlyst (fast). Jeg er tatt ut av de fleste arbeidsoppgavene som har vært interessante å drive med de siste året i påvente av at kontrakten løper ut, og i tillegg til at jeg kjeder meg på jobben føler jeg meg frosset ut av miljøet fordi de så klart gir signaler om at de ikke ønsker å satse på meg videre.

Slik det ser ut nå har jeg en annen jobb (også vikariat) å gå til relativt raskt etter at kontrakten går ut, men det er tungt og demotiverende å være på jobb, jeg gruer meg mye og har veldig tunge dager innimellom. Den siste måneden fremstår som uendelig lang, og jeg føler at de klarer seg uten meg denne tiden siden de har definert bort mine oppgaver om en måned uansett. Men er det egoistisk å gå til legen og ønske sykemelding?

hidi, the scorpion
Skrevet

Gå til legen og vær helt ærlig. Det dere blir enige om er en sak mellom deg og legen din ;)

Skrevet

Kan du ikke gå til sjefen å be om å få slutte med en gang. De har jo ikke noe særlig bruk for deg.

Du får kanskje begynne i det nye vikariatet før planen var?

Skrevet

På det aller første spørsmålet ditt ville jeg svart uten å nøle et JA. Mistrivsel på arbeidsplassen er grunn nok. Men ved å lese litt mer, melder tvilen seg. Du skriver ikke om det er andre enn sjefen din som har gitt klare signal på at du ikke får jobben. Du skriver at "leder har gitt klare signal" lenger nede i innlegget bruker du flertall og skriver "de". Hvem er de? Det er vanskelig å forholde seg til hva som er rett og galt her. Du skriver om dårlig miljø, at du føler deg frosset ut. Et miljø er både kollegaer og arbeidsplassen generelt, ikke bare det en leder har sagt. Men det kan jo hende du føler deg "utfrosset" siden du er blitt "fratatt" arbeidsoppgåver. Det at du kjeder deg, synes jeg ikke er grunn nok.

Nå er det mye vi som svarer deg ikke vet: på hvilken måte sjefen din ga "signaler om at det ikke var bruk for deg" eller om han er ufin mot deg ellers.

Når man går i en vikarstilling, kan man ikke forvente å få beholde denne jobben. Hvis du leser stillingsannonser for vikariat, ser du ofte at det står: .............i et år, med muligheter for forlengelse eller fast ansettelse.

At det imidlertidig er blitt ny ledelse, og du føler deg sviktet i henhold til noe du føler du var blitt lovet, er sånt man må regne med i dagens fisjoner/fusjoner.

Hvis du kan få begynne i den nye jobben snarest, synest jeg du kan spørre sjefen om du kan få slutte på dagen.

Men det høres ut på deg som at du ikke har så lyst til å begynne i den nye jobben, samtidig som du finner dine nåværende arbeidsoppgaver kjedelige. Jeg synes ikke en sykmelding er det rette i denne sammenheng.

Trakasering eller mobbing på arbeidsplassen er absolutt grunn god nok til sykmelding. Men jeg stiller meg tvilende til at det stemmer i ditt tilfelle. Skulle jeg ta feil, beklager jeg det.

Til syvende og sist er det som "hidi" skriver: det er du og din lege som finner best ut av dette.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, det synes jeg!

Du får sikkert gå tidligere om du ber om det - hvis ikke får du bite tennene sammen den siste mnd.

Persille1365381127
Skrevet

Gå til legen og vær helt ærlig. Det dere blir enige om er en sak mellom deg og legen din ;)

Svindel kalles vel det? Når man ikke faktisk er syk....

hidi, the scorpion
Skrevet

Svindel kalles vel det? Når man ikke faktisk er syk....

Svindel å gå til legen??? Huffda ;)

Skrevet

Slik du beskriver situasjonen, mener jeg du ikke har rett på sykemelding.

Persille1365381127
Skrevet

Svindel å gå til legen??? Huffda ;)

Når man ikke er syk, for å be om en sykemelding? Ja.

Det vil jo si at man mener arb.giver skal betale for en periode man ikke er på jobb bare fordi man ikke har lyst til å være der? Da får man ta ferie eller slutte spør du meg...

hidi, the scorpion
Skrevet

Når man ikke er syk, for å be om en sykemelding? Ja.

Det vil jo si at man mener arb.giver skal betale for en periode man ikke er på jobb bare fordi man ikke har lyst til å være der? Da får man ta ferie eller slutte spør du meg...

''Når man ikke er syk''

Hva vet vi.... Og hva defineres som "syk"? Vet du er arbeidsgiver, og har stor respekt for det, men det er vel likevel legens jobb å avgjøre hva som er best for pasienten!

Persille1365381127
Skrevet

''Når man ikke er syk''

Hva vet vi.... Og hva defineres som "syk"? Vet du er arbeidsgiver, og har stor respekt for det, men det er vel likevel legens jobb å avgjøre hva som er best for pasienten!

Men h*n skrev jo at h*n ikke var syk??

Skrevet

Med tanke på din vei videre i arbeidslivet, bør du bite tennene sammen og gjøre jobben din så godt du kan frem til du skal slutte.

Du vet aldri hvem som legger merke til en negativ holdning / falsk sykemelding nå, og som kanskje skal vurdere deg til ansettelse om noen år. Selv om det er et helt annet sted.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men h*n skrev jo at h*n ikke var syk??

Utfrysning på arbeidsplassen kan få de verste konsekvenser... Om h*n kan få gå tidligere, er det selvfølgelig et bedre alternativ for alle parter.

Arbeidsgivere har også et stort ansvar for sine ansatte, som du sikkert vet...;)

hidi, the scorpion
Skrevet

Med tanke på din vei videre i arbeidslivet, bør du bite tennene sammen og gjøre jobben din så godt du kan frem til du skal slutte.

Du vet aldri hvem som legger merke til en negativ holdning / falsk sykemelding nå, og som kanskje skal vurdere deg til ansettelse om noen år. Selv om det er et helt annet sted.

Det er ikke mange av dere som faktisk stoler på en leges bedømmelse av situasjonen og pasienten.... Jeg har _aldri_ vært bort i en lege som bare hiver ut sykemeldinger i hytt og vær!

De skal bedømme hva som er pasientens beste, ikke arbeidsgivere eller andre "forståsegpåere"......

Skrevet

Ja, jeg synes det er urimelig å be om sykmelding fordi man ikke trives på jobb, faktisk veldig likt trygdesvindel. Uansett er det ingen som kan be om en sykmelding, det er legen som sykmelder deg, hvis du faktisk er syk.

Trives du ikke i jobben, får du si opp og ikke utnytte trygdesystemet - la det være til hjelp for mennesker som faktisk er syke.

Skrevet

Det er ikke mange av dere som faktisk stoler på en leges bedømmelse av situasjonen og pasienten.... Jeg har _aldri_ vært bort i en lege som bare hiver ut sykemeldinger i hytt og vær!

De skal bedømme hva som er pasientens beste, ikke arbeidsgivere eller andre "forståsegpåere"......

Da har du vært heldig å være i kontakt med leger som faktisk gjør jobben sin. Jeg har motsatt erfaring. Har venninner som rett ut forteller at de har fått sykmelding etter å ha løyet på seg ryggvondt, muskelsmerter o.l. for å få et par uker fri. Det er dessverre utrolig mange slepphendte leger, og dessverre også mange som vet å utnytte seg av dem.

Skrevet

Utfrysning på arbeidsplassen kan få de verste konsekvenser... Om h*n kan få gå tidligere, er det selvfølgelig et bedre alternativ for alle parter.

Arbeidsgivere har også et stort ansvar for sine ansatte, som du sikkert vet...;)

Selvfølgelig, begrepet sykdom er vidt og hvis man blir mobbet eller fryst ut på arbeidsplassen, så kan dette helt klart føre til lidelser av forskjellige slag.

Men her er det snakk om et vikariat, personen har nytt engasjement rett etter avsluttet nåværende jobb, og bør derfor ikke gå til legen å "be" om sykmelding. Hun er jo selv i tvil om det er urimelig - er ikke det et tegn på at hun selv ikke mener at hun er syk?

Skrevet

Da har du vært heldig å være i kontakt med leger som faktisk gjør jobben sin. Jeg har motsatt erfaring. Har venninner som rett ut forteller at de har fått sykmelding etter å ha løyet på seg ryggvondt, muskelsmerter o.l. for å få et par uker fri. Det er dessverre utrolig mange slepphendte leger, og dessverre også mange som vet å utnytte seg av dem.

Helt enig med deg at mange utnytter systemet.

Skrevet

Det du sier om å stole på legens avgjørelse, er nok rett.

Men her er det svart ut fra det vi mener er rett i henhold til trådstarters sitt innlegg. Hvis du har lest innlegget mitt lenger nede, synes ikke jeg at det er noe urimelig svar. Jeg har til og med tatt med at behov for sykmelding kunne være aktuelt, men slik han la frem saken sin, syntes jeg absolutt ikke det var grunnlag for det.

Men litt rart at trådstarter ikke ønsker å bli med i diskusjonen, han kan kanskje få frem flere momenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...