Gå til innhold

Er det urimelig (ang. sykemelding)?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Utfrysning på arbeidsplassen kan få de verste konsekvenser... Om h*n kan få gå tidligere, er det selvfølgelig et bedre alternativ for alle parter.

Arbeidsgivere har også et stort ansvar for sine ansatte, som du sikkert vet...;)

Ja, men nå var spørsmålet om det var urimelig å be om en sykemelding når man ikke var syk - og det synes jeg faktisk.

Og når det er snakk om så kort tid igjen, så er det begrenset hva arb.giver kan gjøre med saken, da får man kanskje bare bite tennene sammen og holde ut. Sykemelding er uansett feil, og ikke et middel man skal bruke i en konflikt. H*n kan jo bare ta ferie også? Eller bli hjemme uten lønn?

hidi, the scorpion
Skrevet

Da har du vært heldig å være i kontakt med leger som faktisk gjør jobben sin. Jeg har motsatt erfaring. Har venninner som rett ut forteller at de har fått sykmelding etter å ha løyet på seg ryggvondt, muskelsmerter o.l. for å få et par uker fri. Det er dessverre utrolig mange slepphendte leger, og dessverre også mange som vet å utnytte seg av dem.

Det tviler jeg ikke på! Trådstarter virket ikke på meg som om hun var i den kategorien....

Legens makt, er jo også innskrenket, nettopp pga misbruk, så kan vi bare håpe at det blir mindre av det!

I mine øyne så virket trådstarter svært oppriktig, det betyr mye for meg, når jeg først svarer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det du sier om å stole på legens avgjørelse, er nok rett.

Men her er det svart ut fra det vi mener er rett i henhold til trådstarters sitt innlegg. Hvis du har lest innlegget mitt lenger nede, synes ikke jeg at det er noe urimelig svar. Jeg har til og med tatt med at behov for sykmelding kunne være aktuelt, men slik han la frem saken sin, syntes jeg absolutt ikke det var grunnlag for det.

Men litt rart at trådstarter ikke ønsker å bli med i diskusjonen, han kan kanskje få frem flere momenter.

Kanskje vedkommende bare ønsket mange innspill!

Ellers er jeg enig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, men nå var spørsmålet om det var urimelig å be om en sykemelding når man ikke var syk - og det synes jeg faktisk.

Og når det er snakk om så kort tid igjen, så er det begrenset hva arb.giver kan gjøre med saken, da får man kanskje bare bite tennene sammen og holde ut. Sykemelding er uansett feil, og ikke et middel man skal bruke i en konflikt. H*n kan jo bare ta ferie også? Eller bli hjemme uten lønn?

Nettopp derfor jeg kun ga ett råd, gå til legen!

Jeg forbinder ikke legebesøk med sykemelding, men gode løsninger!

punky brewster
Skrevet

Ja, jeg synes det er urimelig å be om sykmelding fordi man ikke trives på jobb, faktisk veldig likt trygdesvindel. Uansett er det ingen som kan be om en sykmelding, det er legen som sykmelder deg, hvis du faktisk er syk.

Trives du ikke i jobben, får du si opp og ikke utnytte trygdesystemet - la det være til hjelp for mennesker som faktisk er syke.

Livet er ikke så lett, man må faktisk ha en inntekt å leve av, så om man ikke trives i en jobb, så må man finne seg en annen jobb først og det er ikke alltid gjort i en fei. Man kan faktisk bli syk av å ha en jobb man ikke trives i. Så jeg synes du var alt for kvass i dine utalelser.

punky brewster
Skrevet

Når man ikke er syk, for å be om en sykemelding? Ja.

Det vil jo si at man mener arb.giver skal betale for en periode man ikke er på jobb bare fordi man ikke har lyst til å være der? Da får man ta ferie eller slutte spør du meg...

Om man feks ikke trives i en jobb og blir syk av det, man kan faktisk bli syk av vantrivsel og det kan det ta tid før man finner en annen jobb. Så det er ikke bare å slutte, folk trenger penger for å leve. i noen tilfeller rekker man ikke å finne seg en annen jobb før man er blitt syk og må kanskje gå sykemeldt evt over i attføring. Dessuten er det ikke arbeidsgiver som betaler for feks lagtidsyke, det gjør nav. Dere som driver feks barnehage tjener jo på det om noen er langtidsykemeldte, mange barnehager tar jo ikke inn vikarer hver dag og er det en pedagog som er sykemeldt, så sparer dere jo enda mer siden det ofte er assistenter som brukes som vikarer.

Skrevet

Det tviler jeg ikke på! Trådstarter virket ikke på meg som om hun var i den kategorien....

Legens makt, er jo også innskrenket, nettopp pga misbruk, så kan vi bare håpe at det blir mindre av det!

I mine øyne så virket trådstarter svært oppriktig, det betyr mye for meg, når jeg først svarer.

Ja, all ære til trådstarter som er ærlig, men dette betyr ikke at en sykmelding er berettiget:-)

Skrevet

Livet er ikke så lett, man må faktisk ha en inntekt å leve av, så om man ikke trives i en jobb, så må man finne seg en annen jobb først og det er ikke alltid gjort i en fei. Man kan faktisk bli syk av å ha en jobb man ikke trives i. Så jeg synes du var alt for kvass i dine utalelser.

Denne personen sier selv at h*n har et nytt engasjement å gå over til. Men uansett om det ikke var tilfellet, så får man arbeidsledighetstrygd hvis man ikke klarer å finne seg en jobb. Så man får en type inntekt selv om man ikke får ny jobb eller sykmelding...

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, all ære til trådstarter som er ærlig, men dette betyr ikke at en sykmelding er berettiget:-)

Det har jeg heller aldri sagt...;)

Persille1365381127
Skrevet

Om man feks ikke trives i en jobb og blir syk av det, man kan faktisk bli syk av vantrivsel og det kan det ta tid før man finner en annen jobb. Så det er ikke bare å slutte, folk trenger penger for å leve. i noen tilfeller rekker man ikke å finne seg en annen jobb før man er blitt syk og må kanskje gå sykemeldt evt over i attføring. Dessuten er det ikke arbeidsgiver som betaler for feks lagtidsyke, det gjør nav. Dere som driver feks barnehage tjener jo på det om noen er langtidsykemeldte, mange barnehager tar jo ikke inn vikarer hver dag og er det en pedagog som er sykemeldt, så sparer dere jo enda mer siden det ofte er assistenter som brukes som vikarer.

Men det er en litt annen sak. Her er det snakk om noen som allerede skal slutte - men bare ikke vil være der ut tiden.

Skrevet

Det er nå ikke helt riktig, da...

For det første må man ha nok mennesker på jobb i en barnehage, slik er en gang loven. For det andre vil en ansatts sykemelding (om man ikke får inn god hjelp) føre til belastning på de andre ansatte, og mest sannsynlig mer sykdom generelt.

Mange barnehager bruker også firmaer som tilbyr barnehagevikarer. Disse er veldig dyre, men grunnen er at de er det eneste som -garanterer- at du har noen til å fylle inn når enn du trenger det.

Jeg klarer ikke se at barnehager sparer noe særlig på sykemeldinger dekket av NAV.

Persille1365381127
Skrevet

Det er nå ikke helt riktig, da...

For det første må man ha nok mennesker på jobb i en barnehage, slik er en gang loven. For det andre vil en ansatts sykemelding (om man ikke får inn god hjelp) føre til belastning på de andre ansatte, og mest sannsynlig mer sykdom generelt.

Mange barnehager bruker også firmaer som tilbyr barnehagevikarer. Disse er veldig dyre, men grunnen er at de er det eneste som -garanterer- at du har noen til å fylle inn når enn du trenger det.

Jeg klarer ikke se at barnehager sparer noe særlig på sykemeldinger dekket av NAV.

Litt som å tisse i buksen når man fryser - varmt med en gang, så bare helvete...

Skrevet

Jeg synes faktisk at det er merkelig dersom legen gir deg sykmelding. At staten skal betale din lønn ettersom du ikke trives virker ikke rettferdig.

Kanskje det er en mulighet å slutte tidligere i denne jobben, og begynne tidligere i den nye jobben?

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Så det er ikke bare å slutte, folk trenger penger for å leve.''

Det er vel dette som er idéen bak arbeidsledighetstrygd, eller hva?

Ikke for det, jeg er enig i at man kan bli syk av mistrivsel, men det virker ikke som det er sånn i trådstarters tilfelle. Er man syk av mistrivsel, ja, så _er_ man jo faktisk syk og skal vurderes ut fra det.

Gjest belastninger
Skrevet

Utifra det du beskriver, høres det rimelig ut at du får sykemelding synes jeg. Du viser symptomer på depresjon grunnet i belastende forhold på arbeidsplassen. Jeg var selv sykemeldt i en tid på grunn av liknende forhold.

Når du blir sykemeldt, har du krav på fortsatt sykepenger (basert på tidligere lønn) også etter at jobben din er ferdig. Men det forusetter jo at symptomene fortsatt er der. Det kan jo imidlertid hende at du får det bra igjen når du får avstand til jobben, og da kan søke ny jobb.

Hvis du har en lege som ikke forstår din situasjon, har du også mulighet til å bytte lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...