Gå til innhold

Ufør og forsikring

Anbefalte innlegg

offentligsvindel
Skrevet

Blir nå 60% ufør etter 2 år på rehabilitering. Bindevevssykdom.

Dette er en kronisk sykdom med store plager. Det finnes ingen kur, så jeg vil ikke bli kvitt sykdommen. Noen av plagene holdes i sjakk med medisiner. Men det er mange plager og selv om jeg har prøvd å øke stillingsprosent er det ikke mulig pga. plagene.

Jeg har vært ansatt i samme firma i 8 år og vi har gode forsikringsordninger gjennom jobben.

MEN - problemet er jo de nye reglene for uføretrygd. Min saksbehandler sier at pga. min alder (42) vil jeg få tidsbegrenset uførestønad. Jeg vil da ikke få noe av forsikringen.

Arbeidsgiver sier de nå vil si meg opp da jeg ikke kommer tilbake i full stilling.

Hvis jeg da får tidsbegrenset uførestønad i noen år for deretter, når jeg "blir gammel nok", å gå over på varig uførestønad vil jo forsikringen ikke hjelpe meg i det hele tatt!!

Hvorfor tidsbegrenset uførestønad når jeg har en kronisk sjukdom uten utsikt til bedring???

Samarbeider det offentlige med forsikringsselskapene?

Har ett lite håp om at jeg har misforstått. Jeg ble jo ufør mens jeg var i jobb og hadde forsikring. Vil jeg kunne få utbetalt forsikring f.eks. 5 år etter at jeg er sagt opp når uførestønaden blir varig?

Skjønner ikke at alder skal være med å bestemme dette når det som sagt er en kronisk sjukdom som en faktisk ikke blir frisk av.

Noen som har vært borti det samme?

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Dette er et kjent problem - dessverre. Forsikringsklagenemnda har gått langt i å godkjenne at dette er ok praksis fra selskapenes side, i alle fall så lenge de har hatt dette i vilkårene sine før 010104.

Det er ingen automatikk i at TU ikke kan tilstås selv om sykdommen er kronisk - det er vurderingen av din fremtidige funksjonsevne som avgjør hvilke støand du får. Kan det ikke utelukkes en bedring i funksjonsevnen, vil TU være rett ytelse.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...