Gå til innhold

kildehenvisning og hjemmeeksamen

Anbefalte innlegg

Gjest formule

jeg holder på med en hjemmeeksamen

og da jeg leste igjennom den nå så jeg har nesten alt var sitater fra forfattere(har så klart kildehenvisninger)

er dette dårlig?

burde jeg ha skrevet mere på egen hånd? grunnen til at jeg har tatt med så mange kildehenvisninger er for å være sikker på at jeg ikke skal bli tatt for plagiat.

kan man bruke andres informasjon, ved å omformulere det de har sagt og la være og skrive kildehenvisning, eller blir dette sett på som juks?

har aldri gjort en slik oppgave før så trenger tips!!:)

takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/300894-kildehenvisning-og-hjemmeeksamen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

''kan man bruke andres informasjon, ved å omformulere det de har sagt og la være og skrive kildehenvisning, eller blir dette sett på som juks?''

Du kan ikke gjengi noe fra noen bøker uten å henvise til kilde - og i praksis vil alltid omtrent hele besvarelsen din være en henvisning til forskjellige kilder. De eneste gangene du ikke skal henvise til kilder er når du blir bedt om å mene noe - og du skriver dine egne tanker rundt et tema.

Det er bra med mange henvisninger, men du må også få frem egen drøfting. En god regel kan være å komme med egne synspunkter etter at du har løftet frem noen sitater. Se det fra forskjellige vinkler og oppsummer hvordan du har forstått det og hva som er din mening. Overgangen fr avsnitt til avsnitt er viktig. En oppgave bør ha en rød tråd som er din egen! :)

Gjest formule

''kan man bruke andres informasjon, ved å omformulere det de har sagt og la være og skrive kildehenvisning, eller blir dette sett på som juks?''

Du kan ikke gjengi noe fra noen bøker uten å henvise til kilde - og i praksis vil alltid omtrent hele besvarelsen din være en henvisning til forskjellige kilder. De eneste gangene du ikke skal henvise til kilder er når du blir bedt om å mene noe - og du skriver dine egne tanker rundt et tema.

takk for svar!!

jeg har ikke så mange egne meninger rundt dette emnet, siden vi skal skrive om hvordan lage en undersøkelse for den problemstillingen vi har valgt. (altså vi skal ikke gjennomføre undersøkelsen bare beskrive hvordan vi skal gå frem)

Nå vet jeg jo ikke på hvilket nivå du studerer, men på universitetet vil det helt klart ikke ses på med blide øyne hvis det oppdages.

Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått informasjon om dette før eksamen. Kildehenvisninger, osv. inngår som en del av undervisningen på mitt studie.

hvorfor har du ikke skrevet eget?

Skal du ikke ha med konklusjon osv? Og egne tolkninger?

JA, det er plagiat å også skrive om andres ord og late som de er dine...

Syntes det er bedre å gjøre det selv enn å bare ha andres innhold i oppgaven!

og latskap også, mener nå jeg!

Annonse

Gjest mallet

Mange kildehenvisninger er en god ting, det viser at du har lest pensum og evner å bruke det du har lest. Men du bør selvsagt ha en mer frittstående innledning og konklusjon, i det minste. Til den type oppgave som du beskriver i et av svarene her virker det ikke som det er behov for mye drøfting.

Gjest ChiengMai

hvorfor har du ikke skrevet eget?

Skal du ikke ha med konklusjon osv? Og egne tolkninger?

JA, det er plagiat å også skrive om andres ord og late som de er dine...

Syntes det er bedre å gjøre det selv enn å bare ha andres innhold i oppgaven!

og latskap også, mener nå jeg!

''JA, det er plagiat å også skrive om andres ord og late som de er dine... Syntes det er bedre å gjøre det selv enn å bare ha andres innhold i oppgaven!''

Nåja, det er da ingen hensikt i at alle skal finne opp kruttet selv, eller hva? Så lenge man viser til kildene man har brukt ser jeg ikke helt problemet, æres den som æres skal og alt det der...

Da jeg studerte pedagogikk for en del år sida sa veileder at plagiat er å bruke ordene til en kilde, å bruke mange er forskning. :-)

Gjest ChiengMai

På høyskolenivå vil jeg i alle fall mene det er juks, du skal henvise til kilden selv om du skriver det med dine egne ord. Greit i forhold til det å holde ryggen klar, stor fare for at du ikke får godkjent om du blir tatt på fersken.

Persille1365381127

takk for svar!!

jeg har ikke så mange egne meninger rundt dette emnet, siden vi skal skrive om hvordan lage en undersøkelse for den problemstillingen vi har valgt. (altså vi skal ikke gjennomføre undersøkelsen bare beskrive hvordan vi skal gå frem)

Nei, man har jo sjelden det. Bare henvis alt du skriver hele tiden, eller til en liste til slutt - da er du sikker. Det trenger ikke være ordrett sitert for at det skal kreves henvisning - dessverre ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...