Gjest pedanten Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Hvem kontakter jeg for å informere om at et hus skal endre bruk? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Det holder nok ikke å informere, det må søkes om. Du søker til kommunen. Kontakt din kommune for å høre hvilken avdeling søknaden skal sendes til og hvilke skjemaer du trenger. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Som mallet sier må du søke, du kan ikke bare bestemme det. Men i Oslo er det Plan- og bygningsetaten, i andre kommuner vet jeg ikke. 0 Siter
Gjest pedanten Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Det holder nok ikke å informere, det må søkes om. Du søker til kommunen. Kontakt din kommune for å høre hvilken avdeling søknaden skal sendes til og hvilke skjemaer du trenger. Hvorfor det når det gjelder mitt eget hus?! 0 Siter
Gjest Ino Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Slik søker du om bruksendring: http://www.dinside.no/php/art.php?id=31213 Bruksendring fra helårsbolig til fritidsbolig og fra turistanlegg til privateide hytter: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/tidsskrift_nyhetsbrev/Planjuss/T-1337-Planjuss-12000/14.html?id=279502 Fant også denn eteksten: Bruksendring Hvis det skal utføres vesentlige ombyggingsarbeider vil tiltaket være søknadspliktig etter pbl. §93 b. og søknaden skal forestås av en ansvarlig søker som skal godkjennes av kommunen. Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller motsatt er meldepliktig. Som hoveddel regnes eksempelvis oppholdsrom, soverom, kjøkken, bad, etc. Søknadsplikten inntrer dersom tiltaket medfører endringer på bærende konstruksjoner. Ominnredning til ny boenhet som hybel/hybelleilighet omfattes ikke av meldingsordningen og er alltid søknadspliktig. Lykke til :-) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Hvorfor det når det gjelder mitt eget hus?! Fordi kommunen regulerer hvilke områder som skal være boligområder og hvor det skal være næringsvirksomhet, og hva slags type næring (egen godkjenning for restaurantvirksomhet f.eks). Usikker på hva slags regler som gjelder fra bytte fra en type næring til en annen, det avhenger sannsynligvis av hva slags type næring det dreier seg om. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.