Gå til innhold

bruksendring av hus ifm næring

Anbefalte innlegg

Gjest pedanten
Skrevet

Hvem kontakter jeg for å informere om at et hus skal endre bruk?

Gjest mallet
Skrevet

Det holder nok ikke å informere, det må søkes om. Du søker til kommunen. Kontakt din kommune for å høre hvilken avdeling søknaden skal sendes til og hvilke skjemaer du trenger.

Persille1365381127
Skrevet

Som mallet sier må du søke, du kan ikke bare bestemme det. Men i Oslo er det Plan- og bygningsetaten, i andre kommuner vet jeg ikke.

Gjest pedanten
Skrevet

Det holder nok ikke å informere, det må søkes om. Du søker til kommunen. Kontakt din kommune for å høre hvilken avdeling søknaden skal sendes til og hvilke skjemaer du trenger.

Hvorfor det når det gjelder mitt eget hus?!

Skrevet

Slik søker du om bruksendring:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31213

Bruksendring fra helårsbolig til fritidsbolig og fra turistanlegg til privateide hytter:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/tidsskrift_nyhetsbrev/Planjuss/T-1337-Planjuss-12000/14.html?id=279502

Fant også denn eteksten:

Bruksendring

Hvis det skal utføres vesentlige ombyggingsarbeider vil tiltaket være søknadspliktig etter pbl. §93 b. og søknaden skal forestås av en ansvarlig søker som skal godkjennes av kommunen.

Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller motsatt er meldepliktig. Som hoveddel regnes eksempelvis oppholdsrom, soverom, kjøkken, bad, etc. Søknadsplikten inntrer dersom tiltaket medfører endringer på bærende konstruksjoner.

Ominnredning til ny boenhet som hybel/hybelleilighet omfattes ikke av meldingsordningen og er alltid søknadspliktig.

Lykke til :-)

Gjest mallet
Skrevet

Hvorfor det når det gjelder mitt eget hus?!

Fordi kommunen regulerer hvilke områder som skal være boligområder og hvor det skal være næringsvirksomhet, og hva slags type næring (egen godkjenning for restaurantvirksomhet f.eks). Usikker på hva slags regler som gjelder fra bytte fra en type næring til en annen, det avhenger sannsynligvis av hva slags type næring det dreier seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...