Gå til innhold

15 åringer og sex

Anbefalte innlegg

Mista nikket
Skrevet

Det er sant, men i en slik situasjon må du sette deg ned å tenke før du handler.

Slipper heldigvis å komme i den situasjonen da både sønn og datter har passert 30 :-)

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

9

• Mista nikket

8

• morsan

5

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slipper heldigvis å komme i den situasjonen da både sønn og datter har passert 30 :-)

Hehe, men du vet ikke hva de holdt på med da de var 14 og 15.

Skrevet

Jeg synes at å skrike det opp bare er mot sin hensikt. Som f.eks å nekte dem samvær, da fører det til at de møtes i smug og da har du det gående på flere områder kanskje.

Det beste du kan gjøre er å høre hvor han får tak i kondom, om han forstår viktigheten av den, om han tør å kjøpe/hente på helsestasjonen osv. Du kan såklart si at du synes det er tidlig å begynne, men det hjelper ikke.....

Jada, det er tidlig, men andre er jo nede i tolvårsalder har jeg hørt.....

Skrevet

Jeg synes at å skrike det opp bare er mot sin hensikt. Som f.eks å nekte dem samvær, da fører det til at de møtes i smug og da har du det gående på flere områder kanskje.

Det beste du kan gjøre er å høre hvor han får tak i kondom, om han forstår viktigheten av den, om han tør å kjøpe/hente på helsestasjonen osv. Du kan såklart si at du synes det er tidlig å begynne, men det hjelper ikke.....

Tolv?!

Skrevet

Hadde jeg som mor oppdaget at min datter på 14 år hadde sex, hadde jeg blitt rasende. Hadde kontaktet 15 åringens foreldre og lagd et helvete og gjort alt jeg kunne for å få slutt på dette. Hvor fornuftig det hadde vært vet jeg ikke. Så gammeldags er jeg.

Enig med deg. Det hadde blitt konstant overvåkning og forbud mot å treffe folk. Mener det seriøst, jeg hadde ikke godtatt det i det hele tatt.

Greit at man skal være føre var, men dersom det hadde skjedd likevel, hadde jeg nektet ungdommen å gå noe som helst sted.

Mista nikket
Skrevet

Hehe, men du vet ikke hva de holdt på med da de var 14 og 15.

Heldigvis ikke alt, men veldig mye.

I ettertid så har jeg tenkt veldig mye på en ting. Sønnen gikk på videregående og skulle på hyttetur med kjæresten. Som den fornuftige mor spurte jeg om han hadde kondomer. Nei, det hadde han ikke. da ble det nærmeste bensinstasjon. Jeg parkerte rett utenfor inngangen og han sprang inn og handlet. Tenkte etterpå, der satt den gamle røya i bilen og den flotte , unge gutten var inne å kjøpte kondomer.

ung mamma!:)
Skrevet

Ja og hvis det er tilfelle så er det sykt!!!og må stoppes.Hvis det er sånn at det blir tidligere og tidligere må hvertfall 14 15 åringer få konsekvenser, hvis ikke er det lett for at en søster eller venninne/kamerat på 13 tenker at "det er greit at de gjør det og jeg er jo bare ett år yngre så da er vel det også greit" kvalmt.

Nei en må hvertfall holde fast ved lavalder grensen og så ta det fra der!!!!!!

Skrevet

Hvordan fant du det ut forresten? Fant du kondomer i søpla? Jeg bare lurer, siden du sier at du har oppdaget det.

Gjest togli
Skrevet

Du har antagelig ikke annet valg enn å snakke fornuftig med dem. Men det spørs likevel om det vil hjelpe, de har jo fått smaken på det og det spørs om de vil høre på deg.

Du kan jo ta en prat med foreldrene til jenta også, så de kan være med å snakke med dem.

Dette her er ikke lett.

Får i alle fall håpe at de bruker prevensjon.

Ta med seg jentas foreldre og samtale med turtelduene sammen!? Huff, hadde foreldrene mine og typens foreldre gjort noe sånt mot meg, så hadde jeg daua av forlegenhet ;-/ Litt enklere med kun sine egne foreldre tror jeg?

Gjest togli
Skrevet

Skjønner at jeg er litt " gmmeldags ", men er det ikke for tidlig med sex som 14 åring ? Bør man ikke si noe om dette ?

Eller er det jeg som er " gammeldags " ?

Ja, det er for tidlig, men jeg tror man bare gjør vondt verre ved å nedlegge forbud mot sex. Når barna først har kommet så langt, tror jeg det beste er å ta en skikkelig samtale om følelser, sexpress, prevensjon osv. Jeg sier ikke at man skal vente med slike samtaler til barna er så gamle, men i slike tilfeller må man ta det opp ekstra grundig.

Skrevet

Jeg hadde vel lagt et press på hans foreldre til å finne løsninger og snakket noe om lovligheten i deres handlinger.

"Hans foreldre"... = Trådstarter,

Gjest Elextra
Skrevet

Ja og hvis det er tilfelle så er det sykt!!!og må stoppes.Hvis det er sånn at det blir tidligere og tidligere må hvertfall 14 15 åringer få konsekvenser, hvis ikke er det lett for at en søster eller venninne/kamerat på 13 tenker at "det er greit at de gjør det og jeg er jo bare ett år yngre så da er vel det også greit" kvalmt.

Selvfølgelig er det tidlig, men noen har jo bestandig vært tidlig ute.

Nesten 30(!) år siden jeg var i den alderen, men husker da at noen av mine samtidige jenter lå med en gutt for første gang allerede i 13-årsalderen.

Skrevet

Dette er rett og slett det dummeste du kan gjøre og du vil ikke oppnå noe som helst, bortsett fra å støte dem enda mer i fra deg.

Hadde du som gal mor kommet til meg og min sønn og vært rasende så hadde du gått på hode ut døra før du hadde skjønt hva som foregikk.

Vi kan være enig om at dette er altfor tidlig og at det er viktig å prøve å gjøre noe, men da må det brukes sunn fornuft.

''Hadde du som gal mor kommet til meg og min sønn og vært rasende så hadde du gått på hode ut døra før du hadde skjønt hva som foregikk.''

Hehe,- ja det hadde nok skjedd hjemme hos oss også, det :-)

Skrevet

Huff ja det er skremmende utvikling. Det er nok viktig å snakke om slikt i hjemmet før de kommer i den alderen. Det burde være fornuftighet på området før det starter opp. Men hvordan forhindre det? Samtale ja, men ytre påvirkning som fra internett spiller nok inn. Ikke engang nyhetsidene (forsidene)er spart for sex lengre.

Det skal ikke være lett for oss foreldre.......

Skrevet

Selvfølgelig er det tidlig, men noen har jo bestandig vært tidlig ute.

Nesten 30(!) år siden jeg var i den alderen, men husker da at noen av mine samtidige jenter lå med en gutt for første gang allerede i 13-årsalderen.

En av mine venninner deubterte like før hun fylte 13 år, og før det var gått et halv år, hadde hun hatt minst 5 ulike sexpartnere... (som jeg visste om ihvertfall).

Selv fikk jeg vel mitt første kyss på omtrent samme alder, så vi lå nokså langt fra hverandre i livsførsel....;-)

Hvilket jo (naturligvis) hadde følger for vennskapet - hun hang rundt de store gutta i niende og syntes jeg var utrolig barnslig, mens jeg hang mer og mer sammen med andre 'barsnlige' jenter i klassa og gjorde typiske ting som jenter i den alderen gjør (og burde gjøre!).

Skrevet

I ettertid så har jeg tenkt veldig mye på en ting. Sønnen gikk på videregående og skulle på hyttetur med kjæresten. Som den fornuftige mor spurte jeg om han hadde kondomer. Nei, det hadde han ikke. da ble det nærmeste bensinstasjon. Jeg parkerte rett utenfor inngangen og han sprang inn og handlet. Tenkte etterpå, der satt den gamle røya i bilen og den flotte , unge gutten var inne å kjøpte kondomer.

Det er bra:-) Da regner jeg med at han var eldre enn 15:-)

Skrevet

Ta med seg jentas foreldre og samtale med turtelduene sammen!? Huff, hadde foreldrene mine og typens foreldre gjort noe sånt mot meg, så hadde jeg daua av forlegenhet ;-/ Litt enklere med kun sine egne foreldre tror jeg?

Hehe, tenkte meg at hun rådførte seg med de andre foreldrene, ikke samme med kjæresteparet.

Mista nikket
Skrevet

"Hans foreldre"... = Trådstarter,

Jeg vet det, men det var jo ei jente med i dette og jeg satt meg inn i hennes foreldres situasjon

Skrevet

''Tenkte etterpå, der satt den gamle røya i bilen og den flotte , unge gutten var inne å kjøpte kondomer.''

*he he*

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en bunke med skrivebøker og da jeg skulle ta i bruk den ene, fant jeg ut at min datter hadde skrevet et par sider i den. Fant ut at hun hadde begynt å bruke skriveboka som dagbok.

Dette er ingen unnskyldning altså. Det var ingen dagbok i vanlig forstand, men en helt vanlig skrivebok. Av en eller annen grunn hadde denne boka havnet i sammen med bunken av de andre skrivebøkene og jeg greide ikke la være å lese disse sidene da jeg fant dem.

Fikk en liten overaskelse ja. Hun beskrev sex ute i det fri, sammen med en kamerat. Siden jeg selv var 19 år første gang, hadde jeg ikke helt forestilt meg at hun hadde begynt heller.

Hun var bare 15 og dette var rundt konfirmasjonsalderen.

Men men, jeg har ikke sagt et pip og det har jeg ikke tenkt å gjøre heller. At hun skal beskytte seg, tror jeg hun er oppegående nok til å forstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...