Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har ikke egen bolig men leier. Grunnen er at vi har små barn, og jeg jobber deltid da jeg også er student. Jeg har heller ikke helse til å jobbe fullt enda, så det må vente. For noen år siden kunne man få hus til 1,5 her, men nå er det mellom 3,5 og 4! Også for gamle hus. Det er helt vilt. Også leiligheter er dyre, og jeg har ikke lyst til å flytte herfra selv om vi ønsker egen bolig.

Jeg skjønne ikke at man "tør" stå utenfor boligmarkedet over tid, jeg, om man overhodet har mulighet til å få et ben innenfor. Skjønner at dere kanskje ikke har råd til å kjøpe noe tilsvarende det dere leier, men ville det ikke være bedre å da begynne med noe mindre, og håpe at dere får råd til å bytte til noe nærmere drømmeboligen om noen år?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

4

• Katt-ja

4

• lissi67

4

• morsan

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jo, det skal jeg si deg:)

I går grunnet de mens vi var på jobb. Var akkurat ferdige da jeg som førstemann kom hjem. De sa at grunningen skulle tørke etter 3 timer, men som vi fant ut da vi skulle legge oss var at de kunne ha plusset på med over det dobbelte i antall timer.

Man skal ikke stole blindt på håndverkere. Egentlig burde jeg ha lært det for lenge siden nå, men jeg går i fella gang på gang.

Da vi skulle legge oss, måtte vi tre plastposer på beina og nå er det fotspor i trappa.

I dag skal dem male, men nå har vi forberedt oss og alt vi trenger (forhåpentligvis)i løpet av det første døgnet, er nå flyttet ned.

I natt skal vi sove i stua:)

Boligen ble forresten kjøpt for 1.3 mill. i 1985

Gjest en leier
Skrevet

Jeg skjønne ikke at man "tør" stå utenfor boligmarkedet over tid, jeg, om man overhodet har mulighet til å få et ben innenfor. Skjønner at dere kanskje ikke har råd til å kjøpe noe tilsvarende det dere leier, men ville det ikke være bedre å da begynne med noe mindre, og håpe at dere får råd til å bytte til noe nærmere drømmeboligen om noen år?

Vi har ikke råd til det minste en gang. Det er også dyrt å leie, men vi får litt avslag siden vi leier av familie. Ellers kunne vi ikke bodd her.

Vi må visst ha to fulle inntekter for å få lån, siden mannen min har et yrke som ikke gir så god lønn. Jeg vet flere unge som har kjøpt leilighet, så de må tjene godt.

Som sagt har jeg ikke så god helse og må jobbe deltid nå, men jeg håper selvsagt det endrer seg.

Skrevet

''Vi har eid samme bolig i mer enn ett tiår, og rent økonomisk sett burde vi ha solgt og kjøpt ny flere ganger i den perioden, nettopp for å få realisert gevinsten. ''

Hvorfor det, om dere likevel skulle kjøpe i samme marked? Husk at det ikke er gratis å kjøpe og selge heller.

Ja, det er jo dette med hva som er samme marked osv, og også dette med type bolig, størrelse osv.

Vi bodde tidligere et litt annet sted i kommunen, og et par år etter at vi solgte, ble den solgt igjen, og for da ca 7-800 000 mer enn vi solgte for. Men vår nye bolig hadde kanskje steget med så mye som 1,2 -1,3 mill i samme periode, så dersom boligbyttet hadde skjedd noen år senere, ville vi derfor ha 'tapt' en halv mill.

Selv om dette var på litt ulike områder, kan nok kanskje det samme gjelde for boliger i samme område også, men der størrelse osv varierer.

Hadde vi stadig vekk kjøpt&solgt og samtidig vært 'flinke' mht til hvor vi skal ha det nye huset, tror jeg at vi kunne ha beveget oss enda høyere opp i "bolighierarikiet".

Men vi er allerede mer enn fornøyd, og dessuten er det ikke noe særlig høyere marked i vårt område. Da måtte vi ha flyttet til enda mer "fasjonable" strøk, og dermed også byttet skolekrets osv, og det er ikke aktuelt.

Gjest Elextra
Skrevet

Ja, det er jo dette med hva som er samme marked osv, og også dette med type bolig, størrelse osv.

Vi bodde tidligere et litt annet sted i kommunen, og et par år etter at vi solgte, ble den solgt igjen, og for da ca 7-800 000 mer enn vi solgte for. Men vår nye bolig hadde kanskje steget med så mye som 1,2 -1,3 mill i samme periode, så dersom boligbyttet hadde skjedd noen år senere, ville vi derfor ha 'tapt' en halv mill.

Selv om dette var på litt ulike områder, kan nok kanskje det samme gjelde for boliger i samme område også, men der størrelse osv varierer.

Hadde vi stadig vekk kjøpt&solgt og samtidig vært 'flinke' mht til hvor vi skal ha det nye huset, tror jeg at vi kunne ha beveget oss enda høyere opp i "bolighierarikiet".

Men vi er allerede mer enn fornøyd, og dessuten er det ikke noe særlig høyere marked i vårt område. Da måtte vi ha flyttet til enda mer "fasjonable" strøk, og dermed også byttet skolekrets osv, og det er ikke aktuelt.

:D

Ja, om man stadig kjøper og selger med hovedformål spekulasjon kan det kanskje lønne seg. Men de færrste orker vel det med boligen sin.

Vi regner også med å bli boende - uansett! Men det er vanskelig å spå - sørlig om fremtiden ;).

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har ikke råd til det minste en gang. Det er også dyrt å leie, men vi får litt avslag siden vi leier av familie. Ellers kunne vi ikke bodd her.

Vi må visst ha to fulle inntekter for å få lån, siden mannen min har et yrke som ikke gir så god lønn. Jeg vet flere unge som har kjøpt leilighet, så de må tjene godt.

Som sagt har jeg ikke så god helse og må jobbe deltid nå, men jeg håper selvsagt det endrer seg.

Huff, lykke til!

AneM1365380603
Skrevet

Vi var heldige og fikk kjøpe boligen til under takst fordi selgeren ønsket at vi skulle ha den. Den var aldri på det åpne markedet. Vi har pusset opp det meste her, så jeg regner vi får ca 1 mill mer enn det vi ga for den.

Skrevet

:D

Ja, om man stadig kjøper og selger med hovedformål spekulasjon kan det kanskje lønne seg. Men de færrste orker vel det med boligen sin.

Vi regner også med å bli boende - uansett! Men det er vanskelig å spå - sørlig om fremtiden ;).

Nemlig! ;-)

Men uansett hva fremtiden måtte bringe og eventuelt behov for å selge, så har jeg vanskelig for å tro at boligen vår vil falle under det vi betalte for den i 1996! ;-) P.t. er det nesten en tredobling av prisen dengangen, så vi tåler ganske stor prisnedgang før enn vi taper på kjøpet. ;-)

Skrevet

''Hva koster egentlig det å få takst på huset?''

I mitt tilfelle ville det ha spilt mindre rolle med kostnaden,- men tanken på å rydde og ordne hele huset i forkant gjør at jeg føler meg matt.... Håper aldri jeg skal selge ;-)

Du mener du får høyere takst jo ryddigere du har det?

He-he litt artig den der.

Det skal vel være ganske så for jævlig rotete for at taksten skal synke.

He-he.

Kansje ett rottereir,men da hadde det vel neppe vært nødvendig å rydde uansett.

Skrevet

Hadde jeg eid bolig tror jeg jeg hadde vært nesten likeglad med verdien. Skulle jeg solgt, skulle jeg uansett hatt et nytt sted å bo, og med mindre jeg hadde solgt, gamlet og satset på en alvorlig nedgang i priser og f.eks. leid ett år, hadde jeg jo ikke fått noe ut av det. Ny bolig skulle uansett til.

Skrevet

Det er jo ikke alle som har råd til å komme inn på boligmarkedet. Undertegnende inklusiv med mindre vi kjøper en ettroms og der får vi langt fra plass.

villbringebær
Skrevet

Vi har nettopp solgt rekkehuset vårt, og fikk 250.000,- mer enn hva vi ga for det for litt over to år sida! Skal ta over gård med odelsrett, så vi kommer til å ha et lån på 700.000,-mindre enn hva taksten på gården er. Herlig! :)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er jo ikke alle som har råd til å komme inn på boligmarkedet. Undertegnende inklusiv med mindre vi kjøper en ettroms og der får vi langt fra plass.

Nei, det er nok noen som ikke får råd, til tross for to inntekter. Men dersom man har to inntekter, ikke særlig med gjeld fra før, og er villige til å bå i mindre attraktive strøk, tror jeg de aller fleste kunne få råd til en liten leilighet.

Skrevet

Nei, det er nok noen som ikke får råd, til tross for to inntekter. Men dersom man har to inntekter, ikke særlig med gjeld fra før, og er villige til å bå i mindre attraktive strøk, tror jeg de aller fleste kunne få råd til en liten leilighet.

Men "en leier" har ikke to inntekter, og det har vi ikke i min husstand heller. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Men "en leier" har ikke to inntekter, og det har vi ikke i min husstand heller. :-)

Jo, de har to inntekter, men p.t. ikke to _fulle_ inntekter, idet hun jobber noe redusert.

Skrevet

Boligen min er nok verd rundt 11 millioner vil jeg tippe.

Skrevet

Åh nei, så kjipt med fotspor i trappa. :( Håper de klarer å rette det opp.

Du får bare gjenta for deg sjøl "det BLIR fint når det er ferdig, det BLIR fint når det er ferdig!" så kanskje tålmodigheten strekker til.

Jeg er glad jeg flytta ut for et par dager da det blei gjort hos meg. Men jeg hadde ikke noe valg, for jeg har bare ett bad, og det er i 2. etg. ;)

Nå er det ikke akkurat så veldig morsomt her skal jeg si deg:(

Kom hjem til en snydens full polakk i dag. Det stinker alkohol og han gikk bare rundt og vaset, sjanglet og bablet polsk, engelsk, nederlandsk ispedd noen norske ord innimellom. Skrøyt av hvor god jobb han gjorde og hvor fint det ble og fikk ikke gjort noen verdens ting. Jeg fikk heller ikke gjort noe. Ble stadig avbrutt av en polakk som pratet tull. Måtte ringe sjefens hans til slutt og han er på vei for å hente han. Nå sitter han på et malingsspann i gangen og sover.

Mannen min har lagt merke til at flaskene våre ble stadig mindre velfyldt og kunne ikke skjønne hvorfor. Enten måtte være polakkene, men jeg var naiv nok til å ikke tro på det og mente at det var mannen min som hadde glemt hvor mye som var på flaskene.

Men det benektet han og begynte beskylde datteren vår etterhvert. Hun blånektet og ærlig talt trodde jeg ikke på det heller. Hun er liksom ikke typen til å bare forsyne seg slik.

Nå fikk jeg altså en forklaring på det. Jeg er visst alt for godtroende.

mariaflyfly
Skrevet

Nå er det ikke akkurat så veldig morsomt her skal jeg si deg:(

Kom hjem til en snydens full polakk i dag. Det stinker alkohol og han gikk bare rundt og vaset, sjanglet og bablet polsk, engelsk, nederlandsk ispedd noen norske ord innimellom. Skrøyt av hvor god jobb han gjorde og hvor fint det ble og fikk ikke gjort noen verdens ting. Jeg fikk heller ikke gjort noe. Ble stadig avbrutt av en polakk som pratet tull. Måtte ringe sjefens hans til slutt og han er på vei for å hente han. Nå sitter han på et malingsspann i gangen og sover.

Mannen min har lagt merke til at flaskene våre ble stadig mindre velfyldt og kunne ikke skjønne hvorfor. Enten måtte være polakkene, men jeg var naiv nok til å ikke tro på det og mente at det var mannen min som hadde glemt hvor mye som var på flaskene.

Men det benektet han og begynte beskylde datteren vår etterhvert. Hun blånektet og ærlig talt trodde jeg ikke på det heller. Hun er liksom ikke typen til å bare forsyne seg slik.

Nå fikk jeg altså en forklaring på det. Jeg er visst alt for godtroende.

Er det mulig?! Hehe, kanskje mannen din går inn for å bruke noen andre håndverkere neste gang nå. ;)

Håper det ordner seg, og at jobben blir gjort.

Skrevet

Er det mulig?! Hehe, kanskje mannen din går inn for å bruke noen andre håndverkere neste gang nå. ;)

Håper det ordner seg, og at jobben blir gjort.

Ja, håper den stabeisen har lært:)

Skrevet

Jeg aner ikke hva boligen min er verdt. Ser bare at likningsverdien blir satt opp hvert år, bortsett fra en gang jeg søkte om å få den nedsatt.

En bankfunksjonær antydet et høyt beløp nå i vinter. Jeg sa at jeg trodde ikke jeg fikk så mye, for huset er dårlig vedlikeholdt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...