Gå til innhold

Bygge ut- senke verdi på naboens hus?

Anbefalte innlegg

Gjest NN- sånn for sikkerhets skyld.
Skrevet

Altså, et vennepar av oss har planer om å bygge ut huset sitt. Men de har fått visse signaler fra naboen en av naboene om at de mest sannsynlig ikke vil skrive under på nabovarselet/ godkjenningen.

Ikke fordi at huset vil skjemme for dem på noen måte, men de mener at fordi mine venners hus vil bli litt større, og se finere ut, så vil deres hus synke i verdi.

Er det belegg for påstanden? Vil hus X synke i verdi fordi hus Y får en liten oppshining? Det er jo ikke mange kvadratmetrene større det vil bli. Det er inne de store forandringene vil være, og det syns på en måte ikke utenfra.

Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge! Dersom noen bygger ut, og det ikke skjemmer for utsikt/lysforhold, vil det på ingen måte reflekteres i prisnedgang hos naboen!

Uansett kan de få byggetilladelse uten denne underskriften, men det vil kunne ta litt lengre tid.

Skrevet

Med mindre utbygget skygger for tomta, gir dårligere utsikt eller lignende er det ikke belegg for påstanden.

De får byggetillatelse uten naboens underskrift.

Persille1365381127
Skrevet

Et ganske vanlig argument. Flere av naboene våre klaget på det grunnlaget - men ingen ble tatt hensyn til.

Det er kun der det er direkte skjemmende at klager blir hensyntatt (som oftest). Dessuten, hva som gjør et hus mer eller mindre attraktivt er individuelt. Noen vil kanskje ikke ha et så stort hus som dine venners, og synes naboens er perfekt - andre vil kanskje synes vennenes hus er det perfekte og naboens hus et lite tullehus. Sånn er det bare :)

Skrevet

Hvis dette ikke forringer utsikt eller andre ting, så blir det selvsagt ikke mindre verdt ved at naboen bygger større. Jeg vil helelr si motsatt, fordi da vil området fremstå som mer lukrativt å bo i.

Spørs om det er mer misunnelse enn verditap.

Gjest quaregina
Skrevet

Haha! Det der kommer de i alle fall ingen vei med i retten!

Sjalusi vernes heldigvis ikke av naboretten. :D

Dette må vel være på Møre eller Askøy.

Gjest mora2
Skrevet

"Det er inne de store forandringene vil være, og det syns på en måte ikke utenfra."

Da burde det ikke være noe problem vel?

Om de hadde bygget et "palass" rett ved siden av et liten hus, kan jeg forstå misnøyen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...