Gå til innhold

Kryssallergi

Anbefalte innlegg

Gjest zilja
Skrevet

Hei. Er det noen pollenallergikere her som kryssreagerer på matvarer? Hvilke symptomer får dere? Spør fordi jeg tror jeg kryssreagerer på frukt m.m. Får prikkinger på tunga+ blemmelignende ting i munnen, samt en ruhetsfølelse i gane og kinnslimhinner. Må vel en tur til lege for blodprøver tenker jeg.

Skrevet

Ja, jeg reagerer på bjørk, or, hassel og burot.

Kryssallergi mot eple, pære, plomme, kirsebær og annen steinfrukt. Mandel, sukkerert, gulrot og rå potet.

Kan spise alt dette hvis det er varmebehandlet.

Reagerer med kløe i hals/munn/svelg og kvalme. Må passe å¨hvis jeg skreller gulrot eller potet at det ikke spruter, eller jeg gnir meg i øynene uten å ha vasket hendene.

Gjest zilja
Skrevet

Ja, jeg reagerer på bjørk, or, hassel og burot.

Kryssallergi mot eple, pære, plomme, kirsebær og annen steinfrukt. Mandel, sukkerert, gulrot og rå potet.

Kan spise alt dette hvis det er varmebehandlet.

Reagerer med kløe i hals/munn/svelg og kvalme. Må passe å¨hvis jeg skreller gulrot eller potet at det ikke spruter, eller jeg gnir meg i øynene uten å ha vasket hendene.

Fant du ut hva du reagerer på ved hjelp av blodprøver, eller fant du det ut selv ?

Skrevet

Fant du ut hva du reagerer på ved hjelp av blodprøver, eller fant du det ut selv ?

Man kan gjøre det selv. Steriliser området du skal bruke med sprit, kutt et lite rift i underarmen, strø på ulike ting du kan tenke deg du kan være allergisk mot, så venter du på eventuell hevelse.

Skrevet

Jeg fant ut pollenallergien ved blodprøver, og kryssallergien selv

Gjest zilja
Skrevet

Jeg fant ut pollenallergien ved blodprøver, og kryssallergien selv

Jeg fikk også bekreftet pollen og burotallergien ved blodprøver, men har fått inntrykk av at det er værre å finne ut av kryssallergi via blodprøver.

Skrevet

Jeg har fått påvist allergi for bjørkepollen på sykehus, blir veldig tett i nese/bihuler + hodepine og sviende øyne.

Har alltid fått en uvelhetsfølelse av eple og fant ut på en eller annen nettside at bjørk og eple henger sammen.

Pære gir meg luft i magen, men ikke like stort ubehag som eple.

Mandler blir jeg uggen/uvel av, løs mage ved stort inntak (slik som mandelflarn/mandelkjeks, suksessterte ++++)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...