Gå til innhold

Ph i kroppen

Anbefalte innlegg

Gjest syre/base
Skrevet

Ph i kroppen

Hva sjer om vi får i oss for mye av lav ph? Hva sjer om vi får i oss for mye mat og drikke med høy ph?

Gjest Klaudia
Skrevet

Kroppen er veldig flink til å regulere dette selv, sammen med natrium og kalium-balansen (elektrolyttene). Så dette trenger du egentlig ikke å tenke på. Er du alvorlig syk og svak derimot, kan det bli en ekstra påkjenning for kroppen og det kan være nødvendig med væskebehandling feks på sykehus. Men dette er bare i ekstreme tilfeller. Andre situasjener hvor du kan miste syre og natrium/kalium kan være ifm oppkast/diare. Også her ordner som regel kroppen opp selv og finner raskt tilbake til rett balanse. Men det ofte en ganske stor påkjenning for kroppen, så da kan du gjerne hjelpe til ved å feks få i deg noe surt å drikke (appelsinjuice etc) eller noe salt (farris,buljong etc).

Skrevet

Det er da man skal gi f, siden ph gjerne uttales slik.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg vet bare at PH ikke bør være utenfor normalen noe særlig, det er visstnok skummelt i følge legene mine. Jeg har for surt blod, og det som skjer om det blir surt, er at jeg blir fryktelig sliten og tungpustet.

Det skal ganske store svingninger i syre/base før PH påvirkes, for hos normalt friske mennesker regulerer kroppen det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...