Gjest kattemamma Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Har en ung hannkatt som ikke er helt renslig. I det siste har han tisset et par ganger andre steder enn i kassa og har generelt ikke vært flink å vaske seg. Han lukter ganske stramt. Så når det har vært som værst har jeg tatt han i dusjen. To ganger den siste uka. Han er kjempeflink og gjør ikke noe særlig motstand, og jeg er rask og spyler han egentlig bare med lunkent vann og bruker ikke shampoo. Passer på å klemme ut mest mulig vann fra pelsen etter dusjen, og tørker over hele kroppen med håndkle og passer på å ha det godt og varmt i stua. Pelsen blir veldig fin og ren, og han virker mer renslig i dagene etterpå. Men er det noe særlig lurt å vaske katter sånn? Kan de feks bli syke/forkjølet? 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Det er ikke bra å vaske katten for ofte,Grunnen er at du ødelegger fettlaget i kattens pels. Har du sjekket om han har urinveisinf.? Ta han med til dyrlegen for en sjekk. Ellers er det viktig at kassen vaskes ofte, ellers vil ikke katten bruke den. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Det er ikke bra å vaske katten for ofte,Grunnen er at du ødelegger fettlaget i kattens pels. Har du sjekket om han har urinveisinf.? Ta han med til dyrlegen for en sjekk. Ellers er det viktig at kassen vaskes ofte, ellers vil ikke katten bruke den. Tror du lumket vann gjør noe? Hun bruker jo ikke shampo i det hele tatt... Det er ikke mye behagelig med "herrelukten" til en katt altså.... Forøvrig er jeg enig. 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Regner med at han begynner å bli kjønnsmoden siden han har "markeringslukt" Ta kontakt med dyrlegen for å "fjerne nøttene" "ler" Han kan fortelle deg hvor gammel den bør være før du kastrerer den! Jeg mener å huske ca 8-9 mnd.Og bare fortsett med vaskingen du siden han er rolig og fortrolig med vann! Du bør påse at pelsen er tørr og god før du slipper den ut for katter kan også bli forkjølet. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Tror du lumket vann gjør noe? Hun bruker jo ikke shampo i det hele tatt... Det er ikke mye behagelig med "herrelukten" til en katt altså.... Forøvrig er jeg enig. Nei, lukter ganske sterkt.. Katter er av natur veldig renslige, så han bør sjekkes. Hvor ille det er å dusje han så ofte, kan sikkert diskuteres, men jeg ville nok ikke gjort det med noen av mine. Fettlaget er viktig å ha for katten, men uten såpe er det kanskje ikke så ille.. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Noen hannkatter kan markere inne fra den tiden de begynner å bli kjønnsmoden. Jeg ville kastrert han. Det gjør ingenting om du dusjer han. 0 Siter
Sofline Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Nei, det er det ingen fare med. Katter tåler regn utenfor, så de tåler vann innfor også. :-) Men ikke slipp ham ut våt i minusgrader. 0 Siter
willow Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 så lenge du har lunket vann og har ham i et varmt rom til han blir tørr går det helt fint. ikke noe problem 0 Siter
Gjest kattemamma Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Nei, lukter ganske sterkt.. Katter er av natur veldig renslige, så han bør sjekkes. Hvor ille det er å dusje han så ofte, kan sikkert diskuteres, men jeg ville nok ikke gjort det med noen av mine. Fettlaget er viktig å ha for katten, men uten såpe er det kanskje ikke så ille.. Hei. Takk for svar. Vil bare si at jeg ikke vasker han så ofte til vanlig altså. Og har ikke planer om det fremover heller, så sant han vasker seg og lukter greit. Har vasket han 4 ganger siden jul, og 2 av de bare bak i rompa (da han ikke ville vaske vekk "ting" som hang i pelsen) De 2 siste gangene har jeg tatt hele katten, da hele pelsen som sagt luktet. Og ja, kattekassa er ren.. De 2 gangene han har tisset utenom, har vi sagt NEI og fy og sånt, og holdt han ned til tisset, og deretter satt han oppi kassa. Han gjorde fra seg i kassa etterpå. Har for øvrig planer om å begynne med "ute-tisse-trening" nå snart.. Det er vel kanskje på tide.. Han er 6 mnd. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Nei, lukter ganske sterkt.. Katter er av natur veldig renslige, så han bør sjekkes. Hvor ille det er å dusje han så ofte, kan sikkert diskuteres, men jeg ville nok ikke gjort det med noen av mine. Fettlaget er viktig å ha for katten, men uten såpe er det kanskje ikke så ille.. I kattemiljøet bruker noen håndrens i pelsen på katten for å få vekk mest mulig av fettet. Pelsen skal være luftig og fin til utstillingen... 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 I kattemiljøet bruker noen håndrens i pelsen på katten for å få vekk mest mulig av fettet. Pelsen skal være luftig og fin til utstillingen... Vet..Jeg må innrømme jeg har ikke sansen for utstilling.Verken for hund eller katt.. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Hei. Takk for svar. Vil bare si at jeg ikke vasker han så ofte til vanlig altså. Og har ikke planer om det fremover heller, så sant han vasker seg og lukter greit. Har vasket han 4 ganger siden jul, og 2 av de bare bak i rompa (da han ikke ville vaske vekk "ting" som hang i pelsen) De 2 siste gangene har jeg tatt hele katten, da hele pelsen som sagt luktet. Og ja, kattekassa er ren.. De 2 gangene han har tisset utenom, har vi sagt NEI og fy og sånt, og holdt han ned til tisset, og deretter satt han oppi kassa. Han gjorde fra seg i kassa etterpå. Har for øvrig planer om å begynne med "ute-tisse-trening" nå snart.. Det er vel kanskje på tide.. Han er 6 mnd. Et lite tips om han er langhåret, klipp han litt bak, da setter det seg ikke så mye fast :0) Og ser du har fått mange råd om å kastrere han, det er kjempe bra, både for dere og katten. Om han er 6mnd kan du fint flytte kassen mot døren ja, han er stor nok til å gjøre fra seg ute. Lykke til :0) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Vet..Jeg må innrømme jeg har ikke sansen for utstilling.Verken for hund eller katt.. Jeg er kommet fram til det samme. Jeg holdt på med det noen år, men kom til slutt fram til at det var helt poengløst. Dessuten likte ikke kattene seg der. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er kommet fram til det samme. Jeg holdt på med det noen år, men kom til slutt fram til at det var helt poengløst. Dessuten likte ikke kattene seg der. De fleste, både katter og hunder misliker å være der. De blir for stressa, det er for mye lyd og lukter. For ikke snakke om alle de gale eierene ;0) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Får du katten kastrert forsvinner i alle fall den stramme lukta. Hankatten vår lukter i alle fall ikke lenger, og han lukta temmelig ramt før vi dro til dyrlegen med han. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 De fleste, både katter og hunder misliker å være der. De blir for stressa, det er for mye lyd og lukter. For ikke snakke om alle de gale eierene ;0) ''For ikke snakke om alle de gale eierene ;0)'' Du sier noe der Det er mye rart både i hunde- og kattemiljøet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.