Gå til innhold

Kollektiv er noe pes

Anbefalte innlegg

Gjest the Land Lady
Skrevet

Det er ikke så veldig ofte jeg lager meg middag på kjøkkenet hjemme, da jeg kjøper middagsmat i kantina på jobb, men hver gang jeg faktisk gjør det, må jeg vaske kjøkkenet og komfyren først, for det ser ikke ut!

Har to leieboere og de bare griser.

Hver gang jeg skal lage meg mat, må jeg altså først vaske opp etter de.

Jeg har prøvd å si fra om det, at de må tørke av komfyren med en gang de har spist, men de gir tydeligvis blaffen.

Skulle varme en baguett i ovnen i morges til frokost, men ovnen var så full av KLISS, at jeg mista helt lysten.

Aldri kjøper de dopapir. Det er for vanskelig. De går dagesvis uten dopapir fordi ingen gidder kjøpe. Jeg har begynt å rett og slett gjemme mitt, da jeg blir lei av å være den som alltid kjøper det 11 ganger på rad osv. Om det er en annens tur, og det er tomt, så sier jeg fra. og får til svar: "ok jeg skal gå å kjøpe dopapir i morgen."

Da må jeg bare gå å kjøpe selv. Trenger jo dasspapir den dagen også.

bare jeg som kjøpte håndsåpe også, så til slutt måtte jeg skrive navnet mitt på håndsåpa så de får kjøpe til seg selv, selv.

Det er bare jeg som vasker toalettet og badet og slik, en svært sjelden gang har jeg sett en av de støvsuge. Som regel om de skal ha en liten fest/vorspiel med folk de vil imponere, da kommer de putselig og sier "skal vi ha en liten vaskedag?", men hva med at man skal leve i all dritten til vanlig da? Hva med å ha det normalt ryddig og rent til daglig?

Og etter de hadde denne festen en gang så var de forholdsvis flinke til å rydde vekk etterpå.

Men å tørke av bordet og vaske gulvet som var fullt av kliss og søl, det måtte jeg gjøre sjøl.

hva feiler folk? Hvorfor er de så urenslige?

Føler jeg må oppdra tenåringer, når det er folk i 20-års alderen.

Er så lei nå at jeg vurderer selge leiligheten min og kjøpe en mindre en som jeg kan bo i alene...

Er avhengig av leieinntektene i 3 år til når jeg skal studere...

Er skikkelig bortkastet penger å bare selge nå...

Og så mangle på skamvett enkelte har. Høylytt sex! Som hele resten av huset kan høre. Det er så pinlig og frustrerende.

Måtte bare få det ut.

Skrevet

Hiv dem ut. Gi dem beskjed om at dersom de ikke skjerper seg _umiddelbart_ så er det kroken på døra. Men har du muligheten til å betale på en mindre leilighet uten å ha leieboere så hadde jeg gjort det tror jeg. Jeg hadde ikke orket å ha det sånn som du har det nå i alle fall.

Gjest the Land Lady
Skrevet

Hiv dem ut. Gi dem beskjed om at dersom de ikke skjerper seg _umiddelbart_ så er det kroken på døra. Men har du muligheten til å betale på en mindre leilighet uten å ha leieboere så hadde jeg gjort det tror jeg. Jeg hadde ikke orket å ha det sånn som du har det nå i alle fall.

Måtte hive ut to andre før disse to også. har aldri noen garantier for at de nye skal være bedre.:(

Før dette igjen gikk det helt greit å ha kollektiv, selv om man har småirritasjoner selvfølgelig.

Men siden jeg skal studere i 3 år fra høsten så tror jeg enkelt og greit at jeg ikke orker 3 år til.

Jeg har jo ikke lån på leiligheten og den er ikke dyr, men trenger ikke 4-roms uansett... men jeg har sett noen små leiligheter på nett som selges, og ser ut til at man kan finne leiligheter der alt er inkl. i fellesutgiftene, både strøm og oppvarming etc. hadde blitt mye mer oversiktlig.

Og så får jeg sikkert mange hundre tusen til overs etter salget, som jeg svært forsiktig og budsjettert kunne hjelpe meg med utgifter frem til studiene er over og i fast jobb.

Økonomisk smart er det ikke. men livskvalitet må gå foran økonomi...

Er også mulig om jeg får advokaten som forvalter en ekstra million som jeg ikke får råderett over selv før om 2,5 år til å gå med på å kjøpe en bitteliten leilighet under en million som jeg bor i selv, mens jeg leier ut den store, og da får mye mer leieinntekter...

Jeg finner vel ut av det.

Gjest ViViola
Skrevet

Måtte hive ut to andre før disse to også. har aldri noen garantier for at de nye skal være bedre.:(

Før dette igjen gikk det helt greit å ha kollektiv, selv om man har småirritasjoner selvfølgelig.

Men siden jeg skal studere i 3 år fra høsten så tror jeg enkelt og greit at jeg ikke orker 3 år til.

Jeg har jo ikke lån på leiligheten og den er ikke dyr, men trenger ikke 4-roms uansett... men jeg har sett noen små leiligheter på nett som selges, og ser ut til at man kan finne leiligheter der alt er inkl. i fellesutgiftene, både strøm og oppvarming etc. hadde blitt mye mer oversiktlig.

Og så får jeg sikkert mange hundre tusen til overs etter salget, som jeg svært forsiktig og budsjettert kunne hjelpe meg med utgifter frem til studiene er over og i fast jobb.

Økonomisk smart er det ikke. men livskvalitet må gå foran økonomi...

Er også mulig om jeg får advokaten som forvalter en ekstra million som jeg ikke får råderett over selv før om 2,5 år til å gå med på å kjøpe en bitteliten leilighet under en million som jeg bor i selv, mens jeg leier ut den store, og da får mye mer leieinntekter...

Jeg finner vel ut av det.

''Er også mulig om jeg får advokaten som forvalter en ekstra million som jeg ikke får råderett over selv før om 2,5 år til å gå med på å kjøpe en bitteliten leilighet under en million som jeg bor i selv, mens jeg leier ut den store, og da får mye mer leieinntekter...''

Hvis det er en mulighet, at du får ut den millionen din nå, så må jo det være det absolutt beste. Tror jeg hadde klikket av å bo som du gjør nå, og mord tar seg ikke ut på CV'n...

Gjest liede
Skrevet

Au. Kjente problemer dette. :)

Har dere husordensregler og vaskeordning? Klar ansvarsfordeling og retningslinjer for hvordan fellesområdene skal behandles er et "must" i de fleste kollektiv. Det er mye enklere å forholde seg til lister med ting som skal gjøres enn å føre en daglig kamp om å unngå å gjøre ting.

Ting jeg har lært:

Der renholdet er "behovsprøvd" vil det nødvendigvis bli den som bryr seg mest om å ha det rent som oppdager skitten først og dermed tar den verste vaskestøyten. Unngås enkelt med at man rullerer på å vaske en fast dag i uken. (Og selvfølgelig hvis man har hatt fest eller skitnet til mer enn vanlig på annet vis)

En liste med ordensregler for bruk av kjøkken på innsiden av et hyppig brukt kjøkkenskap er ikke dumt. Da minnes man på det hver gang man åpner skapet og ting har ikke så lett for å skli ut.

De fleste kollektiv jeg har bodd i har operert med at flaskepanten går til slike fellesting som toalettpapir, tørkerull, oppvaskbørster, zalo og håndsåpe. Ja, til og med salt, ketchup og stekeolje der det har passet seg. Den som har hatt festen panter, eller man drar sammen om det passer best.

I et annet kollektiv hadde vi en liste på kjøleskapet der man skulle skrive opp fellesting man hadde kjøpt. Ikke for at man skulle gjøre opp økonomisk i etterkant, men for at man da kunne se om man bidro mer eller mindre enn de andre slik at det forhåpentligvis jevnet seg ut. Det gjorde det absolutt, selv om listeskrivingen skled ut ganske kjapt. :)

Dette passer kanskje best i litt større kollektiv, og kan kanskje virke litt voldsomt siden dere "bare" er tre. Men det å bo sammen med andre mennesker er for mange noe som må læres. Skriftlige retningslinjer gir en god innføring for de fleste.

Hvis man har stille naboer vet man ikke hvor lytt det er. ;) Når sexen blir høylytt er det ganske effektivt å sporenstreks sette på veldig høy musikk. Det holder som regel å gjøre det én gang...

Hehe.

Det hørest ut som jeg har bodd i ekstremt mange kollektiv nå. Og det har jeg kanskje, men jeg har en lang utdannelse også. :)

Det siste alternativet du foreslår om å leie ut hele leiligheten og bo et annet sted er kanskje ikke så dumt om ingenting av dette er aktuelt eller virker. Utleie av en bolig man ikke bor i selv vil utløse skatteplikt på leieinntektene, men det er kanskje til å leve med? Å selge for å kjøpe noe mindre må du ikke finne på! I hvert fall ikke i dagens marked.

Gjest the Land Lady
Skrevet

Au. Kjente problemer dette. :)

Har dere husordensregler og vaskeordning? Klar ansvarsfordeling og retningslinjer for hvordan fellesområdene skal behandles er et "must" i de fleste kollektiv. Det er mye enklere å forholde seg til lister med ting som skal gjøres enn å føre en daglig kamp om å unngå å gjøre ting.

Ting jeg har lært:

Der renholdet er "behovsprøvd" vil det nødvendigvis bli den som bryr seg mest om å ha det rent som oppdager skitten først og dermed tar den verste vaskestøyten. Unngås enkelt med at man rullerer på å vaske en fast dag i uken. (Og selvfølgelig hvis man har hatt fest eller skitnet til mer enn vanlig på annet vis)

En liste med ordensregler for bruk av kjøkken på innsiden av et hyppig brukt kjøkkenskap er ikke dumt. Da minnes man på det hver gang man åpner skapet og ting har ikke så lett for å skli ut.

De fleste kollektiv jeg har bodd i har operert med at flaskepanten går til slike fellesting som toalettpapir, tørkerull, oppvaskbørster, zalo og håndsåpe. Ja, til og med salt, ketchup og stekeolje der det har passet seg. Den som har hatt festen panter, eller man drar sammen om det passer best.

I et annet kollektiv hadde vi en liste på kjøleskapet der man skulle skrive opp fellesting man hadde kjøpt. Ikke for at man skulle gjøre opp økonomisk i etterkant, men for at man da kunne se om man bidro mer eller mindre enn de andre slik at det forhåpentligvis jevnet seg ut. Det gjorde det absolutt, selv om listeskrivingen skled ut ganske kjapt. :)

Dette passer kanskje best i litt større kollektiv, og kan kanskje virke litt voldsomt siden dere "bare" er tre. Men det å bo sammen med andre mennesker er for mange noe som må læres. Skriftlige retningslinjer gir en god innføring for de fleste.

Hvis man har stille naboer vet man ikke hvor lytt det er. ;) Når sexen blir høylytt er det ganske effektivt å sporenstreks sette på veldig høy musikk. Det holder som regel å gjøre det én gang...

Hehe.

Det hørest ut som jeg har bodd i ekstremt mange kollektiv nå. Og det har jeg kanskje, men jeg har en lang utdannelse også. :)

Det siste alternativet du foreslår om å leie ut hele leiligheten og bo et annet sted er kanskje ikke så dumt om ingenting av dette er aktuelt eller virker. Utleie av en bolig man ikke bor i selv vil utløse skatteplikt på leieinntektene, men det er kanskje til å leve med? Å selge for å kjøpe noe mindre må du ikke finne på! I hvert fall ikke i dagens marked.

Vet du om formueskatten vil øke eller bli mindre, når millionen "byttes ut" med en liten leilighet?

Ja, er vel 28 % skatt på leieinntekter når jeg ikke bor i samme bolig.

Men vil uansett på en måte inkassere den ved at jeg får høyere leieinntekt når jeg flytter ut.

Eneste er at jeg må finne en liten leilighet som ikke har høye fellesutgifter. Da blir det trangt med både den skatten og fellesutgiftene.

Skrevet

Sånne ting er veldig frustrerende! Særlig når det pågår over lang tid.

Hva med å sette opp husleia for å dekke utgifter til vasking og toalettpapir som du må ut med? Eller ansette vaskehjelp inkludert i leieprisen som tar deres del? Jeg vet ikke om det blir for drastisk, men et mulig alternativ hvis ingen andre tiltak fungerer.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Gjør som liede skriver. Lister og regler. Akk så kjedelig og surmaga for mange, men det er ofte det eneste som fungerer. Jeg tror også jeg ville tatt med regler for vasking/renslighet i leieavtalen. De som er interessert i å leie kan selv velge om de vil skrive under eller ikke, pga disse reglene. Jeg har selv latt være å skrive under på en leieavtale pga ei som var hysterisk på den minste lille ting. Men da visste jeg på forhånd hvor jeg hadde henne og hva jeg evt gikk til. Jeg sier ikke at du er hysterisk altså! (Hun jeg var hos var!)

Gjest liede
Skrevet

Vet du om formueskatten vil øke eller bli mindre, når millionen "byttes ut" med en liten leilighet?

Ja, er vel 28 % skatt på leieinntekter når jeg ikke bor i samme bolig.

Men vil uansett på en måte inkassere den ved at jeg får høyere leieinntekt når jeg flytter ut.

Eneste er at jeg må finne en liten leilighet som ikke har høye fellesutgifter. Da blir det trangt med både den skatten og fellesutgiftene.

Det vil vel bli lavere skatt fordi du da bare skatter av boligens ligningsverdi som maskimalt kan være 30% av markedsverdien. Uten at jeg er noen skatteekspert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...