Gjest prust Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har nå aldri tenkt på hvilken vei kista plasseres i en begravelse. Og stemmer det at det er vanlig at det er vanlig å begraves mot øst? På en kirkegård er det jo mange felt, og jeg trodde nå at disse feltene er i ulike retninger? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=511975 Synes det virker søkt å be om ny gravlegging... Hva tror dere? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Jeg er ikke så opptatt av slikt, men faren min og mine besteforeldre var i mange år opphengt i at urna med asken etter mora mi blei lagt på feil sted i familiegrava. 8 år etter at urna blei putta ned, fikk han tillatelse til å fiske den opp igjen og legge den der den egentlig skulle være - det blei gjort i forbindelse med at min morfars urne skulle ned i jorda. Det var en stor lettelse for fatter og mormor, at de blei plassert på samme sted. Broren min og jeg hadde egentlig ikke så sterke meninger om det. Hvis man først henger seg opp i en slik ting, tror jeg det kan være vanskelig å kvitte seg med tanken, og man får sikkert endelig en slags fredsfølelse når det er på plass. Det er sikkert dette han fyren i artikkelen også tenker. Man kan sikkert kalle det rasjonelt eller ikke, men det er sterke følelser i sving rundt sorg. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tror det kanskje er en måte å flytte sorgen litt på.. Men skulle tro det var lettere å bare flytte gravstenen til hodet? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tror det kanskje er en måte å flytte sorgen litt på.. Men skulle tro det var lettere å bare flytte gravstenen til hodet? Her var det jo snakk om to mennesker som lå ved siden av hverandre, og sønnene ville at de skulle ha huet samme veien, da. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Her var det jo snakk om to mennesker som lå ved siden av hverandre, og sønnene ville at de skulle ha huet samme veien, da. Å, hehe..Ja da ble det jo verre.. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Det sies at liket skal ligge slik at man "ser" mot øst. 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Jeg trodde gravsteinen skulle stå ved hodet, men det gjør det ikke på min fars grav. 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Det sies at liket skal ligge slik at man "ser" mot øst. Hvorfor det? Hva skjer i øst? *dum* 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Hvorfor det? Hva skjer i øst? *dum* I østen stiger solen opp? 0 Siter
Gjest aljore Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Her er det ihvertfall slik at alle blir begravet slik at de ser imot øst. I østen stiger solen opp...Hodet ligger nermest steinen. Sikkert gammel tradisjon dette ja. Alle kirketårn er jo også vendt imot vest, av en eller annen grunn... 0 Siter
Gjest aljore Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 I østen stiger solen opp? Hei, du kom meg i forkjøpet ) 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 I østen stiger solen opp? Ja, det var det jeg tenkte. Jeg hadde heller ville ligget mot sør. Da får man jo sola hele dagen. Dessuten er jeg b-menneske. Hehe... 0 Siter
sant å si Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Det sies at liket skal ligge slik at man "ser" mot øst. Da må man jo grave ned kista på siden/høykant ;-) Jeg for min del ser rett opp mot himmelen når jeg ligger på ryggen. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 I østen stiger solen opp? Og morgenstund har som kjent gull i munn. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Ja, det var det jeg tenkte. Jeg hadde heller ville ligget mot sør. Da får man jo sola hele dagen. Dessuten er jeg b-menneske. Hehe... ''Dessuten er jeg b-menneske. Hehe...'' Det er jeg også. Men jeg kan liksom ikke tenke meg at det kommer til å ha noe å si fra eller til den dagen jeg ligger seks fot under... 0 Siter
Kåre Kruttlapp Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 ''Dessuten er jeg b-menneske. Hehe...'' Det er jeg også. Men jeg kan liksom ikke tenke meg at det kommer til å ha noe å si fra eller til den dagen jeg ligger seks fot under... Kan du tenke deg hva det står på en avdød bluesgitarist`s gravstein? : "i din`nt wake up these morning"!! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 Kan du tenke deg hva det står på en avdød bluesgitarist`s gravstein? : "i din`nt wake up these morning"!! Syns i grunnen "Nå fikk jeg endelig fred" er bedre. :-D 0 Siter
Gjest Silver Fairy Skrevet 6. mars 2008 Skrevet 6. mars 2008 ''Dessuten er jeg b-menneske. Hehe...'' Det er jeg også. Men jeg kan liksom ikke tenke meg at det kommer til å ha noe å si fra eller til den dagen jeg ligger seks fot under... Men det har noe å si at du ligger med utsikt østover, mener du?! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.