Gå til innhold

Feilaktig plassering av kista

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om det hadde vært meg, så hadde eg "snudd meg i grava", så hadde problemet vært løst.

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men det har noe å si at du ligger med utsikt østover, mener du?!

Nei, har jeg sagt noe om det noe sted? Du spurte hva som skjer i øst, og jeg ga deg et svar på hva jeg regner med er grunnen til at man legger de døde mot øst. Har ikke sagt et ord om egne ønsker i så måte.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Siterer følgende uttalelse fra en av sønnene:

"- Poenget vårt er at vi ønsker at begge foreldrene våre gravlegges på en ryddig måte, og ikke at de blir hevet oppi - som en massegrav, sier Jan Kåre Bergland."

Jeg syns rett og slett de "gutta" der skulle vært vernet mot seg selv og sine egne uttalelser.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Nei, har jeg sagt noe om det noe sted? Du spurte hva som skjer i øst, og jeg ga deg et svar på hva jeg regner med er grunnen til at man legger de døde mot øst. Har ikke sagt et ord om egne ønsker i så måte.

Skjønner at jeg bør slenge på smileys når jeg tuller. :D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Skjønner at jeg bør slenge på smileys når jeg tuller. :D

Det kan nok være lurt, ja. :-)

Gjest prust
Skrevet

Om det hadde vært meg, så hadde eg "snudd meg i grava", så hadde problemet vært løst.

*s*

Annonse

Gjest prust
Skrevet

Siterer følgende uttalelse fra en av sønnene:

"- Poenget vårt er at vi ønsker at begge foreldrene våre gravlegges på en ryddig måte, og ikke at de blir hevet oppi - som en massegrav, sier Jan Kåre Bergland."

Jeg syns rett og slett de "gutta" der skulle vært vernet mot seg selv og sine egne uttalelser.

Merkelig formulering! Massegrav er da noe helt annet....

Gjest prust
Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av slikt, men faren min og mine besteforeldre var i mange år opphengt i at urna med asken etter mora mi blei lagt på feil sted i familiegrava.

8 år etter at urna blei putta ned, fikk han tillatelse til å fiske den opp igjen og legge den der den egentlig skulle være - det blei gjort i forbindelse med at min morfars urne skulle ned i jorda. Det var en stor lettelse for fatter og mormor, at de blei plassert på samme sted. Broren min og jeg hadde egentlig ikke så sterke meninger om det.

Hvis man først henger seg opp i en slik ting, tror jeg det kan være vanskelig å kvitte seg med tanken, og man får sikkert endelig en slags fredsfølelse når det er på plass. Det er sikkert dette han fyren i artikkelen også tenker. Man kan sikkert kalle det rasjonelt eller ikke, men det er sterke følelser i sving rundt sorg. :)

Ja, det er klart det er sterke følelser rundt et dødsfall og rundt begravelsen, men dette var en ting jeg aldri har tenkt på før.

Noe jeg reagerte litt på i svigerfar sin begravelse, var at de hadde måtte flytte litt på et par gravsteiner ved siden av for å få plass til den rampen og blomstene, og de gravsteinene lå liksom bare slengt ved siden av. Når den ene av de gravsteinene i tillegg var min svigerfars foreldre sin gravstein, så syntes jeg det var litt leit for de som hadde kjent dem.... Men det var nok bare jeg som la merke til det, jeg stod nærmest akkurat der....

trollemor;o)
Skrevet

Da må man jo grave ned kista på siden/høykant ;-)

Jeg for min del ser rett opp mot himmelen når jeg ligger på ryggen.

Hvis du ligger slik jeg mener, så ser du mot øst hvis du reiser deg opp eller letter bittelitt på hodet.

trollemor;o)
Skrevet

Hvorfor det? Hva skjer i øst? *dum*

Solen står opp i øst.

trollemor;o)
Skrevet

Her er det ihvertfall slik at alle blir begravet slik at de ser imot øst. I østen stiger solen opp...Hodet ligger nermest steinen. Sikkert gammel tradisjon dette ja.

Alle kirketårn er jo også vendt imot vest, av en eller annen grunn...

Tror det er forskjellig hvor stenen står. Min far ligger iallefall slik at han "ser på" stenen. Husker at jeg reagerte på det, trodde det var feil.

Skrevet

Jeg ville synes det var leit om foreldrene mine var gravlagt hver sin veg. Hos oss er de gravlagt slik at de "ser" mot øst. Gravsteinen står i fotenden med teksten vent mot dem. Litt bakvendt i forhold til terrenget på kirkegården synes jeg. Bakken heller litt, og de ligger med hodet nedover.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg ville synes det var leit om foreldrene mine var gravlagt hver sin veg. Hos oss er de gravlagt slik at de "ser" mot øst. Gravsteinen står i fotenden med teksten vent mot dem. Litt bakvendt i forhold til terrenget på kirkegården synes jeg. Bakken heller litt, og de ligger med hodet nedover.

Hæ? Og så jeg som alltid har tatt det for gitt at det var vanlig å ha gravsteinen der hodet er. Headstone ..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...