Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Vi er så heldige å ha fått ganske mange hjemmelagete hjortepølser som vi har frysen. Disse er ganske magre, litt sterke på smak, og mye bedre enn vanlige tamme feite kilometerpølser.

Men hvordan skal jeg bruke dem? Standard pølsemiddag hos svigermor er kokte kjøttpølser med hjemmelaget potetstappe, og det er forsåvidt godt - men vet noen om noe litt mer spenstig måte å bruke hjortepølsene på?

Prøvde meg med wok i dag, med stekte hjortepølsebiter oppi, og så ris, og det var godt - men kanksje litt spesielt. SÅ for meg en vesltandshjort som hadde forvillet seg borti de thailandske jungler..... :-D

Fortsetter under...

Gjest togli
Skrevet

Jeg er oppvokst med hjortekjøtt, men har aldri smakt hjortepølser før. Hos oss er det hjortekjøttkaker og hjortesteik/biff som er det vanlige:)

Hva med å helle litt olje i en langpanne og legge utover poteter skåret i båter (gjerne med skallet på), samt paprika, squash, sukkererter, chili o.l. i biter. Pepre, salte og olje hærligheta før du steker det. Pølsene kan kanskje ovnsstekes sammen med grønnsakene og potetene? Viltsaus til?

mariaflyfly
Skrevet

Kålrotstappe, såklart! Det er det beste jeg veit. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hjort er viltmat og må nok behandles deretter...

Jeg er ikke særlig kjent med hjortepølser, men jeg ville brukt de sammen med poteter, litt saus og tyttebærsyltetøy.

Gjest prust
Skrevet

Jeg er oppvokst med hjortekjøtt, men har aldri smakt hjortepølser før. Hos oss er det hjortekjøttkaker og hjortesteik/biff som er det vanlige:)

Hva med å helle litt olje i en langpanne og legge utover poteter skåret i båter (gjerne med skallet på), samt paprika, squash, sukkererter, chili o.l. i biter. Pepre, salte og olje hærligheta før du steker det. Pølsene kan kanskje ovnsstekes sammen med grønnsakene og potetene? Viltsaus til?

Det hørtes kjempegodt ut! Vi er veldig glad i ovnsstekte båtpoteter, særlig sånne små nye - og å putte oppi pølsebiter og grønnsaker blir sikkert kjempegodt :-)

Jeg er ikke sikker på om det er rent hjortekjøtt eller om det er oppi litt svinekjøtt, for å få dem til å henge sammen. Når jeg lager kjøttkaker av hjortekjøtt, må jeg ha oppi 1/3 medisterfarse eller medisterdeig, ellers blir det for tørt. De kjøttkakene blir kjempegode!

Vi er helt katastrofalt dårlige til å lage til steiker. Har prøvd flere ganger, men får det ikke til. Problemet er vel at jeg ikke planlegger, slik at jeg aldri får marinert kjøttet, bare stekt det....

Gjest prust
Skrevet

Kålrotstappe, såklart! Det er det beste jeg veit. :)

Ja, det er jo knallgodt!

Da svigermor var her sist, laget hun til raspekaker. Da har vi røykt svineknoke til og pølser, samt gulrot og kålrabi - og da passet disse pølsene veldig godt til.

Men jeg kan jo koke dem, lage til kålrabistappe og ha poteter, ja. takk for tips!

Annonse

Gjest prust
Skrevet

Hjort er viltmat og må nok behandles deretter...

Jeg er ikke særlig kjent med hjortepølser, men jeg ville brukt de sammen med poteter, litt saus og tyttebærsyltetøy.

Jeg er motstander av saus på pølser!!!!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det hørtes kjempegodt ut! Vi er veldig glad i ovnsstekte båtpoteter, særlig sånne små nye - og å putte oppi pølsebiter og grønnsaker blir sikkert kjempegodt :-)

Jeg er ikke sikker på om det er rent hjortekjøtt eller om det er oppi litt svinekjøtt, for å få dem til å henge sammen. Når jeg lager kjøttkaker av hjortekjøtt, må jeg ha oppi 1/3 medisterfarse eller medisterdeig, ellers blir det for tørt. De kjøttkakene blir kjempegode!

Vi er helt katastrofalt dårlige til å lage til steiker. Har prøvd flere ganger, men får det ikke til. Problemet er vel at jeg ikke planlegger, slik at jeg aldri får marinert kjøttet, bare stekt det....

Du trenger aldri å marinere en hjortestek for at den skal bli god.....!

Sett steketermometer midt i steken (unngå ben), legg gulrøtter og løk i stekefatet og inn på 125 grader. Etter en halvtime heller du en halv-til- en -liter-kokt vann, så det dekker bunnen godtog lar det stå til ønsket temperatur!

Mine hjortesteker blir de møreste og beste på denne jord!

La alltid en stek få hvile i aluminiumsfolie, minst en halv time, helst litt lenger....

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er motstander av saus på pølser!!!!

Da går du glipp av mye god mat ;)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg er vant med kokte poteter og kålrabistappe til. Og gjerne en lys saus, som løksaus.

Eller lys saus med masse grønnsaker i, og hjortepølse. Bruker krafta fra grønnsakene og grønnsaksbuljong. Kålråbi, gulerøtter og purre. Alt i samme gryte.

Jeg spiser ikke hjortepølser lengre, tok skrekken da jeg var med og lagde, og blåste i grisetarmer ;o)

Skrevet

Ja, det er jo knallgodt!

Da svigermor var her sist, laget hun til raspekaker. Da har vi røykt svineknoke til og pølser, samt gulrot og kålrabi - og da passet disse pølsene veldig godt til.

Men jeg kan jo koke dem, lage til kålrabistappe og ha poteter, ja. takk for tips!

Ja, det glemte jeg, pølsene brukes til komla (raspekaker).

Gjest prust
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1204835601' post='3821634]

Jeg er vant med kokte poteter og kålrabistappe til. Og gjerne en lys saus, som løksaus.

Eller lys saus med masse grønnsaker i, og hjortepølse. Bruker krafta fra grønnsakene og grønnsaksbuljong. Kålråbi, gulerøtter og purre. Alt i samme gryte.

Jeg spiser ikke hjortepølser lengre, tok skrekken da jeg var med og lagde, og blåste i grisetarmer ;o)

Det høres godt ut - da blir det omtrent som frikassé, bare med hjortepølse i stedet for boller eller kylling :-)

Jeg vil helst ikke tenke så detaljert over hvordan pølsene er laget. Men jeg har vært med og sett på en gang svigermor laget det, og det var litt spesielt, ja :-)

Gjest prust
Skrevet

Da går du glipp av mye god mat ;)

Jeg mente brun saus på pølser - det er ikke godt!

Men sånn lys saus, eller frikassé - det kan jeg tenke meg :-)

Annonse

Skrevet

Det høres godt ut - da blir det omtrent som frikassé, bare med hjortepølse i stedet for boller eller kylling :-)

Jeg vil helst ikke tenke så detaljert over hvordan pølsene er laget. Men jeg har vært med og sett på en gang svigermor laget det, og det var litt spesielt, ja :-)

Egentlig er det bare og ha det tilbehøret dere liker.

Nei, jeg vil ikke vite alt, men jeg ble tvunget. Det er ikke vanlig her hvor jeg bor nå med hjortepølser, her er det mer biff, kjøttkaker, grytekjøtt. Hjemme er det mye pølser.

Jeg lager karbonader av hjortekjøtt, det er snadder. Må blande med litt annet kjøtt da, for ellers blir det tørt.

Gjest prust
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1204836018' post='3821647]

Egentlig er det bare og ha det tilbehøret dere liker.

Nei, jeg vil ikke vite alt, men jeg ble tvunget. Det er ikke vanlig her hvor jeg bor nå med hjortepølser, her er det mer biff, kjøttkaker, grytekjøtt. Hjemme er det mye pølser.

Jeg lager karbonader av hjortekjøtt, det er snadder. Må blande med litt annet kjøtt da, for ellers blir det tørt.

Ja, jeg bruker 1/3 medisterdeig eller medisterfarse sammen med hjortekjøttdeig. Da blir det passe fett og henger godt sammen. Laget det forrige fredag, da hadde vi en vennefamilie på besøk, og de syntes det var kjempegodt (unntatt den ene gutten da....).

Gjest togli
Skrevet

Det er mora mi som lager våre kjøttkaker og vår steik ;-)

Faren min skaffer maten og mora mi kokkelerer, så sender hun ut smakebiter til oss barna med familier. Veldig grei løsning ;)

Gjest prust
Skrevet

Det er mora mi som lager våre kjøttkaker og vår steik ;-)

Faren min skaffer maten og mora mi kokkelerer, så sender hun ut smakebiter til oss barna med familier. Veldig grei løsning ;)

Det er hjorteløyve på gården "vår" på Vestlandet, der mannen min kommer fra, med en fast jeger som skyter. Kjøttet blir fordelt mellom jeger og gårdene i grenda etter en eller annen gammel regel.

Vi får så mye hjortekjøtt vi ønser - har fått opptil 30 kilo, men har de siste to årene sagt at det holder med rundt 10 kilo...

Svigermor deler det opp, og maler noe til kjøttdeig, skjærer opp noe til grytekjøtt og tar av noen steiker.

Så prøver jeg å lage middag ut av det...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi pleier tørke hjortepølsene og bruke dem som pålegg. Verdens beste pålegg! Kokte hjortepølser liker jeg ikke.

Skrevet

Lag en slags brøddeig (sånn som du vil ha den) og snurr rundt pølsene og stek dem i ovnen. Ha gjerne grønnsaker langs med pølsene før du snurrer brøddeigen rundt.

Gjest Elextra
Skrevet

Urk, må innrømme at jeg ikke synes hjortepølser hørtes noe særlig ut, men så er ikke jeg noen pølsedigger heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...