Gå til innhold

Hjelp til fredagsmiddag?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

Men har du litt mer nøyaktige mål på den pastaoppskriften? Vi er 3 voksne.

Jeg er alltid dårlig på å beregne pasta. ;) Hvis du bruker vanlige kyllingfileter, ville jeg kanskje beregna 2 til hver hvis de ikke er så store? Hvis du får tak i Liversekylling, beregner du 2 personer pr filet. Eller hvis du bruker de store økologiske, går det 3 personer på en, vil jeg tro. :)

Hjalp dette noe? ;)

Skrevet

Hørtes veldig godt ut. Men hørtes komplisert ut også ;O)

Komplisert? Tro meg, du lager det på en halvtime!! :-)

trollemor;o)
Skrevet

Jeg tror jeg skal prøve gyros i dag. Har hørt at det skal være så godt.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg er alltid dårlig på å beregne pasta. ;) Hvis du bruker vanlige kyllingfileter, ville jeg kanskje beregna 2 til hver hvis de ikke er så store? Hvis du får tak i Liversekylling, beregner du 2 personer pr filet. Eller hvis du bruker de store økologiske, går det 3 personer på en, vil jeg tro. :)

Hjalp dette noe? ;)

Jeg har fileter fra Lidl i fryseren. Går ut fra at de er ganske normale? Tar 5 stk jeg. Søsteren min er ganske småspist :o)

mariaflyfly
Skrevet

Jeg har fileter fra Lidl i fryseren. Går ut fra at de er ganske normale? Tar 5 stk jeg. Søsteren min er ganske småspist :o)

Høres bra ut. :)

AneM1365380603
Skrevet

Noe som er populært her er kjøttdeig, løk, hvitløk, paprika, raspa gulrot, evt mais steikt, så blander jeg i litt pizzakrydder, krydderblanding, tomatpure og ca en halv boks rømme. Den serveres med spaghetti. Jeg lager av og til nesten det samme, men da bytter jeg rømme med fløte, bruker litt annen krydder også. Serverer da med ris.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg slår alltid et slag for salviepasta:

Fres noen kyllingfileter raskt, ha de over i en ildfast form (gjerne sammen med hele fedd hvitløk, skiver av sitron og gjerne noen løkbiter) strø salt over og ha de i ovnen på 200 grader. Smelt litt smør i en liten kjele, ha oppi noen skiver sitron og hele fedd hvitløk (som du legger flata på kniven over og gir en liten knekk) og blader av fersk salvie, la det frese sammen. Kok pasta mens du siler smøret, sil vannet av pastaen og ha den tilbake i gryta, ha smøret over og rør sammen. Legg opp på tallerken pasta, kylling og ha revet fersk parmesan og litt salt og nykverna pepper over. Server gjerne med ruccolasalat med pinjekjerner over (ristes i tørr panne).

Det hele er gjort på 20 min, utrolig enkelt og godt. :)

Også risotto, da. Det er alltid godt. :) Dette er kokke-Lises oppskrift, den er ikke så ulik den jeg pleier å lage.

http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/5017847.html

Men hvor mye smør trengs?

Gjest enkel middag
Skrevet

Kok pasta og lag to poser potetmos. Stek kjøttdeig og ha i et glass dolmio eller noe.

Leg kjøttdeig/pasta/potetmos/revet ost i form og ha i ovnen en liten stund.

mariaflyfly
Skrevet

Men hvor mye smør trengs?

Øh.. En god klatt. ;) En spiseskje eller to, kanskje...?

Gjest ViViola
Skrevet

Høres bra ut. :)

Tusen takk for all hjelp før forrige helg, oppskriftene var helt supre! Lager osteboller igjen i morgen, faktisk, den doble porsjonen fra forrige helg forsvant som dugg for solen. :-)

MEN - jeg har forsøkt følgende rett uten hell, kyllingfilete ble seige og tørre og jævlige, og ikke gode overhode. Jeg freste såvidt på filetene i panna, så de fikk en slags stekeskorpe før jeg la dem i ildfast form.

Delte opp løk og paprika og strødde over, og helte på fløte til over filetene. Salt og pepper.

Satte moroa i ovnen på 200 grader, skrudde ned til 180 da det boblet i fløten. Der sto det i en drøy time.

Som sagt, det ble tørt og ekkelt og en gedigen skuffelse. Hva gjorde jeg feil? For varm ovn? For kort/lang steketid? Hjelp...

mariaflyfly
Skrevet

Tusen takk for all hjelp før forrige helg, oppskriftene var helt supre! Lager osteboller igjen i morgen, faktisk, den doble porsjonen fra forrige helg forsvant som dugg for solen. :-)

MEN - jeg har forsøkt følgende rett uten hell, kyllingfilete ble seige og tørre og jævlige, og ikke gode overhode. Jeg freste såvidt på filetene i panna, så de fikk en slags stekeskorpe før jeg la dem i ildfast form.

Delte opp løk og paprika og strødde over, og helte på fløte til over filetene. Salt og pepper.

Satte moroa i ovnen på 200 grader, skrudde ned til 180 da det boblet i fløten. Der sto det i en drøy time.

Som sagt, det ble tørt og ekkelt og en gedigen skuffelse. Hva gjorde jeg feil? For varm ovn? For kort/lang steketid? Hjelp...

En time??? Jeg lar dem stå kanskje15 min, jeg. De burde være gjennomstekte da. Tilsett forresten en boks hakka tomater, det glemte jeg visst å skrive i oppskrifta. Men jeg glemte å putte det i sist gang jeg laga kyllingen sjøl, og det smakte jo godt uten også, da. :)

Gjest ViViola
Skrevet

En time??? Jeg lar dem stå kanskje15 min, jeg. De burde være gjennomstekte da. Tilsett forresten en boks hakka tomater, det glemte jeg visst å skrive i oppskrifta. Men jeg glemte å putte det i sist gang jeg laga kyllingen sjøl, og det smakte jo godt uten også, da. :)

Gjennomstekte var de, men så tørre og seige og vonde! Men da konkluderer jeg med at det var dårlige kyllingfileter, rett og slett.

Takk for svar!

mariaflyfly
Skrevet

Gjennomstekte var de, men så tørre og seige og vonde! Men da konkluderer jeg med at det var dårlige kyllingfileter, rett og slett.

Takk for svar!

Det var ihvertfall helt klart for lang steiketid! ;) Prøv med 10-15 min neste gang. :)

Kult at ostebollene falt i smak, forresten. :) Jeg laga en dobbel porsjon til foreldrekaffe i barnehagen og tok med ost og smør (fant ut at dette var noe bedre enn å stappe unga fulle med sjokoladekake en time før middag). De forsvant som dugg for sola. :)

Gjest ViViola
Skrevet

Det var ihvertfall helt klart for lang steiketid! ;) Prøv med 10-15 min neste gang. :)

Kult at ostebollene falt i smak, forresten. :) Jeg laga en dobbel porsjon til foreldrekaffe i barnehagen og tok med ost og smør (fant ut at dette var noe bedre enn å stappe unga fulle med sjokoladekake en time før middag). De forsvant som dugg for sola. :)

Men fløten blir jo veldig tynn, da, etter så kort tid?

Og ostebolleideen til skole- og idrettslagstilstelninger stjeler jeg glatt!

:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Du kan strø en spiseskje mel over før steking...;)

mariaflyfly
Skrevet

Kok fløten litt først sammen med paprikaen og løken. :)

Gjest ViViola
Skrevet

Kok fløten litt først sammen med paprikaen og løken. :)

OK - da prøver jeg det neste gang!

Takk for hjelpen!

Gjest ViViola
Skrevet

Du kan strø en spiseskje mel over før steking...;)

Aha... Det er verdt å prøve, ja!

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...