Gjest sportyjente Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hei Har no gått med smerter i hofteregionen i fleire år, men no har eg blitt henvist til MR av hofta. Legen snakka om at eg hadde symptom på slitasjegikt. Kva er symptoma på denne tilstanden? Eg får smerter ved gange og annen aktivitet. Smerter i setet og rundt leddet....og strålar ned i låret - kneet. Frå hoftekammen og ned i låret. Elles merkar eg at eg stivnar til ved for mykje sitting...kjenner at musklaturen i sete og rundt hoftelddet på høgre side er stram. En annen ting eg lurer på er at dersom eg starmmer musklaturen rundt hofta/hoftekammen, så slår det seg ut ei "pølse" frå hoftekammen og ned, liksom på sida der ned mot hoftekulen. Det er ikkje slik på andre sida! håper på svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Alle symptomene du nevner rimer på det legen din og du selv har mistanke om, hofteleddsartrose eller slitasjegikt på vanlig norsk. Av ofte uforklarlige grunner rammes noen tidligere enn andre med disse plagene. Leddbrusken blir lavere og det blir ofte bruskdannelse med kalk i kanten av leddet. Bevegeligheten blir dårligere. Smertene kommer fra leddbånd og muskler rundt leddet, i det disse strukturene på mange måter prøver å skåne leddet. Styrketrening og sykkel pleier å være skånsom og bra trening. Ender det med tiden med operativ behandling er det viktig med styrke rundt leddet og generelt god fysisk form. Lykke til videre ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sportyjente 26 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Alle symptomene du nevner rimer på det legen din og du selv har mistanke om, hofteleddsartrose eller slitasjegikt på vanlig norsk. Av ofte uforklarlige grunner rammes noen tidligere enn andre med disse plagene. Leddbrusken blir lavere og det blir ofte bruskdannelse med kalk i kanten av leddet. Bevegeligheten blir dårligere. Smertene kommer fra leddbånd og muskler rundt leddet, i det disse strukturene på mange måter prøver å skåne leddet. Styrketrening og sykkel pleier å være skånsom og bra trening. Ender det med tiden med operativ behandling er det viktig med styrke rundt leddet og generelt god fysisk form. Lykke til videre ! Tusen takk for svar :-) Men håpar inderleg at det ikkje er noko slitasjegikt eg begynner å få ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.