Gå til innhold

Dere barnemishandlere som røyker i bil m/barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, barn blir bortskjemte av å få alt i hendene til enhver tid, aldri av kjærlighet!

Jeg er oppvokst i et hjem med mye røyking, men med masse kjærlighet.... Røyker selv, men tar hensyn. Kommer sannsynligvis til å dø av lungekreft, men klandrer ingen for det.

Mine barn er gørr-bortskjemte på kjærlighet, men aldri på materielle ting. De har fått grundig opplæring i nestkjærlighet, noe som for meg er svært viktig tema.

Har det noe med kjærlighet å gjøre at det opprettes forbud? Det er kun samfunnets interesse for regulering som spiller inn her. De aller fleste foreldre elsker sine barn og vil dem vel, helt uavhengig av forbud.

Vi bor i et land med mange materielle goder, som vi bør være takknemlige for. Men den styringen og reguleringen som finner sted på alle bauger og kanter.....den fratar de fleste av oss evnen til å tenke selvstendig, og vi er snart prisgitt en lov /et forbud for å kunne utvise vanlig hensyn og folkeskikk. Og dette både bekymrer meg, og ikke minst gjør det meg irritert :-(

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

16

• trollemor;o)

14

• hidi, the scorpion

5

• morsan

3

trollemor;o)
Skrevet

Herregud..hvor skal denne verden ende? Og hvordan skal disse barna bli til slutt? Det lurer jeg virkelig på. Et barn som ikke skal utsettes for noe som kan være til ubehag eller fare, kan umulig være rustet til å møte livet/verden?

Jeg synes ellers at nyanser er en fin ting. Barnemishandling er noe helt annet, og det ordet bør brukes der hvor det hører hjemme. De aller fleste røyker ikke i bilen, enten det er barn der, eller ikke.

Skal barn få lov til å vokse opp, og bli til små tyranner som styrer de voksnes hverdag i ett og alt? Meget betenkelig,synes jeg.

Her syns jeg du er helt på jordet, rett og slett. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte inneklemt i en bil full av røyk. Det er grusomt, kvalmende og svært egoistisk av røykerne.

Barn blir da ikke herskere av verden pga en lov som beskytter de mot fare!!!

trollemor;o)
Skrevet

Barn blir bortskjemte, når de tror de er verdens midtpunkt. Og at alt dreier seg om deres ve og vel, hele tiden, døgnet rundt. Dette har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Ærligtalt, barn blir da ikke bortskjemte fordi om det komer en lov som beskytter de mot passiv røyking.

Skrevet

Her syns jeg du er helt på jordet, rett og slett. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte inneklemt i en bil full av røyk. Det er grusomt, kvalmende og svært egoistisk av røykerne.

Barn blir da ikke herskere av verden pga en lov som beskytter de mot fare!!!

Jeg er enig at det både er ubehagelig og at det kan være farlig. Ingen fare.....Og det er de aller færreste som utsetter sin ebarn for slikt.

Dette er bare et av mange eksempler på alle de lovene og forbudene som barn faktisk kan bruke til å "slå voksne i hodet med". Og hvor blir det da av vår forledrekompetanse? Den blir undergravet. Og det synes jeg er skikkelig skummelt. Jeg ser disse barna hver eneste dag, både i virkeligheten og på tv, og jeg synes ikke at de er sjarmerende, for å si det sånn :-( Barn som kjefter for at foreldrene bruker bil, fordi det ikke er miljøvennlig, samtidig som de forventer å bli kjørt fra dør til dør selv...Ja,ja. Hvor er virkelighetssansen da?

Skrevet

Ærligtalt, barn blir da ikke bortskjemte fordi om det komer en lov som beskytter de mot passiv røyking.

De blir bortskjemte av å tro at hele verden dreier seg om dem selv, og deres egne behov. "Kongen på haugen" - har du hørt om han?

trollemor;o)
Skrevet

De blir bortskjemte av å tro at hele verden dreier seg om dem selv, og deres egne behov. "Kongen på haugen" - har du hørt om han?

Ja, men en slik lov gjør de ikke til kongen på haugen.

Denne loven beskytter de barna som har foreldre som ikke tar hensyn.

Jeg begriper ikke at dette skal være negativt.Jeg fatter det rett og slett ikke.

Skrevet

Ja, men en slik lov gjør de ikke til kongen på haugen.

Denne loven beskytter de barna som har foreldre som ikke tar hensyn.

Jeg begriper ikke at dette skal være negativt.Jeg fatter det rett og slett ikke.

Nei, det skjønner jeg at du ikke gjør. Men hvis våre barn skal bli enda mer selvbevisste enn de er i dag, da skjønner ikke jeg hva slags mennesker det skal bli av dem. Men den som lever får se :-)

Ikke heng deg for mye opp i akkurat dette eksempelet. Det er bare ett av mange. Forbud er til kun for de som ikke er i stand til å tenke selv. Og hvis det må forbud til for å kunne vise vanlig hensyn, da er hele menneskeheten på ville veier. Og derav min bekymring...

Skrevet

Ikke så lenge det går utover små uskyldige og hjelpeløse barn.

Jeg blir så vrang og vred hver gang jeg ser barn bli utsatt for røyking i bil at jeg får lyst å filleriste disse idiotene. Ja for jeg mener at mennesker som driver slik tortur er idioter.

Jeg forstår at du reagerer, men ærlig talt, tortur??? Jeg mistenker deg for å vite lite om hva som foregår rundt om i verden, eller så er du bare full. Jeg ble røkt på under hele oppveksten, men det kunne aldri falt meg inn å sidestille meg med et torturoffer. Herregud.

Skrevet

Jeg forstår at du reagerer, men ærlig talt, tortur??? Jeg mistenker deg for å vite lite om hva som foregår rundt om i verden, eller så er du bare full. Jeg ble røkt på under hele oppveksten, men det kunne aldri falt meg inn å sidestille meg med et torturoffer. Herregud.

Jeg er så enig med deg:-) Det finnes barn rundt omkring på denne jord, som virkelig utsettes for tortur. Og mange noe som ligner....Og barn i Norge er bortskjemte, de fleste av dem, og overbeskyttes til de grader, at de tar skade av det selv. De kan jo umulig bli levedyktige, desverre.

I dagens Norge, er det snart tortur hvis et barn ikke har maksimale forhold og 100% trygghet - hele tiden. Skremmende med en slik oppdragelse? Ja. Fordi det ikke er sikkert at vårt samfunn kommer til å være slik det er i dag, til enhver tid.

trollemor;o)
Skrevet

He he, jeg er ikke full;o)

Joda, jeg vet at tortur er et sterkt ord, sikkert litt for sterkt. Men jeg blir så vanvittig dårlig av røyklukt og jeg husker med vemmelse på de gangene jeg måtte sitte på med naboen som røkte i bilen.

Det var alldeles forferdelig og noe jeg minnes som litt traumatisk.

trollemor;o)
Skrevet

Nei, det skjønner jeg at du ikke gjør. Men hvis våre barn skal bli enda mer selvbevisste enn de er i dag, da skjønner ikke jeg hva slags mennesker det skal bli av dem. Men den som lever får se :-)

Ikke heng deg for mye opp i akkurat dette eksempelet. Det er bare ett av mange. Forbud er til kun for de som ikke er i stand til å tenke selv. Og hvis det må forbud til for å kunne vise vanlig hensyn, da er hele menneskeheten på ville veier. Og derav min bekymring...

Ok, skjønner. Men det er fint for disse stakkars barna som har idiotforeldre at det kommer en slik lov.

Jeg trodde alle hadde slutta å røyke inne nå, men der tok jeg feil. Jeg henta sønnen min hos en kamerat her en dag, å jammen stinka det innestengt røyk av ham... Jeg ser hva du mener med selvbevisste barn osv, men er det egentlig så ille?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ok, skjønner. Men det er fint for disse stakkars barna som har idiotforeldre at det kommer en slik lov.

Jeg trodde alle hadde slutta å røyke inne nå, men der tok jeg feil. Jeg henta sønnen min hos en kamerat her en dag, å jammen stinka det innestengt røyk av ham... Jeg ser hva du mener med selvbevisste barn osv, men er det egentlig så ille?

Sorry, men jeg røyker også inne!

Skrevet

og jeg.... under kjøkkenvifta.

trollemor;o)
Skrevet

Har du barn?

Skrevet

Jeg mener at overdreven selvbevissthet ikke er bra for noen. Den må stå i stil med virkeligheten rundt oss :-) Hvis ikke så blir det "Kongen på haugen". Våre barn må tilpasse seg den den verdenen vi lever i, mener jeg, og ikke bare vårt beskyttede samfunn.

Men enig med deg...røyk lukter ikke godt av noen. Men ut i fra innlegget ditt lenger ned her: Pass på at du ikke plasserer dine egne traumer/opplevelser hos barna dine:-) Det er ikke sikkert at de føler det samme ubehaget som deg, i de samme situasjonene som du gjorde det. La dem få lov til å gjøre seg sine egne erfaringer om hva som er godt og vondt :-)

trollemor;o)
Skrevet

Jeg mener at overdreven selvbevissthet ikke er bra for noen. Den må stå i stil med virkeligheten rundt oss :-) Hvis ikke så blir det "Kongen på haugen". Våre barn må tilpasse seg den den verdenen vi lever i, mener jeg, og ikke bare vårt beskyttede samfunn.

Men enig med deg...røyk lukter ikke godt av noen. Men ut i fra innlegget ditt lenger ned her: Pass på at du ikke plasserer dine egne traumer/opplevelser hos barna dine:-) Det er ikke sikkert at de føler det samme ubehaget som deg, i de samme situasjonene som du gjorde det. La dem få lov til å gjøre seg sine egne erfaringer om hva som er godt og vondt :-)

Jeg har ikke nevnt med ett eneste ord at han luktet røyk. Jeg bare kasta ham bare tilfeldig i dusjen før leggetid;o)

Jeg syns det er bra at unger er opptatt av miljø og av hva som er rett og galt. Vår generasjon er altfor opptatt av å skulle gjøre som vi selv ønsker.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg er så enig med deg:-) Det finnes barn rundt omkring på denne jord, som virkelig utsettes for tortur. Og mange noe som ligner....Og barn i Norge er bortskjemte, de fleste av dem, og overbeskyttes til de grader, at de tar skade av det selv. De kan jo umulig bli levedyktige, desverre.

I dagens Norge, er det snart tortur hvis et barn ikke har maksimale forhold og 100% trygghet - hele tiden. Skremmende med en slik oppdragelse? Ja. Fordi det ikke er sikkert at vårt samfunn kommer til å være slik det er i dag, til enhver tid.

Ok, jeg trekker tilbake ordet tortur i denne sammenhengen. Jeg ble litt revet med;o)

Skrevet

Jeg har ikke nevnt med ett eneste ord at han luktet røyk. Jeg bare kasta ham bare tilfeldig i dusjen før leggetid;o)

Jeg syns det er bra at unger er opptatt av miljø og av hva som er rett og galt. Vår generasjon er altfor opptatt av å skulle gjøre som vi selv ønsker.

Ja, selvfølgelig er det bra at de er "politisk korrekte". Men det blir litt usmakelig når de mister virkelighetssansen, og forventer å beholde alle sine goder, mens det politisk korrekte skal foregå der hvor de ikke merker det selv....Da blir det jo bare selvbevisstheten og egoismen igjen. Og det er ikke sympatisk:-(

Skrevet

Ok, jeg trekker tilbake ordet tortur i denne sammenhengen. Jeg ble litt revet med;o)

Ok :-) Du er tilgitt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...