Gå til innhold

Dere barnemishandlere som røyker i bil m/barn.

Anbefalte innlegg

trollemor;o)
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det bra at de er "politisk korrekte". Men det blir litt usmakelig når de mister virkelighetssansen, og forventer å beholde alle sine goder, mens det politisk korrekte skal foregå der hvor de ikke merker det selv....Da blir det jo bare selvbevisstheten og egoismen igjen. Og det er ikke sympatisk:-(

Hvilken virkelighet da? Jeg henger ikke helt med her. Det er jo de som er fremtidens virkelighet...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

16

• trollemor;o)

14

• hidi, the scorpion

5

• morsan

3

trollemor;o)
Skrevet

Ok :-) Du er tilgitt :-)

Puh, takk:o)

Skrevet

Hvilken virkelighet da? Jeg henger ikke helt med her. Det er jo de som er fremtidens virkelighet...

Ja, i Norge og andre vestlige, rike land, så....men de må jo rustes til å kjenne til en annen type virkelighet også? Ingen vet hvor lenge velstanden råder, verken i Norge eller andre land. Og den virkeligheten vi har forhodlt oss til i Norge de siste årene, kan jo umulig kalles den vanlige virkelighet? Det kommer nok andre tider som våre barn bør være forbedredt på, dessvere.-(

Gjest mora2
Skrevet

og jeg.... under kjøkkenvifta.

Jeg sitter i peisen......

Skrevet

Javel!???

Sitter du godt der da? :-)

trollemor;o)
Skrevet

Ja, i Norge og andre vestlige, rike land, så....men de må jo rustes til å kjenne til en annen type virkelighet også? Ingen vet hvor lenge velstanden råder, verken i Norge eller andre land. Og den virkeligheten vi har forhodlt oss til i Norge de siste årene, kan jo umulig kalles den vanlige virkelighet? Det kommer nok andre tider som våre barn bør være forbedredt på, dessvere.-(

Hm... Dette høres merkelig ut syns jeg.

Gjest Kirstimoren
Skrevet

Herregud..hvor skal denne verden ende? Og hvordan skal disse barna bli til slutt? Det lurer jeg virkelig på. Et barn som ikke skal utsettes for noe som kan være til ubehag eller fare, kan umulig være rustet til å møte livet/verden?

Jeg synes ellers at nyanser er en fin ting. Barnemishandling er noe helt annet, og det ordet bør brukes der hvor det hører hjemme. De aller fleste røyker ikke i bilen, enten det er barn der, eller ikke.

Skal barn få lov til å vokse opp, og bli til små tyranner som styrer de voksnes hverdag i ett og alt? Meget betenkelig,synes jeg.

Jeg er nå voksen. Som barn satt jeg i bil sammen med foreldrene mine på lange turer nesten hver helg, og ferier. De røkte begge to. Jeg ble syk og kvalm, og bedt om å ti stille når jeg klaget. I tillegg hadde jeg stadige ørebetennelser, som resulterte i nedsatt hørsel og til slutt operasjon. Forskning sier at barn utsatt av røykende foreldre ofte kan bli plaget med ørebetennelser. Dette forvoldte meg mye lidelse i barne og ungdomsårene. Ørebetennelsene ble borte da jeg flyttet for meg selv som 16-åring. Har selv fått barn og de har aldri vært plaget med ørebetennelser. Kanskje en av faktorene er at vi foreldre ikke røyker.

Vet ikke om "barnemishandling" er et dekkende betegnelse for det jeg har opplevd og erfart.

Skrevet

Askepott!! ;-)

Gjest sløve foreldre
Skrevet

Egoistiske foreldre som røyker i bil prioriterer sitt eget behov, og tvinger sine barn å puste inn røyk. Dette skulle vært straffbart for lenge siden.

Skrevet

Helt greit det, da får ihvertfall barn av ubetenksomme foreldre ett vern.

Men Statsministeren i Canada kan ikkje være helt stø i matte...

''- En time med passiv røyking i bil er det samme som å gi barna hele røykpakka, mener statsminister Dalton McGuinty.''

Hallo, kem røyker 20 sigaretter på èn time?

Å, deeeeet.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg er enig at det både er ubehagelig og at det kan være farlig. Ingen fare.....Og det er de aller færreste som utsetter sin ebarn for slikt.

Dette er bare et av mange eksempler på alle de lovene og forbudene som barn faktisk kan bruke til å "slå voksne i hodet med". Og hvor blir det da av vår forledrekompetanse? Den blir undergravet. Og det synes jeg er skikkelig skummelt. Jeg ser disse barna hver eneste dag, både i virkeligheten og på tv, og jeg synes ikke at de er sjarmerende, for å si det sånn :-( Barn som kjefter for at foreldrene bruker bil, fordi det ikke er miljøvennlig, samtidig som de forventer å bli kjørt fra dør til dør selv...Ja,ja. Hvor er virkelighetssansen da?

''Dette er bare et av mange eksempler på alle de lovene og forbudene som barn faktisk kan bruke til å "slå voksne i hodet med".''

Så hvorfor oppfører noen foreldre seg sånn at de eventuelt gir barna noe å slå de voksne i hodet med? Foreldre som mangler mye av det grunnleggende som de fleste tar for gitt trenger gjerne hjelp til å gjøre det rette i forhold til barna.

''Og hvor blir det da av vår forledrekompetanse?''

Det er jo nettopp manglende "foreldrekompetanse" som gjør at slike lover må vedtas. Synd at det må være sånn at man må vedta nye lover for det, men både enkeltmennesket og samfunnet er forpliktet til å ivareta barnas interesser.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Barn blir bortskjemte, når de tror de er verdens midtpunkt. Og at alt dreier seg om deres ve og vel, hele tiden, døgnet rundt. Dette har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Å si at barna blir bortskjemte og tror de er verdens navle fordi de eventuelt blir vernet i lovs form mot ting som er helsefarlig for dem har heller ikke rot i virkeligheten. Barn må slippe å kjempe alle kampene sine selv.

Gjest mora2
Skrevet

Javel!???

Sitter du godt der da? :-)

hi, hi, litt hardt i fua, så jeg sitter på en gryteklut :0)

Skrevet

Jeg er nå voksen. Som barn satt jeg i bil sammen med foreldrene mine på lange turer nesten hver helg, og ferier. De røkte begge to. Jeg ble syk og kvalm, og bedt om å ti stille når jeg klaget. I tillegg hadde jeg stadige ørebetennelser, som resulterte i nedsatt hørsel og til slutt operasjon. Forskning sier at barn utsatt av røykende foreldre ofte kan bli plaget med ørebetennelser. Dette forvoldte meg mye lidelse i barne og ungdomsårene. Ørebetennelsene ble borte da jeg flyttet for meg selv som 16-åring. Har selv fått barn og de har aldri vært plaget med ørebetennelser. Kanskje en av faktorene er at vi foreldre ikke røyker.

Vet ikke om "barnemishandling" er et dekkende betegnelse for det jeg har opplevd og erfart.

Nei, jeg synes ikke dette kvalifiserer til å kunne kalles barnemishandling. Hadde foreldrene dine visst hva de gjorde, og bevisst gitt blaffen og påført deg sykdom, så hadde det vært barnemishandling. Men det går jeg ut fra at de ikke visste?

Jeg kjenner et barn som jevnt og trutt har hatt ørebetennelser, sprukne trommehinner osv. Ingen av foreldrene røyker, men barnet ble tatt med på babysvømming det første leveåret. Dette antas å være årsaken til de stadige ørebetennelsene. Er dette også barnemishandling?

Skrevet

''Dette er bare et av mange eksempler på alle de lovene og forbudene som barn faktisk kan bruke til å "slå voksne i hodet med".''

Så hvorfor oppfører noen foreldre seg sånn at de eventuelt gir barna noe å slå de voksne i hodet med? Foreldre som mangler mye av det grunnleggende som de fleste tar for gitt trenger gjerne hjelp til å gjøre det rette i forhold til barna.

''Og hvor blir det da av vår forledrekompetanse?''

Det er jo nettopp manglende "foreldrekompetanse" som gjør at slike lover må vedtas. Synd at det må være sånn at man må vedta nye lover for det, men både enkeltmennesket og samfunnet er forpliktet til å ivareta barnas interesser.

Jeg er helt enig med deg:-) Men vi har vel nok forbud i dette landet som det er? At det alltid vil være noen avvikere, som ikke bruker sunn fornuft...det er vel strengt tatt ikke til å unngå. Full kontroll er det vel ingen som klarer å ha, verken over folk eller land.

Selv jeg, som røyker selv, kunne ikke tenke meg å røyke i en bil hvor det finnes barn. Og selv med bare andre voksne røykere i bilen, så synes jeg rett og slett det er ubehagelig å røyke i så små rom. Jeg plages rett og slett av det selv også :-)

Skrevet

Hm... Dette høres merkelig ut syns jeg.

Jeg mener bare at hvis våre barn ikke "herdes" til en viss grad, og ikke tåler noe annet enn kun å ha det 100% til enhver tid, så vil det bli vanskelig for dem å takle eventuelle vanskelige tider. Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå? :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg mener bare at hvis våre barn ikke "herdes" til en viss grad, og ikke tåler noe annet enn kun å ha det 100% til enhver tid, så vil det bli vanskelig for dem å takle eventuelle vanskelige tider. Det burde vel ikke være så vanskelig å forstå? :-)

''Jeg mener bare at hvis våre barn ikke "herdes" til en viss grad, og ikke tåler noe annet enn kun å ha det 100% til enhver tid, så vil det bli vanskelig for dem å takle eventuelle vanskelige tider.''

Litt av poenget må være at vi velger våre kamper. Unger skal ikke herdes på ting som er direkte helsefarlige, og det er du vel enig i?

Skrevet

''Jeg mener bare at hvis våre barn ikke "herdes" til en viss grad, og ikke tåler noe annet enn kun å ha det 100% til enhver tid, så vil det bli vanskelig for dem å takle eventuelle vanskelige tider.''

Litt av poenget må være at vi velger våre kamper. Unger skal ikke herdes på ting som er direkte helsefarlige, og det er du vel enig i?

Jeg vet ikke om du har lest hele tråden. Men jeg presiserer veldig tydelig at dette er barer et av mange eksempler på forbud/påbud som har med barn å gjøre. Jeg er ikke småbarnsforelder i dag, men hvis jeg hadde vært det, så ville jeg ha blitt litt "fornærmet" på samfunnet, og dets totale mangel på tillit til meg som forelder.

Og helsehysteriet...det kan gå for langt - både når det gjelder liten og stor. Synes det har passert alle mulige grenser, for lenge siden. Dagens barn tør jo snart ikke å bevege seg uten å ha en hjelm på hodet....

trollemor;o)
Skrevet

Nei, jeg er enig med deg i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...