Gå til innhold

Vi skulle strengt tatt ikke vært i live vi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noe til ettertanke. Dette tenkte jeg på etter å he lest tråden om å innføre forbud mot røyking i bil.

Jeg mener at så pass tid må foreldrene kunne ta seg, selv i dag med en stresset hverdag, at når de er ute å kjører så stopper de og går ut av bilen for å tenne seg en røyk. Så enkelt burde det være. Jeg syntes Colette skrev noe vesentlig: "Og hvis det må forbud til for å kunne vise vanlig hensyn". Disse ordene taler vel for seg selv.

I den anledning vil jeg dele disse tanker, de er vel helst ment som et humoristisk innslag :)

VI SKULLE VÆRT DØD

Folk som er eldre enn 35 år, burde egentlig vært død, eller i det minste burde de havnet på skråplanet.

Barn som levde på 40-50-60 og 70 tallet, skulle normalt ikke levd i dag.

Du kan bare tenke deg:

Vi hadde ingen barnesikring på dører og kjemikaler

Vi hadde ingen sykkelhjelm

Vi drakk vann fra hageslanger og ikke fra ”olden” på butikken

Vi drakk saft med sukker

Spiste brød med smør

(ble ikke overvektige, fordi vi var ute og lekte)

Vi gikk ut tidlig om morgenen, og kom ikke hjem før det begynte å bli mørkt

Ingen fikk tak i oss, vi hadde jo ikke mobiltelefon

Vi hadde ikke TV-spill eller PC, ikke 99 kanaler (knapt nok TV)

Men vi hadde venner

Vi ramlet ned fra trær, og brøt armer og ben og slo ut tenner

Vi ramlet og slo hull på alle bukseknær

Men ingen hentet barnevernet når vi var gul og blå

Ingen fikk skylden for alle ulykkene

Miljø og forurensing visste vi knapt hva var

Vi satt i bil uten bilbelte

Med foreldre som røkte i bilen…

Vi fikk ikke skyss til skolen eller til venner

Nei - vi gikk eller syklet

Vi hadde frihet, fiasko, suksesser, forelskelse og ansvar

Men vi lærte å forholde oss til alt dette helt alene,

uten psykolog og PP-kontor.

Jeg kan ikke fatte at vi er i live i dag.

HA EN BRA FORTSETTELSE PÅ DAGEN OG LIVET, MINE KJÆRE DOL-VENNER

Gjest mora2
Skrevet

Er det rart folk er som de er?? ;0)

Bra innlegg!

Rosalita Evita
Skrevet

Jepp. Er helt enig i innlegget ditt. Og vil komme med et lite tilleggspoeng. Det er de som vokste opp på 60-70 tallet som idag er av de mest kreative entrepenørene i dag. De som vokste opp med å søke løsninger ved å prøve å feile. Der ingen voksne stod over dem og fortalte dem hva de kunne eller ikke kunne gjøre. Hva som var farlig og ikke farlig. Vi lærte av å feile, og er idag ikke redd for å feile for å finne suksess.

Dagens barn ser jeg på som redde for å feile, redd for å prøve noe nytt, og redd for å tenke utenom den firkantede boksen. Vi har barn og unge voksne idag, som bare skal ha alt i fanget, som søker kjappe penger, og enkle løsninger.

Hvordan blir det med fremtiden voksne, som skal ha dagens unge voksne som foreldre?

Gjest ViViola
Skrevet

Morsomt innlegg, forsåvidt, men å direkte sammenligne dengang da og nå er jo ikke mulig.

Vi vokste opp med mye mindre biltrafikk, med lavere fartsgrenser, mindre spreke biler og dårligere veistandard; det siste gjorde at det ikke gikk an å kjøre så fort som i dag. Ergo var risikoen for bilulykker mye mindre enn i dag.

Sykkelhjelm: Vi syklet i mindre grad på asfalterte veier med kantsteiner - og mye mindre biltrafikk.

Røyking: Ingen visste skadeomfanget, og det er vel ikke uten grunn at så mange av vår generasjon sliter med astma og allergi. Og neste generasjon, forsåvidt.

Barnevernet: Flere av vår generasjon står jo fram nå og sier at barnevernet burde vært inne i bildet. Det burde være til ettertanke...

Det har aldri vært flere med psykiske lidelser enn nå, og vi rundt 40 er de største forbrukere av helsetjenester. Kanskje det ikke var så jævla sunt å vokse opp før heller?

Skrevet

Morsomt innlegg, forsåvidt, men å direkte sammenligne dengang da og nå er jo ikke mulig.

Vi vokste opp med mye mindre biltrafikk, med lavere fartsgrenser, mindre spreke biler og dårligere veistandard; det siste gjorde at det ikke gikk an å kjøre så fort som i dag. Ergo var risikoen for bilulykker mye mindre enn i dag.

Sykkelhjelm: Vi syklet i mindre grad på asfalterte veier med kantsteiner - og mye mindre biltrafikk.

Røyking: Ingen visste skadeomfanget, og det er vel ikke uten grunn at så mange av vår generasjon sliter med astma og allergi. Og neste generasjon, forsåvidt.

Barnevernet: Flere av vår generasjon står jo fram nå og sier at barnevernet burde vært inne i bildet. Det burde være til ettertanke...

Det har aldri vært flere med psykiske lidelser enn nå, og vi rundt 40 er de største forbrukere av helsetjenester. Kanskje det ikke var så jævla sunt å vokse opp før heller?

Ta innlegget mest for det det var ment som, et humoristisk innslag.

Det som jeg egentelig ville ha frem, var vel at det var så mange meninger for eller imot røyking i bil. Innleggende gikk på enten tortur og mishandling på ene siden eller forsvar mot røykerne på den andre siden.

Jeg ville prøve å være nøytral, ikke være på "noens side". Derfor foreslo jeg at når man er ute å kjører, så kan man ta seg noen stoppepauser underveis. Det har ungene godt av og, å få strekke på beina, og tisse i vegkanten. Så tar mor og far seg en røyk. Man trenger ikke gjøre alt så vanskelig med å bruke så sterke ord. Så derfor satte jeg det litt på spissen, uten sammenligning for øvrig.

Men det er jaggu mye galskap i dagens samfunn og :)

Ha en fin kveld

Gjest platt synes jeg
Skrevet

Denne type opplisting av liksom-sannheter tyder først og fremst på dårlig hukommelse og glorifisering av egen oppvekst.

Det er mye som er feil - det var slett ikke uvanlig med barnesikring og innlåsing av farlige kjemikalier for 35-40 år siden.

Om ett av hundre barn dør i ulykker under oppveksten, betyr ikke det at "ingen av oss skulle ha levd opp" - det betyr derimot at det var alt for mange unødvendige tragedier.

Det stemmer ikke at ungene var ute fra morgen til kveld og løp til og fra skolen. På 70-tallet var gang- og sykkelstier sjelden derfor ble ofte elever ble fraktet med buss relativt korte strekninger.

Foreldre på 70-tallet klaget like mye som foreldre i dag over inaktive unger og at vi så for mye på tv.

Jeg synes rett og slett dette er kjedelig og ganske intetsigende feilinformasjon som viser at alle generasjoner blir angrepet av "alt-var-bedre-før-syken".

Skrevet

Denne type opplisting av liksom-sannheter tyder først og fremst på dårlig hukommelse og glorifisering av egen oppvekst.

Det er mye som er feil - det var slett ikke uvanlig med barnesikring og innlåsing av farlige kjemikalier for 35-40 år siden.

Om ett av hundre barn dør i ulykker under oppveksten, betyr ikke det at "ingen av oss skulle ha levd opp" - det betyr derimot at det var alt for mange unødvendige tragedier.

Det stemmer ikke at ungene var ute fra morgen til kveld og løp til og fra skolen. På 70-tallet var gang- og sykkelstier sjelden derfor ble ofte elever ble fraktet med buss relativt korte strekninger.

Foreldre på 70-tallet klaget like mye som foreldre i dag over inaktive unger og at vi så for mye på tv.

Jeg synes rett og slett dette er kjedelig og ganske intetsigende feilinformasjon som viser at alle generasjoner blir angrepet av "alt-var-bedre-før-syken".

Hvis jeg hadde ment å sammenligne før å nå på en seriøs måte, hadde jeg neppe listet opp ting på en slik måte.

Ta innlegget mest for det det var ment som, et humoristisk innslag.

Siden du påpeket noen "feil", så vil jeg bare si at:

Jeg hadde ikke hørt om barnesikring og sykkelhjelm før på 80 tallet.

Skolebuss til skolen hadde jeg ikke sett før jeg begynte på ungdomsskolen, 4 mil unna.

TV såg vi knapt på, kanskje barnetv, og litt om lørdagskveldene, så noen grunn til å reagere over for mye tv-titting var det ikke.

Skrevet

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...