Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? Erstatnignskrav/leilighet.

Anbefalte innlegg

Gjest niskløsidag
Skrevet

Hei, I november 07 tilkalte jeg en eiendomsmegler for å ta seg av salget av min ca 27 år gamle rekkehusleilighet (borettslag). Jeg leide også en godkjent takstmann som gikk gjennom hele leiligheten hvor dens mangler tydelig kom frem i takstmannens dokumenter samt i meglerens prospekt. Der sto det tydelig at jeg (eller min eksmann) hadde pusset opp to soverom samt gangen, og at han hadde løsnet på ledningene i forbindelse med oppussingen, pluss at dette arbeidet ikke var ferdig. Jeg svarte også på et egenerklæringskjema, hvor jeg var 100 % ærlig. Jeg forholdt meg til det jeg visste. I forbindelse med salget, ba jeg ikke om kontroll fra E - verket, på det elektriske anlegget, siden jeg ikke hadde hatt noen problemer. Dessuten fikk jeg brev fra E - verket om at jeg måtte utbedre en feil på jordfeilbryteren, noe jeg straks fikk en elektriker til å gjøre og godkjenne. Dermed tenkte ikke jeg mer på den saken, og jeg gikk utifra at anlegget var i orden. Dumme meg.. Vel. Leiligheten ble solgt etter en heftig budrunde og første visning, like før jul. Etter at jeg hadde akseptert budet, som var 110 000,- over takst, krevde en kvinne (som forøvrig ikke hadde vært med i budrunden, men på visningen) sin forkjøpsrett. Hun gikk dermed inn i samme vilkår som "den opprinnelige kjøperen", hvor det heller ikke forelå noen forbehold. Ikke ba hun om annet heller. Jeg var ikke tilstede på visningen sammen med megler, og jeg vet derfor ikke om hun hadde hatt med seg en fagkyndig person og hvor grundig hun hadde undersøkt leiligheten. Men etter hva jeg har skjønt, har kjøper undersøkelsesplikt, akkurat som selger har opplysningsplikt. Vi møttes til kontraktsmøte hos megleren, hvor begge parter skrev under. Heller ikke her ble det lagt frem noen krav eller spørsmål som skulle tilsi at jeg hadde gitt uriktige oplysninger. Kjøperen hadde det travelt med å flytte inn, og overtakelsesdatoen ble satt til 4. januar. Jeg fikk heller ikke tid på meg til å ordne ledningene som fremdeles var løse, noe hun aksepterte. Den dagen møttes vi og gikk sammen igjennom leiligheten. Der manglet noen lyspærer (jeg hadde dårlig tid på meg, og prioriterte ikke å sette inn lyspærer over alt). Kjøperen forlangte at min eksmann (som var med denne dagen) skulle dra på butikken og kjøpe lyspærer, fordi hun nå trodde at det var noe galt med strømmen.. Han satte de også inn for henne, og alt fungerte som før. Hun spurte meg om jeg kjente til noe galt, og jeg svarte at jeg hadde hatt elektriker til å utbedre jordfeilen, at dette nå var godkjent, og at jeg ikke visste av noe annet galt. Jeg gikk dermed utifra at anlegget var godkjent, sa jeg, og jeg sa også at dette har jeg ikke noe greie på . Problemet er.. at nå i ettertid har jeg fått et erstatningskrav fra kjøperen. Hun forlanger at jeg skal utbedre og betale hele det elektriske anlegget, altså - også i de rom vi ikke hadde pusset opp, fordi det ikke er godkjent, og fordi hun mener jeg har gitt urikiktige opplysninger. Hun sendte med et kostnadsoverslag fra elektriker, og beløpet er på ca 15000,-. Jeg fakset over alle papirer til både megler og til Protector (eieskifteforsikringsselskapet), hvor jeg kort tid etterpå fikk brev om at jeg fikk medhold i saken. Men nå har jeg fått et nytt brev fra dem. Kjøperen står på sitt, og i et nytt brev til Protector, står det at hun stiller seg uforstående til det hele, fordi det fremkommer, etter hennes vurderinger, flere feilvurderinger. Hun skriver at både megler og jeg har gitt henne uriktige opplysninger. Samtidig står det nå også, at hun kommer til å få mekostnader; _etter_ at det elektriske anlegget er utbedret, i form av maler og snekkeri arbeid. Hun mener altså at jeg har gitt uriktige opplysninger, og jeg ser nå for meg at det vil balle på seg etterhvert, først elektriker, så snekker, og så maler.. Protector har fraskrevet seg ansvar i denne saken, og ber kjøper og selger ordne opp. Hva jeg nå skal gjøre, vet jeg ikke. Jeg orker ikke å krangle og stå på ift dette da jeg har nok problemer i forbindelse med et vanskelig samlivsbrudd og mye rundt dette, bl.a psykiske problemer som følge av vold, ikke vet jeg hvordan jeg skal få betalt dette heller. Hva skal jeg gjøre? hvilke rettigheter har jeg? Skal jeg bare la det hele gå sin gang, ta opp lån og betale alt kjøperen forlanger, også oppussingsarbeidet som vil komme etter at det elektriske anlegget er utbedret? Dette gjør meg helt klart dårligere, mer deprimert. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forholde meg til dette, og ha ork til å ordne opp. Jeg hadde jo megler som jeg betalte en "fomue" for også.. hva slags rolle har h*n i en slik situasjon? Dessuten er det vondt å bli fremstilt som en løgner også.. Takk for synspunkt, tips råd..

Fortsetter under...

Skrevet

Anbefaler deg å legge inn innlegget på nytt med avsnitt i.

Gjest nickløsidag
Skrevet

Anbefaler deg å legge inn innlegget på nytt med avsnitt i.

Skrev jo med avsnitt, men det ble bare sånn (har betalt for fagsvar).

Prøver på nytt:

Hei, I november 07 tilkalte jeg en eiendomsmegler for å ta seg av salget av min ca 27 år gamle rekkehusleilighet (borettslag).

Jeg leide også en godkjent takstmann som gikk gjennom hele leiligheten hvor dens mangler tydelig kom frem i takstmannens dokumenter samt i meglerens prospekt. Der sto det tydelig at jeg (eller min eksmann) hadde pusset opp to soverom samt gangen, og at han hadde løsnet på ledningene i forbindelse med oppussingen, pluss at dette arbeidet ikke var ferdig.

Jeg svarte også på et egenerklæringskjema, hvor jeg var 100 % ærlig. Jeg forholdt meg til det jeg visste.

I forbindelse med salget, ba jeg ikke om kontroll fra E - verket, på det elektriske anlegget, siden jeg ikke hadde hatt noen problemer. Dessuten fikk jeg brev fra E - verket om at jeg måtte utbedre en feil på jordfeilbryteren, noe jeg straks fikk en elektriker til å gjøre og godkjenne. Dermed tenkte ikke jeg mer på den saken, og jeg gikk utifra at anlegget var i orden. Dumme meg..

Vel. Leiligheten ble solgt etter en heftig budrunde og første visning, like før jul. Etter at jeg hadde akseptert budet, som var 110 000,- over takst, krevde en kvinne (som forøvrig ikke hadde vært med i budrunden, men på visningen) sin forkjøpsrett. Hun gikk dermed inn i samme vilkår som "den opprinnelige kjøperen", hvor det heller ikke forelå noen forbehold. Ikke ba hun om annet heller.

Jeg var ikke tilstede på visningen sammen med megler, og jeg vet derfor ikke om hun hadde hatt med seg en fagkyndig person og hvor grundig hun hadde undersøkt leiligheten. Men etter hva jeg har skjønt, har kjøper undersøkelsesplikt, akkurat som selger har opplysningsplikt.

Vi møttes til kontraktsmøte hos megleren, hvor begge parter skrev under. Heller ikke her ble det lagt frem noen krav eller spørsmål som skulle tilsi at jeg hadde gitt uriktige oplysninger. Kjøperen hadde det travelt med å flytte inn, og overtakelsesdatoen ble satt til 4. januar. Jeg fikk heller ikke tid på meg til å ordne ledningene som fremdeles var løse, noe hun aksepterte.

Den dagen møttes vi og gikk sammen igjennom leiligheten. Der manglet noen lyspærer (jeg hadde dårlig tid på meg, og prioriterte ikke å sette inn lyspærer over alt). Kjøperen forlangte at min eksmann (som var med denne dagen) skulle dra på butikken og kjøpe lyspærer, fordi hun nå trodde at det var noe galt med strømmen.. Han satte de også inn for henne, og alt fungerte som før. Hun spurte meg om jeg kjente til noe galt, og jeg svarte at jeg hadde hatt elektriker til å utbedre jordfeilen, at dette nå var godkjent, og at jeg ikke visste av noe annet galt. Jeg gikk dermed utifra at anlegget var godkjent, sa jeg, og jeg sa også at dette har jeg ikke noe greie på .

Problemet er.. at nå i ettertid har jeg fått et erstatningskrav fra kjøperen. Hun forlanger at jeg skal utbedre og betale hele det elektriske anlegget, altså - også i de rom vi ikke hadde pusset opp, fordi det ikke er godkjent, og fordi hun mener jeg har gitt urikiktige opplysninger.

Hun sendte med et kostnadsoverslag fra elektriker, og beløpet er på ca 15000,-.

Jeg fakset over alle papirer til både megler og til Protector (eieskifteforsikringsselskapet), hvor jeg kort tid etterpå fikk brev om at jeg fikk medhold i saken.

Men nå har jeg fått et nytt brev fra dem. Kjøperen står på sitt, og i et nytt brev til Protector, står det at hun stiller seg uforstående til det hele, fordi det fremkommer, etter hennes vurderinger, flere feilvurderinger. Hun skriver at både megler og jeg har gitt henne uriktige opplysninger.

Samtidig står det nå også, at hun kommer til å få mekostnader; _etter_ at det elektriske anlegget er utbedret, i form av maler og snekkeri arbeid. Hun mener altså at jeg har gitt uriktige opplysninger, og jeg ser nå for meg at det vil balle på seg etterhvert, først elektriker, så snekker, og så maler..

Protector har fraskrevet seg ansvar i denne saken, og ber kjøper og selger ordne opp.

Hva jeg nå skal gjøre, vet jeg ikke. Jeg orker ikke å krangle og stå på ift dette da jeg har nok problemer i forbindelse med et vanskelig samlivsbrudd og mye rundt dette, bl.a psykiske problemer som følge av vold, ikke vet jeg hvordan jeg skal få betalt dette heller. Hva skal jeg gjøre? hvilke rettigheter har jeg? Skal jeg bare la det hele gå sin gang, ta opp lån og betale alt kjøperen forlanger, også oppussingsarbeidet som vil komme etter at det elektriske anlegget er utbedret?

Dette gjør meg helt klart dårligere, mer deprimert. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forholde meg til dette, og ha ork til å ordne opp. Jeg hadde jo megler som jeg betalte en "fomue" for også.. hva slags rolle har h*n i en slik situasjon? Dessuten er det vondt å bli fremstilt som en løgner også..

Takk for synspunkt, tips råd.. også hva jeg envt må ha gjort galt.

Skrevet

Skrev jo med avsnitt, men det ble bare sånn (har betalt for fagsvar).

Prøver på nytt:

Hei, I november 07 tilkalte jeg en eiendomsmegler for å ta seg av salget av min ca 27 år gamle rekkehusleilighet (borettslag).

Jeg leide også en godkjent takstmann som gikk gjennom hele leiligheten hvor dens mangler tydelig kom frem i takstmannens dokumenter samt i meglerens prospekt. Der sto det tydelig at jeg (eller min eksmann) hadde pusset opp to soverom samt gangen, og at han hadde løsnet på ledningene i forbindelse med oppussingen, pluss at dette arbeidet ikke var ferdig.

Jeg svarte også på et egenerklæringskjema, hvor jeg var 100 % ærlig. Jeg forholdt meg til det jeg visste.

I forbindelse med salget, ba jeg ikke om kontroll fra E - verket, på det elektriske anlegget, siden jeg ikke hadde hatt noen problemer. Dessuten fikk jeg brev fra E - verket om at jeg måtte utbedre en feil på jordfeilbryteren, noe jeg straks fikk en elektriker til å gjøre og godkjenne. Dermed tenkte ikke jeg mer på den saken, og jeg gikk utifra at anlegget var i orden. Dumme meg..

Vel. Leiligheten ble solgt etter en heftig budrunde og første visning, like før jul. Etter at jeg hadde akseptert budet, som var 110 000,- over takst, krevde en kvinne (som forøvrig ikke hadde vært med i budrunden, men på visningen) sin forkjøpsrett. Hun gikk dermed inn i samme vilkår som "den opprinnelige kjøperen", hvor det heller ikke forelå noen forbehold. Ikke ba hun om annet heller.

Jeg var ikke tilstede på visningen sammen med megler, og jeg vet derfor ikke om hun hadde hatt med seg en fagkyndig person og hvor grundig hun hadde undersøkt leiligheten. Men etter hva jeg har skjønt, har kjøper undersøkelsesplikt, akkurat som selger har opplysningsplikt.

Vi møttes til kontraktsmøte hos megleren, hvor begge parter skrev under. Heller ikke her ble det lagt frem noen krav eller spørsmål som skulle tilsi at jeg hadde gitt uriktige oplysninger. Kjøperen hadde det travelt med å flytte inn, og overtakelsesdatoen ble satt til 4. januar. Jeg fikk heller ikke tid på meg til å ordne ledningene som fremdeles var løse, noe hun aksepterte.

Den dagen møttes vi og gikk sammen igjennom leiligheten. Der manglet noen lyspærer (jeg hadde dårlig tid på meg, og prioriterte ikke å sette inn lyspærer over alt). Kjøperen forlangte at min eksmann (som var med denne dagen) skulle dra på butikken og kjøpe lyspærer, fordi hun nå trodde at det var noe galt med strømmen.. Han satte de også inn for henne, og alt fungerte som før. Hun spurte meg om jeg kjente til noe galt, og jeg svarte at jeg hadde hatt elektriker til å utbedre jordfeilen, at dette nå var godkjent, og at jeg ikke visste av noe annet galt. Jeg gikk dermed utifra at anlegget var godkjent, sa jeg, og jeg sa også at dette har jeg ikke noe greie på .

Problemet er.. at nå i ettertid har jeg fått et erstatningskrav fra kjøperen. Hun forlanger at jeg skal utbedre og betale hele det elektriske anlegget, altså - også i de rom vi ikke hadde pusset opp, fordi det ikke er godkjent, og fordi hun mener jeg har gitt urikiktige opplysninger.

Hun sendte med et kostnadsoverslag fra elektriker, og beløpet er på ca 15000,-.

Jeg fakset over alle papirer til både megler og til Protector (eieskifteforsikringsselskapet), hvor jeg kort tid etterpå fikk brev om at jeg fikk medhold i saken.

Men nå har jeg fått et nytt brev fra dem. Kjøperen står på sitt, og i et nytt brev til Protector, står det at hun stiller seg uforstående til det hele, fordi det fremkommer, etter hennes vurderinger, flere feilvurderinger. Hun skriver at både megler og jeg har gitt henne uriktige opplysninger.

Samtidig står det nå også, at hun kommer til å få mekostnader; _etter_ at det elektriske anlegget er utbedret, i form av maler og snekkeri arbeid. Hun mener altså at jeg har gitt uriktige opplysninger, og jeg ser nå for meg at det vil balle på seg etterhvert, først elektriker, så snekker, og så maler..

Protector har fraskrevet seg ansvar i denne saken, og ber kjøper og selger ordne opp.

Hva jeg nå skal gjøre, vet jeg ikke. Jeg orker ikke å krangle og stå på ift dette da jeg har nok problemer i forbindelse med et vanskelig samlivsbrudd og mye rundt dette, bl.a psykiske problemer som følge av vold, ikke vet jeg hvordan jeg skal få betalt dette heller. Hva skal jeg gjøre? hvilke rettigheter har jeg? Skal jeg bare la det hele gå sin gang, ta opp lån og betale alt kjøperen forlanger, også oppussingsarbeidet som vil komme etter at det elektriske anlegget er utbedret?

Dette gjør meg helt klart dårligere, mer deprimert. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å forholde meg til dette, og ha ork til å ordne opp. Jeg hadde jo megler som jeg betalte en "fomue" for også.. hva slags rolle har h*n i en slik situasjon? Dessuten er det vondt å bli fremstilt som en løgner også..

Takk for synspunkt, tips råd.. også hva jeg envt må ha gjort galt.

Du har gjort det du skal i god tro. Dette kommer hun ingen vei med. Ingen krav under 40000 blir tatt hensyn til. Hun vil neppe gå rettens vei heller, til det er beløpet for lite.Bare slapp av. Dama gir seg til slutt skal du se...

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Dette er egentlig utenfor hva dette forum dekker, men det er likevel ett av mine spesialfelt, så jeg velger å svare deg uansett.

Jeg kan vanskelig se for meg at kjøper her har noe krav hun kan få medhold i. Så lenge elanlegget fungerte og var uten anmerkninger når du solgte.

Det som sannsynligvis har skjedd, er at hun ved oppussing har fått beskjed om at hun må oppgradere - for hvis man nyinstallerer deler av anlegget, må det gjøres etter dagens standard. Dette er ikke en mangel etter avhendingslova.

For at kjøper her skal ha et krav, må elanlegget være i vesentlig dårligere stand enn forventet. Hvis anlegget i tillegg er gammelt, vil hun uansett ikke kunne kreve mer enn en forholdsmessig del av utbedringskostnadene sine. Er feks. halve levetiden av anlegget gått, så har hun kun krav på 50% erstatning.

Uansett: Så lenge anlegget rent faktisk fungerte når du/dere bodde der, og at det ikke er gjort arbeider i deres regi som ikke er forskriftsmessige, kan jeg vanskelig se at kjøper har noe krav.

Jeg vil ikke anbefale deg å betale noe som helst. Skulle du ha behov for mer utfyllende svar, foreslår jeg at du ringer meg på 419 29 900, da det fører for langt å ta alle "eventualiteter" her inne - forumet er primært for helserelaterte problemer.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Gjest nickløsidag!
Skrevet

Hei!

Dette er egentlig utenfor hva dette forum dekker, men det er likevel ett av mine spesialfelt, så jeg velger å svare deg uansett.

Jeg kan vanskelig se for meg at kjøper her har noe krav hun kan få medhold i. Så lenge elanlegget fungerte og var uten anmerkninger når du solgte.

Det som sannsynligvis har skjedd, er at hun ved oppussing har fått beskjed om at hun må oppgradere - for hvis man nyinstallerer deler av anlegget, må det gjøres etter dagens standard. Dette er ikke en mangel etter avhendingslova.

For at kjøper her skal ha et krav, må elanlegget være i vesentlig dårligere stand enn forventet. Hvis anlegget i tillegg er gammelt, vil hun uansett ikke kunne kreve mer enn en forholdsmessig del av utbedringskostnadene sine. Er feks. halve levetiden av anlegget gått, så har hun kun krav på 50% erstatning.

Uansett: Så lenge anlegget rent faktisk fungerte når du/dere bodde der, og at det ikke er gjort arbeider i deres regi som ikke er forskriftsmessige, kan jeg vanskelig se at kjøper har noe krav.

Jeg vil ikke anbefale deg å betale noe som helst. Skulle du ha behov for mer utfyllende svar, foreslår jeg at du ringer meg på 419 29 900, da det fører for langt å ta alle "eventualiteter" her inne - forumet er primært for helserelaterte problemer.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Det er mulig jeg ringer deg for å forhøre meg hvordan jeg kan gå frem videre, men utover det har jeg fått svar på det jeg lurte på, og vel så det.

Hjertelig takk for at du svarte på dette, selv om det ikke var et helserelatert spørsmål.

Ha en fin kveld :-)

Annonse

Gjest Anonym ingeniør
Skrevet

Hei.

Jeg er elektroingeniør, og jeg ville bare svare deg med at du kan ta dette med knusende ro. Dersom el. anlegget i disse rommene ikke var rørt av dere, så var de i forskriftsmessig stand på overtagelsen. Det er slik at eksisterende anlegg ikke trenger å endres selvom forskriftene for elektriske anlegg endrer seg. Men dersom hun først har begynt å endre på anlegget, så må alt oppgraderes til dagens forskriftskrav. Det er derfor hun har fått beskjed om at dette blir dyrt.

Grunnen til at hun krever for oppussingen i tillegg, er antagelig at hun har fått beskjed om at dersom ikke beløpet er så stort at det dekker 3-5% av kjøpesummen, så er det ikke å anse som en mangel uansett hva du har sagt. Dermed prøver hun å argumentere for å få kravet sitt stort nok til å bli en mangel.

Dette er en kostnad hun må dekke selv. Da hun overtok var alt i orden. At hun påfører seg selv kostnader er ikke ditt problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...