Gå til innhold

Akvarietrøbbel

Anbefalte innlegg

Gjest for mange...
Skrevet

Vi kjøpte inn akvarium og vakre orange fisker - sverddragere. De hadde ikke svømt omkring lenge der inne før vi oppdaget massevis av nyfødte fiskeyngel, disse fiskene føder jo levende unger.

Spørsmålet er enkelt - på denne måten blir jo akvariet fort overbefolket - eller -befisket - og det vil vi jo ikke! Hva gjør andre når de får "fiskebarn" i bøtter og spann - er det noe sted vi kan gi dem til eller hva gjør man?

Dyrebutikken sier de ikke har lov til å ta imot "privat" fisk, stemmer det?

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Hva gjør andre når de får "fiskebarn" i bøtter og spann - er det noe sted vi kan gi dem til eller hva gjør man?''

Vi har hatt Molly og Platy som har ynglet masse, og du kan nok regne med at bestanden av voksne individer kan bli betraktelig mindre enn antall yngel som fødes. Men uansett blir det jo mange etter hvert. Vi hadde fire Molly-hoer og to hanner og fikk yngel nesten hver uke. :-D Frekvensen av nye Platy-barn har vært litt lavere.

Bor dere litt lokalt til kan dere jo selge på egen hånd mot at kjøperen henter selv, sette opp lapp på et kjøpesenter eller noe. Sverddrager er jo så fine, og det er neppe noe problem å få dem solgt. Selv har vi en del av sorten, men vi har holdt oss til kun hanner.

Om dere er realistiske i forhold til livets gang i fiskemålestokk kan dere jo skaffe noen fisker som fores på yngel. En liten kampfiskgutt i en egen tank f.eks. Men regn ikke med at den spiser masse yngel... :-O

''Dyrebutikken sier de ikke har lov til å ta imot "privat" fisk, stemmer det?''

Kan jeg ikke skjønne, jeg leverer både Molly- og Platy-yngel til min lokale dyrebutikk. Jeg vet også at de har tatt imot andre fisker og eplesnegler i tillegg til det vi har bidratt med, så jeg tror i alle fall ikke det finnes noen _lov_ mot dette.

De som jobber der er også veldig ærlige og forteller når jeg kjøper fisk og snegler der som de har fått fra kundene sine, så da vet jeg til enhver tid hva jeg kjøper.

Gjest idgie
Skrevet

Hei. Du kan sette inn en annonse på www.akvaforum.no

Anbefaler denne siden på det sterkeste. Der får du svar på ALT innen fisk og akvarium.

Gjest mora2
Skrevet

Som regel blir mange av småfiskene spist opp.

Dyrebutikkene her tar i mot fisker fra private.

Og rundt her er det tre butikke, så var jo rart om det var ulovlig...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Som regel blir mange av småfiskene spist opp.

Dyrebutikkene her tar i mot fisker fra private.

Og rundt her er det tre butikke, så var jo rart om det var ulovlig...

Hvorvidt mye yngel blir spist opp eller ikke kommer an på hva slags fisker man har. Har hatt en del forskjellige fisketyper, og det er forbausende få som spiser yngel hos oss i alle fall. Har vel kun opplevd det hos kampfisk (som jo er ganske så småspiste, egentlig), Palettciklider og Odessabarber.

AneM1365380603
Skrevet

Hvorvidt mye yngel blir spist opp eller ikke kommer an på hva slags fisker man har. Har hatt en del forskjellige fisketyper, og det er forbausende få som spiser yngel hos oss i alle fall. Har vel kun opplevd det hos kampfisk (som jo er ganske så småspiste, egentlig), Palettciklider og Odessabarber.

Vi hadde en gang 2 stk Scalare som momset i seg all yngel etterhvert som de kom ut. Neste gang en fisk skulle yngle fikk hun en egen bolle til yngelen var ute. Nåt de var ganske store ble de lagt i akvariet med de andre. Scalarene spiste opp alle unntatt 4 stk.

Det var mye sorg med de fiskene, så det orker jeg ikke mer. En gang fant jeg favorittfisken på gulvet om morgenen. Den hadde hoppet ut av den lille åpningen i det ene hjørnet :-/

Skrevet

Jeg tviler på at det er _ulovlig_ å ta imot fisk fra private, i betydningen en lov eller forskrift som gjelder generelt.

Men vedkommende butikk kan i hvertfall ha som sin policy å ikke ta imot dette.

Gjest mora2
Skrevet

Hm, her blir alt spist opp..

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi hadde en gang 2 stk Scalare som momset i seg all yngel etterhvert som de kom ut. Neste gang en fisk skulle yngle fikk hun en egen bolle til yngelen var ute. Nåt de var ganske store ble de lagt i akvariet med de andre. Scalarene spiste opp alle unntatt 4 stk.

Det var mye sorg med de fiskene, så det orker jeg ikke mer. En gang fant jeg favorittfisken på gulvet om morgenen. Den hadde hoppet ut av den lille åpningen i det ene hjørnet :-/

Ja, glemte å nevne Scalare. De to jeg hadde tok også for seg av yngelen. Skikkelig sure og glupske fisker, men akk så vakre. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg tviler på at det er _ulovlig_ å ta imot fisk fra private, i betydningen en lov eller forskrift som gjelder generelt.

Men vedkommende butikk kan i hvertfall ha som sin policy å ikke ta imot dette.

''Men vedkommende butikk kan i hvertfall ha som sin policy å ikke ta imot dette.''

Det er jo helt i orden og opp til hver enkelt butikk. Men da sier man det på den måten uten å få det til å høres ut som om det er brudd på en eller annen lov.

Kan godt forstå butikkene også, jeg da. Vi som driver med selskapsakvarier har gjerne litt av hvert og avkommet kan bli en salig blanding av hummer og kanari hvis man ikke passer på. Selv har jeg hatt 3-4 avarter av Platy i samme tank, og de har utfolda seg fritt. Samme Platyhoene har også utfolda seg sammen med Sverddragene mine- Strengt tatt bør vel ikke en seriøs zoo-butikk selge sånne fisker selv om de blir aldri så fine.

Skrevet

''Men vedkommende butikk kan i hvertfall ha som sin policy å ikke ta imot dette.''

Det er jo helt i orden og opp til hver enkelt butikk. Men da sier man det på den måten uten å få det til å høres ut som om det er brudd på en eller annen lov.

Kan godt forstå butikkene også, jeg da. Vi som driver med selskapsakvarier har gjerne litt av hvert og avkommet kan bli en salig blanding av hummer og kanari hvis man ikke passer på. Selv har jeg hatt 3-4 avarter av Platy i samme tank, og de har utfolda seg fritt. Samme Platyhoene har også utfolda seg sammen med Sverddragene mine- Strengt tatt bør vel ikke en seriøs zoo-butikk selge sånne fisker selv om de blir aldri så fine.

''Det er jo helt i orden og opp til hver enkelt butikk. Men da sier man det på den måten uten å få det til å høres ut som om det er brudd på en eller annen lov.''

Ja, det er jeg enig i, men vi vet ikke om det ble sagt slik eller sånn. Vi bruker jo ordet "ikke lov til" selv om det ikke gjelder forbud fastsatt i lov eller forskrift, f eks hvis barn sier de ikke får lov til ditt&datt.

Så hvis ekspeditøren sier at "vi har ikke lov til å ta imot" kan det jo like gjerne referere seg til et forbud satt av sjefen hans.

Forøvrig 100% enig i det du skriver om seriøs butikk osv. Jeg har ikke peiling på akvariefisk, men det første som slo meg når jeg hørte om butikken som ikek ville ta inn fiskene, var faren for sykdommer som kunne overføres fra hjemmeakvariet til butikken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Det er jo helt i orden og opp til hver enkelt butikk. Men da sier man det på den måten uten å få det til å høres ut som om det er brudd på en eller annen lov.''

Ja, det er jeg enig i, men vi vet ikke om det ble sagt slik eller sånn. Vi bruker jo ordet "ikke lov til" selv om det ikke gjelder forbud fastsatt i lov eller forskrift, f eks hvis barn sier de ikke får lov til ditt&datt.

Så hvis ekspeditøren sier at "vi har ikke lov til å ta imot" kan det jo like gjerne referere seg til et forbud satt av sjefen hans.

Forøvrig 100% enig i det du skriver om seriøs butikk osv. Jeg har ikke peiling på akvariefisk, men det første som slo meg når jeg hørte om butikken som ikek ville ta inn fiskene, var faren for sykdommer som kunne overføres fra hjemmeakvariet til butikken.

''var faren for sykdommer som kunne overføres fra hjemmeakvariet til butikken.''

Den faren går like mye begge veier. Er vel mer at fiskene fra hobbyakvarister kan være både hummer og kanari. Sjuke fisker kan de selge i butikken også, derfor er det ofte litt karantenetid når det kommer inn nye fisker. Samme bør man jo ha hjemme, eget kar for nyinnkjøpt fisk er slett ikke dumt.

Skrevet

Hvis du har stort nok akvarie kan du kjøpe et par scalarer. De kommer til å rydde unna alt av yngel :-)

Jeg har hatt tigerbarber og paletter som også tok yngel.

At dyrebutikken ikke tar imot yngel av levendefødere er ikke så rart. Disse artene yngler hele tiden, og er også av de billigste fisketypene, slik at butikken ikke tjener så mye på disse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...