Gå til innhold

Alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest internettmamma
Skrevet

Hvor gammel var du første gang du drakk alkohol? Hva drakk du? Fikk du drikke hjemme?

Jeg var ikke så gammel selv (15 1/2) og er nå tenåringsmor. Drakk øl og sprit, fikk ikke hjemme. Jeg _tror_ ikke mine har drukket noe enda, men de nærmer seg min alder for å si det slik.

Så er det det da, hvordan forholde seg... Ene av dem spurte om h*n kunne gå på fest nyttårsaften, det ville bli litt drikking der. Vi sa nei, men sa at vi satte veldig pris på åpenheten. Hvordan kunne vi sagt ja? Hva om det skjedde noe (h*n ville ha drikkepenger), da ville samvittigheten vært svart etterpå. Men så har vi de foreldrene som gir barna sine drikke, for å unngå å risikere at de drikker farlige varer.

Dette er et vanskelig spørsmål, men jeg setter pris på andres innspill her. Jeg kunne lagt dette til foreldre-tenåringer, men her har dere alle vært unge en gang, og det er større aktivitet.

Dere som har små barn enda, hvilke tanker har dere om hva dere vil gjøre når den tid kommer?

Hilsen anonym på dette

Gjest Rakel28
Skrevet

Faktisk var jeg vel 18 før jeg _drakk_ alkohol.

Jeg var såklart yngre da jeg første gang smakte på det.

Gjest svigermora
Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig at det er åpenhet om dette hjemme.

Selv drakk jeg ikke hjemme, men drakk desto mer ute.

Stjal fra barskapet også. Foreldrene mine var lite åpne.

Da jeg selv fikk barn valgte jeg å være åpen om at dette var noe jeg ikke godtok. Ingen av mine to har drukket noe særlig, aldri kommet hjem fulle eller noe.Datteren min pleide komme hjem og fortelle hvor mye de andre drakk.

Nå er begge barna voksne, datteren min drikker fremdeles ikke noe særlig. Sønnen min drikker i godt lag, som det heter.

Skrevet

Jeg var ca 16-17 første gang jeg smakte alkohol. Jeg har aldri fått noe hjemme og det var ikke en gang et tema. Jeg tror at med den store dosen av fornuft som jeg fikk i oppveksten så visste foreldrene mine hvor de hadde meg, selv om de aldri var kontrollerende etc. Jeg tror at det er den bagasjen av fornuft og selvstendig tenking som har gjort at dette aldri har vært et problem. Foreldrene mine kunne trygt sende meg ut i verden og vite at jeg ville takle det som kom på en god måte. Og jeg visste hva de forventet, hva de likte/ikke likte og at jeg alltid kunne komme til dem hvis det var noe. Og alt dette uten å måtte tøye grenser, rane barskap etc.;)

Så jeg tror at når jeg får egne barn i den alderen så skal jeg sørge for at oppdragelsen fram til det punkt har vært god slik at de kan være i stand til å vurdere selv slik som jeg gjorde.

Det som blir vanskelig, er å vite hvordan i alle dager man oppdrar ungene til å bli nettopp slik;) hehe..

Gjest angola
Skrevet

Jeg var sikkert bare 14-15 da jeg fikk smake brennevin med eldre ungdommer. Hjemme ble det aldri snakket om sånt, og jeg fikk heller ikke alkohol.

Åpenhet vil jeg si er nøkkelen her.

Du skriver de nermer seg alderen, jeg vet ikke hvilken alder, men...(15?) Vår snart 16 årige datter holder seg mye hjemme, når hun er hos venner, er det som regel for å se film, og hjem i 23 tiden. Sist hun var på dans, fikk hun rusbrus av meg. Jeg vet jeg gjorde det rette i dette tilfellet, for som jeg og hun var enig i, da vet vi hva hun drikker. Hun liker ikke å ta imot åpnet drikke av andre.

Jeg vet jeg kan stole på henne, for hun har selv sagt at en skolekamerat drikker seg så full at hun vet ikke hva hun gjør. "Nei, slik vil ikke jeg, mamma" Første gang hun smakte noe, fikk hun også av meg. 1flaske rusbrus!

Jeg oppfordrer ikke til at foreldrene skal gi alkohol til barna sine. Men i vårt tilfelle har vi ikke betenkeligheter med det. Vi har også et åpent forhold til alkohol hjemme, drikker oss ikke "full", og det er slett ikke ofte. Jeg vil ta et eksempel:

Vår datter refererte til en påstand om røyking: "Barn av røykende foreldre blir røykere selv." Dette vil hun selv motbevise på det sterkeste. Ingen av våre 4 barn røyker, eller har røkt. Og de er barn av 2 storrøykere. (Som forøvrig tok til fornuft og er sluttet nå.) De har selv sagt at de har sett hvor mye skade tobakk har gjort for helsen og økonomien vår.

Det samme blir jo sagt om alkoholbruk. Men vi har alltid vært åpne, barna har sett at vi omgås alkohol med fornuft.

Det jeg mener er at jeg tror ikke det er noe fasittsvar på dette, mye er opp til hver enkelt, omgangsvenner, hvor man bor osv.

Hos oss er det slik at ungdommen må hentes med bil, når de skal hjem. På denne måten har du jo litt kontroll selv.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg drakk for første gang da jeg var 13-14, men det skar seg.

Fikk hjemmebrent av venner.

Neste gang jeg drakk var jeg 15-16, og skulle i bursdag til en kamerat. Fikk penger av min far til å kjøpe øl.

Fikk ikke lov å drikke hjemmebrent.

Han holdt aldri noen tale for meg, men sa en setning:

"det er gøy så lenge du leker med alkoholen, men ikke la alkoholen leke med deg"

Det glemmer jeg aldri...

Så måtte jeg ringe hjem en gang i løpet av kvelden, slik at de kunne høre at jeg var i orden.

Ble både kjørt og hentet.Og måtte sitte på sengekanten å prate litt, var alltid veldig åpen.

Min far kjøpte kamera til meg, og betalte både film og fremkalling, for han synes det var så moro å se bildene :0)

Skrevet

Jeg var 18 år første gang jeg drakk (russ).

Her jeg bor nå er det vanlig at man etter konfirmasjonen får begynne å gå på fest - og dermed også drikke. Dette synes jeg er alt, alt, alt for tidlig, men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å stå i mot hvis ungene virkelig ønsker. For her er det faktisk slik at "alle andre" får lov.

Jeg håper jeg gjennom oppveksten til barna klarer å gi dem nok ballast til å klare å si nei om de ikke ønsker å drikke.

Jeg har ingen tro på å sende med ungene drikke for å forhindre at de skal drikke andre ting. Ungene drikker det de andre drikker, og har de først drukket det foreldrene har sendt med, så er de vel beruset nok til å ikke tenke så veldig langt, slik at de fortsetter å drikke andre ting.

Jeg har veldig tro på det å hente barna fra festen, eller i det minste å vente oppe på dem. Dette gjør at ungene vet at vi som foreldre kommer til å se dem og ville snakke med dem når de kommer hjem. Litt flaut å være skikkelig dritings da - kanskje :)

Skrevet

Jeg var atten, men noen ganger - ved veldig fine middager, fikk jeg tilbud om å f.eks prøve et glass vin hjemme. Foreldrene mine har egentlig aldri vært hveren strenge eller åpne. De ble litt bekymra da jeg drakk en del i russetida, og de få gangene jeg kom hjem med litt alko-ånde, men det var ikke noe hysteri over det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...