Gå til innhold

Feriepenger

Gjest Planlegger sommerferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet jobbskifte får jeg mindre feriepenger i år enn en normal mndlønn. Mener jeg har lest at man da får utbetalt det største beløpet av disse to - altså "vanlig" månedslønn i mitt tilfellet. Stemmer dette eller er det bare jeg som er for optimistisk? :=)

Skrevet

Feriepenger er en viss prosent (noe varierende- fra 10-12 % avhengig av arbeidsgiver), av det du har tjent i det foregående opptjeningsåret. I dette tilfellet 2007.

Hva mener du med "det største beløpet"?

Skrevet

Feriepenger er en viss prosent (noe varierende- fra 10-12 % avhengig av arbeidsgiver), av det du har tjent i det foregående opptjeningsåret. I dette tilfellet 2007.

Hva mener du med "det største beløpet"?

Skjønner jo det.

Men grunnet skifte av jobb i 2007 har jeg bare opparbeidet med x ant mnd med feriepenger. Tilsammen utgjør dette mindre enn hva jeg vanligvis får utbetalt i mnd. Og halve poenget med feriepenger er jo nettopp at det skal være høyere enn den "vanlige lønna". Så når feriepengene jeg har opparbeidet meg er mindre enn min vanlige mndlønn så lurer jeg på om jeg da fortsatt må ta til takke med lavere sum feriepenger enn lønn.

....men siden du ikke skjønte hva jeg mente, så var vel det svar nok i seg selv :)

Skrevet

Skjønner jo det.

Men grunnet skifte av jobb i 2007 har jeg bare opparbeidet med x ant mnd med feriepenger. Tilsammen utgjør dette mindre enn hva jeg vanligvis får utbetalt i mnd. Og halve poenget med feriepenger er jo nettopp at det skal være høyere enn den "vanlige lønna". Så når feriepengene jeg har opparbeidet meg er mindre enn min vanlige mndlønn så lurer jeg på om jeg da fortsatt må ta til takke med lavere sum feriepenger enn lønn.

....men siden du ikke skjønte hva jeg mente, så var vel det svar nok i seg selv :)

I Norge får man ikke ferie med lønn. Det er feriepengene som skal dekke inntektstapet man har i ferien. Så enten må du klare deg med mindre penger enn du pleier, eller så kan du jo alltids velge å ikke ta ut full ferie.

Sorry. ;-)

MVH

Skrevet

Skjønner jo det.

Får du ikke feriepenger fra din forrige arbeidsgiver, eller fikk du det sammen med siste lønn?

Det stemmer at de som ikke har rukket å opptjene feriepenger kan få vanlig lønn i juni i stedet - men da kan de ikke ta ut ferie heller. Noe har du vel tjent opp - så kanskje løsningen er å ta kun en uke ferie?

Skrevet

Skjønner jo det.

Jeg mener at det før i tiden var slik at man enten skulle ha utbetalt en trekkkfri mnd-lønn, eller feriepenger, avhengig av hva som "lønte seg" for den aktuelle arbeidstaker. Dette ga særlig utslag hvis det hadde vært mye overtidsbetaling.

Jeg er ganske sikker på at det i dag er slik at du bare har krav på en viss prosent av opptjente inntekter i feriepenger. Og hvis du har et "dårlig" feripengegrunnlag pga av lite lønn, så blir feriepengene deretter.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, det stemmer ikke. Har en venninne som trodde det samme og som tok en skikkelig krangel med arbeidsgiver på dette. Og så stemte det ikke. Litt flaut, da...

Skrevet

Hvis du har jobbet hele året spiller det ingen rolle om du har byttet jobb underveis. Du vil jo få utbetalt opptjente feriepenger fra den tidligere jobben din også. Eller du fikk feriepengene utbetalt sammen med den siste lønnen din. Da var det selvsagt ditt eget ansvar å sette feriepengene til side dersom du ønsker å bruke dem til sommerferie.

Lærere som jobber i skolen, får full lønn i ferien første yrkesår etter endt utdannelse. De fleste begynner i august og har derfor ikke fullt opptjeningsår, men kan ikke velge å ikke ta ut ferie.

Skrevet

Det er eller var en regel om at man skulle få det som var mest av full månedslønn og feriepenger. Det gjaldt personer som haadde jobbet hele opptjeningsåret. Kom muligens til anvendelse dersom lønna i fjor var lav.

Skrevet

Det er vel ganske selvfølgelig at du ikke kan få full lønn og fremdeles ta ut ferie? Ingen arbeidsgiver er interessert i å betale deg for å ta ferie.

Gjest nei og nei og nei
Skrevet

Skjønner jo det.

''Og halve poenget med feriepenger er jo nettopp at det skal være høyere enn den "vanlige lønna".''

Hvor tar du det fra?

Hvis jeg opparbeider feriepenger i en dårlig betalt jobb, så får jeg feriepenger deretter. Det hjelper ikke at man i mellomtiden har bytta jobb til noe bedre betalt, i og med at grunnlaget for opptjening er for kort. Det er ingen som vi gi bort penger til deg .

Det er faktisk flaut å tro det.

Skrevet

''Og halve poenget med feriepenger er jo nettopp at det skal være høyere enn den "vanlige lønna".''

Hvor tar du det fra?

Hvis jeg opparbeider feriepenger i en dårlig betalt jobb, så får jeg feriepenger deretter. Det hjelper ikke at man i mellomtiden har bytta jobb til noe bedre betalt, i og med at grunnlaget for opptjening er for kort. Det er ingen som vi gi bort penger til deg .

Det er faktisk flaut å tro det.

''Hvis jeg opparbeider feriepenger i en dårlig betalt jobb, så får jeg feriepenger deretter.''

Da får du også litt mer i feriepenger enn en normal mndslønn i den dårlig betalte jobben.

''Det hjelper ikke at man i mellomtiden har bytta jobb til noe bedre betalt, i og med at grunnlaget for opptjening er for kort.''

Du har da opptjent rett til noen feriedager med lønn selv om du ikke har full opptjening. Og disse dagene får du litt mer i feriepenger enn den normalt lønna ville vært.

Gjest nei og nei og nei
Skrevet

''Hvis jeg opparbeider feriepenger i en dårlig betalt jobb, så får jeg feriepenger deretter.''

Da får du også litt mer i feriepenger enn en normal mndslønn i den dårlig betalte jobben.

''Det hjelper ikke at man i mellomtiden har bytta jobb til noe bedre betalt, i og med at grunnlaget for opptjening er for kort.''

Du har da opptjent rett til noen feriedager med lønn selv om du ikke har full opptjening. Og disse dagene får du litt mer i feriepenger enn den normalt lønna ville vært.

Ja akkurat. Det er det jeg sier. Trådstarter mener at feirepengene som utbetales nå, skal overstige den vanlige lønna i den nye jobben. H*n tar ikke hensyn til at h*n i lengre tid har hatt en dårligere betalt jobb i samme feriepengegrunnlags-periode.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er eller var en regel om at man skulle få det som var mest av full månedslønn og feriepenger. Det gjaldt personer som haadde jobbet hele opptjeningsåret. Kom muligens til anvendelse dersom lønna i fjor var lav.

''Det er eller var en regel om at man skulle få det som var mest av full månedslønn og feriepenger.''

Tror nok det nærmer seg 20 år sida det var sånn.

Skrevet

Du sier at du har byttet jobb.

Dvs at du har jo krav på feriepenger fra din forrige arbeidsgiver. Har du derimot fått dem allerede, erdet din "feil" at du ikke har spart dem til årets ferie.

Du kan ikke komme til arbeidsgiveren å forlange at du skal ha betalt i ferien din, mens du egentlig går hjemme eller ligger på ei strand.

Har du derimot problemer med å overleve på det du fåri feriepenger fra arbeidsgiveren din i år, kan du spørre om å få jobbe deler av ferien. Og få lønn for tiden du er på jobb.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...