Gå til innhold

Skal ungdom betale for seg hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

Vi har mange venner med ungdom som har begynt å tjene sine egne penger. De fleste går i læra og har fast månedslønn, selvom denne ikke er så veldig høy. Disse ungdommene som bor hjemme hos foreldrene får alle sine utgifter til mat, hus, strøm, ferie med familien osv dekket av foreldrene. De må selv holde seg med klær og aktiviteter, reisepenger. I forhold til at de ikke har faste daglige eller månedlige utgifter har de mye å rutte med. Og foreldrene unner barna sine det. Ungdommene bruker opp alt de har lenge før neste lønning. Jeg syns dette er galt og tror ikke det tjener ungdommene. Jeg syns foreldrene burde kreve en bestemt sum som betaling hver måned. F eks 2000 - 3000 kroner pr måned, det er billig for hus, mat og andre faste utgifter. Ungdommene har godt av å lære seg å betale faste utgifter, syns jeg. Dersom foreldrene ikke har bruk for disse pengene syns jeg de kan sette dem inn på en egen konto, uten at barna vet om det, og gi dem til barna den dagen de skal flytte inn i sitt eget første hjem.

Hva mener dere andre om dette?

Gjest hos oss
Skrevet

Hvor gamle er ungdommene, og hvor mye tjener de som lærlinger?

Her er det mest vanlig å gå 3 år på videregående, og da er det helt normalt at man ikke betaler for seg hjemme. Så flytter man hjemmefra når man studerer eller jobber.

Så jeg vet ikke om man skal sammenligne en lærling med en som går videregående, eller en som har begynt å jobbe. Antageligvis et sted midt i mellom, og da kan jo litt tvungen sparing som du antyder, være en grei ordning? Men som sagt, jeg vet ikke hva en lærlig tjener, og hvilke utgifter til transport etc de har.

Gjest Blikkboks
Skrevet

Jeg måtte betale 1000,- i måneden når jeg var 19 år, fordi jeg hadde fast (meget lav) lønning.

Dette fikk jeg tilbake med renter, når jeg kjøpte min første bolig selv. Utrolig deilig. Jeg ante ingenting om at jeg skulle få pengene igjen. Nå flyttet jeg når jeg var 20 år, så det ble vel kun 15000 eller noe, men det er penger det da.

Og man lærer jo litt om faste utgifter, men jeg husker at jeg syns det var grådig urettferdig. I ettertid syns jeg selvsagt at det var helt supert.

MVH

Gjest trolline
Skrevet

Her er det mest vanlig å gå 3 år på videregående, og da er det helt normalt at man ikke betaler for seg hjemme. Så flytter man hjemmefra når man studerer eller jobber.

Så jeg vet ikke om man skal sammenligne en lærling med en som går videregående, eller en som har begynt å jobbe. Antageligvis et sted midt i mellom, og da kan jo litt tvungen sparing som du antyder, være en grei ordning? Men som sagt, jeg vet ikke hva en lærlig tjener, og hvilke utgifter til transport etc de har.

Vår Datter hadde ved siden av Skolen ( vgs) en jobb i Narvesen og tjente sine egne lommepenger +at hun spleiset litt på telefonregningen.300,- i mnd. Også Sønnen hadde en Vaskejobb ved siden av vgs og måtte betale 500,- i mnd på telefonregningen.Det er nå 10 år siden.Ungene har ikke vondt av å lære seg....hva det koster! :0)

Aliza1365380759
Skrevet

Fra jeg var 17 år jobbet jeg ved siden av skolen, tjente ca 3000-4000 kr pr mnd. Av dette gikk ca 500 kr til mobilbruken min hver mnd, og ca 1000 til betaling av fasttelefon hver 3. mnd. Mamma og pappa hadde spesifisert regning på fasttelefonbruken, så når regningen kom måtte broren min og jeg gå gjennom alle sidene med mobilsamtaler, og regne sammen hvor mye vi hadde brukt.. (mamma nektet å betale for våre lange mobilsamtaler til venner f.eks). Minst 1500 kr gikk inn på sparekonto hver mnd, fordi jeg betalte sertifikatet selv, i tillegg til utgifter til skolebøker, klær, sko, idretten jeg drev med, og spising "ute" de dagene jeg ikke rakk hjem før jeg måtte dra på jobb. Hvilke penger skulle jeg betalt husleie med..? ;) Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19, uten å betale husleie, men jeg vet at to av brødrene mine (som bodde hjemme lenger enn meg) måtte betale 2000 kr i husleie for å få bo hjemme, men det var fordi de hadde "heltidsjobb".

Gjest min mening da
Skrevet

Jeg betalte ikke noe hjemme da jeg gikk på vg skole og jobbet på kveldstid, den dagen jeg fikk meg fast jobb betalte jeg et beløp i måneden til "husleie", den dagen jeg fikk meg egen leilighet og flyttet hjemmefra, så fikk jeg en gave fra mamma og pappa, de hadde spart opp husleiepengene mine :), noe som var på en måte min innflyttingsgave i leid leilighet :).

Den dagen barna mine er så store at de jobber litt på si for å tjene seg litt lommepenger, går på vg skole, så kommer nok ikke vi til å kreve at de betaler for seg hjemme, de er store nok til å kunne hjelpe til i heimen, så det får være betaling nok.

Gjest tenåringsmammaen
Skrevet

Fra jeg var 17 år jobbet jeg ved siden av skolen, tjente ca 3000-4000 kr pr mnd. Av dette gikk ca 500 kr til mobilbruken min hver mnd, og ca 1000 til betaling av fasttelefon hver 3. mnd. Mamma og pappa hadde spesifisert regning på fasttelefonbruken, så når regningen kom måtte broren min og jeg gå gjennom alle sidene med mobilsamtaler, og regne sammen hvor mye vi hadde brukt.. (mamma nektet å betale for våre lange mobilsamtaler til venner f.eks). Minst 1500 kr gikk inn på sparekonto hver mnd, fordi jeg betalte sertifikatet selv, i tillegg til utgifter til skolebøker, klær, sko, idretten jeg drev med, og spising "ute" de dagene jeg ikke rakk hjem før jeg måtte dra på jobb. Hvilke penger skulle jeg betalt husleie med..? ;) Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19, uten å betale husleie, men jeg vet at to av brødrene mine (som bodde hjemme lenger enn meg) måtte betale 2000 kr i husleie for å få bo hjemme, men det var fordi de hadde "heltidsjobb".

Jeg snakket ikke om ungdom som tjener litt på si ved siden av skolen eller i ferier. Jeg er enig i at ungdommen må få beholde disse kronene selv, og heller bidra med å hjelpe til hjemme. Jeg mente ungdom som har fast månedslønn fordi de går i læra el.l. De jeg snakker om har en fast utbetaling på mellom 8000 og 12000 kroner pr mnd. Flere av dem har i tillegg ekstrajobb på kvelder/helger. Det er ingen problemer med å bruke opp disse pengene til fornøyelser, klær, sminke, telefonbruk osv. Jeg forstår det. Men er det nødvendig og sunt? Kan det ikke være like greit at foreldrene setter av disse pengene til bedre formål.

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

De jeg snakker om har utbetalt mellom 8000 og 12000 fast pr mnd. Reiseutgifter i jobbsammenheng får de dekket fordi de er lærlinger. Når jeg skrev at de betalte reiseutgifter selv mente jeg det de bruker til fritidsaktiviteter og fornøyelser.

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

De er 18 år og oppover. De som går i læra har vanligvis 2 år på videregående bak seg.

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

Kor gamle er ungdommen du omtaler?

Fra 18 år og oppover.

Gjest en selvfølge
Skrevet

Det er en selvfølge at ungdom som bor hjemme skal betale.

Gjest en selvfølge
Skrevet

Jeg måtte betale 1000,- i måneden når jeg var 19 år, fordi jeg hadde fast (meget lav) lønning.

Dette fikk jeg tilbake med renter, når jeg kjøpte min første bolig selv. Utrolig deilig. Jeg ante ingenting om at jeg skulle få pengene igjen. Nå flyttet jeg når jeg var 20 år, så det ble vel kun 15000 eller noe, men det er penger det da.

Og man lærer jo litt om faste utgifter, men jeg husker at jeg syns det var grådig urettferdig. I ettertid syns jeg selvsagt at det var helt supert.

MVH

Det er lurere å gjøre det på den måten enn å la de bo gratis - selv om man har råd til det. Det handler om å lære ungdom å styre økonomien - det koster å leve.

Skrevet

Jeg syntes det hørtes ut som en fin ordning å få ungdommen til å betale en fast sum per måned, (så lenge de har passe med inntekt), for så å gi tilbake denne summen når de flytter ut.

Aliza1365380759
Skrevet

Jeg snakket ikke om ungdom som tjener litt på si ved siden av skolen eller i ferier. Jeg er enig i at ungdommen må få beholde disse kronene selv, og heller bidra med å hjelpe til hjemme. Jeg mente ungdom som har fast månedslønn fordi de går i læra el.l. De jeg snakker om har en fast utbetaling på mellom 8000 og 12000 kroner pr mnd. Flere av dem har i tillegg ekstrajobb på kvelder/helger. Det er ingen problemer med å bruke opp disse pengene til fornøyelser, klær, sminke, telefonbruk osv. Jeg forstår det. Men er det nødvendig og sunt? Kan det ikke være like greit at foreldrene setter av disse pengene til bedre formål.

Nei, hvis du kun mener ungdom/unge voksne som går i lønnet lære, så må jeg si meg enig med deg. Man kan da ikke venne ungene til at de kan kaste 10.000 kr ut vinduet hver mnd på klær, sminke, frisør og annet tull, sånn er det jo absolutt ikke "ute i den store verden"! Selv er jeg student og lever på under 6500 kr hver mnd, og de pengene skal dekke alle utgifter.

Skrevet

Du gjør jo opp noe for deg hjemme, når du betaler i telefon. Personlig synest jeg det var høge regninger når du i tillegg brukte 500 i mnd på din egen mobil.

Aliza1365380759
Skrevet

Du gjør jo opp noe for deg hjemme, når du betaler i telefon. Personlig synest jeg det var høge regninger når du i tillegg brukte 500 i mnd på din egen mobil.

Jepp, og det var nettopp derfor jeg måtte betale selv.. Til mitt forsvar var jeg ung og nyforelsket, og hadde kjæreste i militæret ;) Sånt blir det høye telefonregninger av!

Skrevet

De jeg snakker om har utbetalt mellom 8000 og 12000 fast pr mnd. Reiseutgifter i jobbsammenheng får de dekket fordi de er lærlinger. Når jeg skrev at de betalte reiseutgifter selv mente jeg det de bruker til fritidsaktiviteter og fornøyelser.

Jeg ser det er litt difuse meninger rundt om. Mente du å betale husleige? Eller mente du å bidra litt med telefonregninger og sånt?

Jeg mener at private telefonregninger er en selvfølge at de koster selv. Også klær, sminke, blader og fornøyelser. Utover det ville ikke jeg "krevd" husleige.

Ideen om et "sparefond" er i og seg greit. Men jeg synes det er vanskelig å svare på sånt for vi er så forskjellige. Alle vår barn har vært sparsommelige, sikkert fordi de såg at vi hadde det litt trangt en periode. Dette tok de ikke skade av, den eldste har sagt at han syntest det var greit, for på den måten lærte de å ta ansvar for egen økonomi på en grei måte, de fikk pengene til å rekke rundt

Skrevet

Jepp, og det var nettopp derfor jeg måtte betale selv.. Til mitt forsvar var jeg ung og nyforelsket, og hadde kjæreste i militæret ;) Sånt blir det høye telefonregninger av!

Jada, hadde det selv jeg. Fantes ikke "fri familie" på den tiden. Ikke mobil heller..:o

Skrevet

Jeg tjente litt før jeg flyttet hjemmefra og da betalte jeg 500,- i mnd til mat og sånt. Helt greit det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...