Gå til innhold

Skal ungdom betale for seg hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De jeg snakker om har utbetalt mellom 8000 og 12000 fast pr mnd. Reiseutgifter i jobbsammenheng får de dekket fordi de er lærlinger. Når jeg skrev at de betalte reiseutgifter selv mente jeg det de bruker til fritidsaktiviteter og fornøyelser.

Jeg trykket på knappen, jeg og det skulle jeg ikke :)

Jeg skulle skrive om dette med forskjellig ungdom. Det er urimelig å "sløse" bort 10000 på f.eks fornøyelser. Et sted går jo en grense. Og dette er jo en lønn som er mange ganger så stor som noen av mine har hatt. De har ikke vært lærlinger, men jobbet i helger ved siden av skolen. Og det har holdt hardt for dem, i sær hvis de skulle satt av litt til sertifikat også. Det har ikke vært noe igjen å betale husleige for.

Med et så stort beløp for mnd, vet jeg ikke, kommer ann på forbruk, og sparing. Sparer de selv, blir det jo det samme, som om du tar imot, og sparer det for dem.

Gjest trolline
Skrevet

Jeg snakket ikke om ungdom som tjener litt på si ved siden av skolen eller i ferier. Jeg er enig i at ungdommen må få beholde disse kronene selv, og heller bidra med å hjelpe til hjemme. Jeg mente ungdom som har fast månedslønn fordi de går i læra el.l. De jeg snakker om har en fast utbetaling på mellom 8000 og 12000 kroner pr mnd. Flere av dem har i tillegg ekstrajobb på kvelder/helger. Det er ingen problemer med å bruke opp disse pengene til fornøyelser, klær, sminke, telefonbruk osv. Jeg forstår det. Men er det nødvendig og sunt? Kan det ikke være like greit at foreldrene setter av disse pengene til bedre formål.

Hva???? 8.000-12.000 ,-

Hadde jeg hatt Barn boende hjemme , med den inntekten...da skal jeg si , jeg hadde forlangt minst 2.500 ,- og 4.000 for bo og matutgifter! De kommer kansje hjem til Middag og rene Klær i tillegg?

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

Hva???? 8.000-12.000 ,-

Hadde jeg hatt Barn boende hjemme , med den inntekten...da skal jeg si , jeg hadde forlangt minst 2.500 ,- og 4.000 for bo og matutgifter! De kommer kansje hjem til Middag og rene Klær i tillegg?

Jada, middag på bordet, og rene klær. Men rett skal være rett, en av de omtalte er kokkelærling og lager ofte mat til familien i helgene og til selskapelighet. Den samme poden vet imidlertid ikke hvordan man bruker en vaskemaskin.

Ungdommene jeg snakker om er kjekke og flinke. Men jeg syns kanskje foreldrene gjør dem en bjørnetjeneste ved å la dem bo gratis og bruke alle pengene på seg selv.

Gjest trolline
Skrevet

Jada, middag på bordet, og rene klær. Men rett skal være rett, en av de omtalte er kokkelærling og lager ofte mat til familien i helgene og til selskapelighet. Den samme poden vet imidlertid ikke hvordan man bruker en vaskemaskin.

Ungdommene jeg snakker om er kjekke og flinke. Men jeg syns kanskje foreldrene gjør dem en bjørnetjeneste ved å la dem bo gratis og bruke alle pengene på seg selv.

allikevel! :0) Hvem bruker 8000,.-12.000 kr i mnd i Klær og utskeielser i mnd? Ikke Folk med vanlige normale inntekter.Tenk på de unge , som har Gjeld på leilighet og små barn! De har det jammen ikke lett!For meg hørtes i hvertfall det ut, som veldig bortskjemmte Barn. :0)

Skrevet

Fra 18 år og oppover.

Ja, når de er så gamle (og ikkje går på skole) og har utbetalt 8-12000.- i mnd. så syns eg de bør "lære" at mat, bolig, strøm osv. koster penger.

Da er det greit med en "symbolsk" husleie på ett par tusen syns eg, om en da har anledning til å sette av disse pengene på høyrente konto, og å betale de tilbake ved førstegangsetablering på boligmarkedet så tror eg alle parter vil være fornøyd. :-)

Gjest Angela26
Skrevet

Da jeg ble gravid som 17 àring, flyttet jeg hjemme igjen da det ble slutt med kjaeresten. Da jenta mi ble fòdt, hadde jeg en del à rutte med, og jeg betalte min halvdel av stròm, husleie og mat. Jeg ville ikke hatt samvittighet til noe annet heller.

Hadde jeg vaert laerling, hadde jeg gjort det samme ogsà, i allefall noe av utgiftene. En laerlingelònn er ikke mye.

Pà en annen side av saken, ville jeg (som forelder) tenke at det kunne vaert greit om barna hadde satt en del inn pà en sparekonto, og brukt resten til lommepenger. Hadde jeg hatt dàrlig ràd feks. kunne jeg kanskje forlangt at barna skulle betale sin del av livsopphold. Om ikke, sà màtte de ha flyttet for seg selv pà en hybel.

Skrevet

Det ville jeg aldri ha forlangt. Jeg har ikke fått barn for at de skal brødfø meg.

Derimot hadde jeg krevd at en viss sum (kommer an på hvor mye de hadde tjent) hadde gått inn på sparekonto til egen bolig.

Skrevet

Jeg er for "tvungen sparing" for ungdom som tjener såpass mye. Om de ordner sparingen selv eller det må gå via foreldrene, får bli opptil den enkelte familie.

Jeg tror mange får problemer når f.eks. to unge som er vant til å bruke tusenvis på seg selv hver måned, skal flytte sammen og betale husleie, strøm og mat. Derfor er det et poeng å ikke la det faste forbruket til klær og tøys, bli altfor høyt.

Mary Poppins
Skrevet

Jøss denne tråden overrasket meg. Jeg har aldri hørt om noen ungdommer som må betale foreldrene husleie for å bo hjemme. Dersom det er snakk om en 25 åring som bor hjemme så forstår jeg at vedkommende må være med på å dele utgifter, men at en 18 åring skal betale husleie? Det synes jeg er spesielt.

Og argumentet med at barna skal lære å betale for seg.. vel det lærer de raskt når de flytter for seg selv uansett.

Skrevet

Jøss denne tråden overrasket meg. Jeg har aldri hørt om noen ungdommer som må betale foreldrene husleie for å bo hjemme. Dersom det er snakk om en 25 åring som bor hjemme så forstår jeg at vedkommende må være med på å dele utgifter, men at en 18 åring skal betale husleie? Det synes jeg er spesielt.

Og argumentet med at barna skal lære å betale for seg.. vel det lærer de raskt når de flytter for seg selv uansett.

''Og argumentet med at barna skal lære å betale for seg.. vel det lærer de raskt når de flytter for seg selv uansett.''

Ikke alle, da, ref diverse personer som har vært på "luksusfellen".....;-)

Mary Poppins
Skrevet

''Og argumentet med at barna skal lære å betale for seg.. vel det lærer de raskt når de flytter for seg selv uansett.''

Ikke alle, da, ref diverse personer som har vært på "luksusfellen".....;-)

Nå har jeg ikke sett på dette men etter det jeg har hørt om de menneskene så tviler jeg på at litt betaling av husleie hjemme hadde hjulpet noe særlig. De virker jo ikke helt kloke...

Skrevet

For noen år siden var det store skriverier i avisene om "rikmanns familier" hvor barna i en alder av 16 år "måtte" gå på sosialen for å få penger til husleien de hadde hjemme.

Men personlig synes jeg ikke det er galt om barna betaler litt hjemme om de har fått seg fast jobb. Da gjerne type lærlingplass.

Tjener de 10-12 000 i måneden, er det et ganske stort beløp å bare bruke på seg selv. Spesielt om de bor hjemme og får mat, vasket klærne, diverse hygiene saker. Men... om det blir stillingen her hjemme, vil jeg nok finne en sum som passer barna, og sette dem på konto som de får når de flytter ut for godt. Viss de ikke går med på å sette inn et litt større beløp selv.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Jeg er enig med deg. Tror de har godt av å lære seg hva økonomiske forpliktelser er. Men, noen høy sum syns jeg ikke noe om..

Skrevet

Nå har jeg ikke sett på dette men etter det jeg har hørt om de menneskene så tviler jeg på at litt betaling av husleie hjemme hadde hjulpet noe særlig. De virker jo ikke helt kloke...

Sant nok;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er naturlig at de betaler noe for seg hjemme når de tjener egne penger. Er de skoleelev eller student, bør de slippe.

Husker en bekjent av meg som måtte betale hjemme da hun tok et år på Bjørknes etter gymnaset. Det var en dyr skole, som hun tok opp lån for å betale, da synes jeg det var strengt av foreldrene å kreve husleie. Jenta måtte jo betale husleien med studielån! De hadde visst en slags avtale om at alle barna skulle bo gratis til de var ferdig med videregående, og de mente dette ekstraåret gikk utover dette.

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at de betaler noe for seg hjemme når de tjener egne penger. Er de skoleelev eller student, bør de slippe.

Husker en bekjent av meg som måtte betale hjemme da hun tok et år på Bjørknes etter gymnaset. Det var en dyr skole, som hun tok opp lån for å betale, da synes jeg det var strengt av foreldrene å kreve husleie. Jenta måtte jo betale husleien med studielån! De hadde visst en slags avtale om at alle barna skulle bo gratis til de var ferdig med videregående, og de mente dette ekstraåret gikk utover dette.

Herre moses! Det var utrolig strengt!!

Gjest Elextra
Skrevet

Herre moses! Det var utrolig strengt!!

Enig, det får være grenser for prinsippfasthet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...