guttas Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Vi fikk en del penger til jul, og bestemte oss straks for at de ikke skulle gå inn i den daglige husholdningen. Noe satte vi av til ferie for hele familien. Etter å ha tenkt oss om en stund var familien enige om at vi skulle kjøpe et nytt akvarie. Ikke fordi det var noe galt med det vi hadde, men det er 28 år gammelt og står på stativ. Vi kunne tenke oss et nytt og litt mer moderne,litt større ca 220 liter og med underskap til pumpe og annet utstyr. Vi tok oss derfor en tur til dyrebutikken og var veldig fornøyde da vi oppdaget at akkurat det akvariet vi ønsket oss var nedsatt fra 11900 til 8900, inklusiv pumpe, lysrør og underskap. Den første reaksjonen var å kjøpe akvariet der og da, før de ble utsolgt, de hadde to igjen. Men etter å ha tenkt oss litt om bestemte vi oss for å ta turen til Sverige først, for å sjekke prisene der også. Vi trodde egentlig ikke det ville være så mye å spare på det siden akvariet vi hadde sett på var nedsatt 3000 kr. Siden vi bor bare 1 time og 20 min kjøretid fra nærmeste dyrebutikk i Sverige tok vi turen. Skal si vi fikk oss en overraskelse! Der kostet et akvarie av samme merke, med tykt glass, 248 liter og utstyrt som det i Norge 4000 sv kr. Vi trodde ikke det var sant! Men det var det. Det måtte bestilles, men en uke senere var vi å hentet det. Og nå troner det i stua. Vi er superfornøyde!! Annet akvarieutstyr og fiskefor er også mye billigere der oppdaget vi. Og det er helt lovlig å ta med igjennom tollen uten avgift. Vi stoppet og spurte. 0 Siter
alida Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Det var supert. Sønnen min ønsker seg fisker. Bråker akvariepumpe mye? Han vil ha gullfisk, men jeg er litt glad i andre fisker. Tenkte kanskje å ha fisker som ikke trenger varmekolbe og er lette å holde. Har du noen tips? Vet at en ikke bør ha for lite akvarie, men vi har ikke så mye plass i leiligheten. Tror foreldrene mine har to stykker stående hjemme. Det ene er ca 30 liter og det andre er ca 60 liter. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 Det var supert. Sønnen min ønsker seg fisker. Bråker akvariepumpe mye? Han vil ha gullfisk, men jeg er litt glad i andre fisker. Tenkte kanskje å ha fisker som ikke trenger varmekolbe og er lette å holde. Har du noen tips? Vet at en ikke bør ha for lite akvarie, men vi har ikke så mye plass i leiligheten. Tror foreldrene mine har to stykker stående hjemme. Det ene er ca 30 liter og det andre er ca 60 liter. ''Tenkte kanskje å ha fisker som ikke trenger varmekolbe og er lette å holde.'' Da er det vel ikke særlig annet enn gullfisk/slørhaler som duger. De fleste fisker for selskapsakvarier skal ha fra 23 til 28 grader, og da må du ha varmekolbe. Filtere bråker ikke noe hvis de holdes rene. Har et akvarium som står rett ved sida av PC-bordet mitt her, ca 10-20 cm fra meg. Selv min stillegående laptop bråker mer enn akvariet. Har noen Praktbotia som lager klikkelyder av og til, men ellers er det deilig stille i akvariet. 0 Siter
guttas Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Skrevet 9. mars 2008 Det var supert. Sønnen min ønsker seg fisker. Bråker akvariepumpe mye? Han vil ha gullfisk, men jeg er litt glad i andre fisker. Tenkte kanskje å ha fisker som ikke trenger varmekolbe og er lette å holde. Har du noen tips? Vet at en ikke bør ha for lite akvarie, men vi har ikke så mye plass i leiligheten. Tror foreldrene mine har to stykker stående hjemme. Det ene er ca 30 liter og det andre er ca 60 liter. Små akvariepumper til 30 - 60 liter vann gir ikke lyd fra seg, hvis filtrene renses som de skal. Den store jeg bruker og som tar max 300 liter vann suser litt selv når den er rengjort, men jeg vil ikke si at det bråker. Eller så er jeg enig med ChiengMai i at ekte gullfisk og slørhaler egner seg godt i akvarier som ikke er oppvarmet. Jeg syns gullfisk er finest, og min erfarng er at de er litt mer hardføre enn slørhalene. Det finnes flere andre sorter fisk som også tåler mye og som ikke trenger oppvarmet vann. Gå inn på akvaforum.no, der får du spesifiserte opplysninger om fisk til selskapsakvarier. Både hvor store de blir, mat, hvor krevende de er å ha, hvor store akvarier de må ha, min vanndybde, vanntemp og andre forhold i akvariet. Kjempefine bilder også som du og sønnen din kan kose dere med å se på mens dere planlegger. Lykke til! Akvariefisk er en morsom hobby, syns jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.