Gå til innhold

Lasagne

Anbefalte innlegg

Skrevet

har bare en kjøttsaus jeg.

jukser jeg skjønner du. kjøper ferdigpakke i butikken, der er en pose pulver som man tilsetter melk og vann, så spriter jeg den opp med litt ekstra krydder og div. som jeg vil ha oppi ;-p

Denne pakken bruker jeg også. Knorr sin. Kjempegod :) Ingen her i familien vil ha noe annet. Vi fikk servert hjemmelaget en gang, med slik ostesaus som blir nevnt her, og den var ikke noe god. Ungene også kommenterte at lasagnen var så rar.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Loralei

18

• jubalong70

4

• musikeren

4

• mariaflyfly

3

Gjest Blikkboks
Skrevet

Pssst: Jeg vil gjerne ha oppskrift! Har aldri laget lasagne, så i mitt 40. år bør jeg egentlig prøve!

:-)

Ok, advarer at dette sikkert blir litt langt.

9 lasagneplater (jeg pleier og bruke fler da, fordi jeg dobler oppskrift, men det står 9 her....)

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

4 nellikspikere/hel nellik

1 Løk, delt i to

6 dl skummetmelk (jeg bruker laktoseredusert lettmelk, går veldig greit, så man kan velge lettmelk, men skummet er absolutt best, merkelig nok)

25gr. smør

250 gr. raspet Cheddarost

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje

2 finhakkede løk

3 presset hvitløksfedd

1 ts tørket oregano

1 ts tørket basilikum

3 ss. tomatpure

500gr. karbonadedeig.

1. Lag kjøttsausen. (kan godt utdype det, men det kan du sikkert)

2. Ostesausen, stikk nellikene inn i den delte løken, og ha dem i en gryte. Ha i melken og varm opp til den nesten koker. Ta den av platen og sett den tilside i ca. 15 minutter, og etter det tar du ut løken med nellikspikerne

3.Smelt smøret i en kjele, ta i mel og la den surre i ca. 1minutt, tilsett gradvis den varme "kryddermelken", mens du visper hele tiden, tilslutt tilsetter du cheddarosten, og rører til den er helt innsmeltet i sausen.

4. Smør formen du skal bruke, så begynner du med kjøttblandingen, så ostesaus, så lasagneplater, dette gjør du flere ganger oppover. Når du har lagt det siste laget med lasagneplater, tar du resten av ostesausen på toppen, også strør du over parmesanen over igjen.

Stekes i en time i forvarmet ovn på 190 grader. Jeg legger over aleminiumsfolie på slutten, når jeg har fått den fargen jeg syns er mest appetittelig på en lasagne.

God apetitt:o)

1

Gjest Blikkboks
Skrevet

si meg.. bruker restaurantene å ha denne ostesausen på? For da har jeg nemlig smakt det, hvis de bruker det da :-)

Men, skal jeg være helt ærlig så syns jeg de har vært særdeles smakløse de jeg har kjøpt ute. Men, mulig det blir bedre med den sausen deres og kanskje jeg bare har vært uheldig de gangen jeg har spist lasagne ute. Kanskje var kokken litt kjip på krydderet =)

Enig at utelasagne ofte kan være litt smakløs.

Har du smakt lasagne i Italia....

Den smaker som min. Overhode ikke smakløs ;-D

Gjest Blikkboks
Skrevet

Du lager bare hvit saus, litt tykk, og blander ost i så den smelter og bruker den innimellom.

Vi lager ostesaus helt forskjellig.

Jeg lager med løk, nellik i tillegg. Den skal jo smake litt da, syns jeg.

Skrevet

9 lasagneplater (jeg pleier og bruke fler da, fordi jeg dobler oppskrift, men det står 9 her....)

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

1 Løk, delt i to

6 dl skummetmelk (jeg bruker laktoseredusert lettmelk, går veldig greit, så man kan velge lettmelk, men skummet er absolutt best, merkelig nok)

25gr. smør

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje

2 finhakkede løk

3 presset hvitløksfedd

1 ts tørket oregano

1 ts tørket basilikum

3 ss. tomatpure

500gr. karbonadedeig.

2. Ostesausen, stikk nellikene inn i den delte løken, og ha dem i en gryte. Ha i melken og varm opp til den nesten koker. Ta den av platen og sett den tilside i ca. 15 minutter, og etter det tar du ut løken med nellikspikerne

3.Smelt smøret i en kjele, ta i mel og la den surre i ca. 1minutt, tilsett gradvis den varme "kryddermelken", mens du visper hele tiden, tilslutt tilsetter du cheddarosten, og rører til den er helt innsmeltet i sausen.

4. Smør formen du skal bruke, så begynner du med kjøttblandingen, så ostesaus, så lasagneplater, dette gjør du flere ganger oppover. Når du har lagt det siste laget med lasagneplater, tar du resten av ostesausen på toppen, også strør du over parmesanen over igjen.

Stekes i en time i forvarmet ovn på 190 grader. Jeg legger over aleminiumsfolie på slutten, når jeg har fått den fargen jeg syns er mest appetittelig på en lasagne.

1

Takk for oppskrift. Utdyp gjerne kjøttsausen også, jeg må ha sånt inn med teskje. Hvor lenge skal den koke f.eks?

Gjest Blikkboks
Skrevet

Takk for oppskrift. Utdyp gjerne kjøttsausen også, jeg må ha sånt inn med teskje. Hvor lenge skal den koke f.eks?

Kjøttsaus:

Varm opp oljen i en kjele, stek løk i 3-5 minutter, til løken er mør. Tilsett hvitløk og stek 1 minutt til. Rør inn urter, tomatpure og karbonadedeigen (som du har stekt, selvsagt) Kok under stadig omrøring i ca 5 minutter. Tilsett boksen med tomater (ikke vær gjerrig på merket her, kjøp skikkelig gode som smaker. Jeg bruker SW, eller noe sånt, hadde ikke en boks her nå), og smak til med salt og pepper. La sausen småkoke i ca. 45min. Rør om av og til.

Skrevet

Vi lager ostesaus helt forskjellig.

Jeg lager med løk, nellik i tillegg. Den skal jo smake litt da, syns jeg.

Min smaker noe, siden basisen er hvit saus, og den krydrer man jo som oftest.

Gjest Blikkboks
Skrevet

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

1 Løk, delt i to

25gr. smør

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje

2 finhakkede løk

3 presset hvitløksfedd

1 ts tørket oregano

1 ts tørket basilikum

3 ss. tomatpure

500gr. karbonadedeig.

1

Glemte at jeg bruker selvsagt 400gr tomatboks i tillegg. og salt og pepper..

Gjest du glemte ostesausen
Skrevet

si meg.. bruker restaurantene å ha denne ostesausen på? For da har jeg nemlig smakt det, hvis de bruker det da :-)

Men, skal jeg være helt ærlig så syns jeg de har vært særdeles smakløse de jeg har kjøpt ute. Men, mulig det blir bedre med den sausen deres og kanskje jeg bare har vært uheldig de gangen jeg har spist lasagne ute. Kanskje var kokken litt kjip på krydderet =)

Lasagne ute på restaurant er ikke god, kan ikke sammenlignes med skikkelig hjemmelaget

Gjest ViViola
Skrevet

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

1 Løk, delt i to

25gr. smør

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje

2 finhakkede løk

3 presset hvitløksfedd

1 ts tørket oregano

1 ts tørket basilikum

3 ss. tomatpure

500gr. karbonadedeig.

1

Mmmmm!

Denne gleder jeg meg til å prøve! Tusen takk!

Gjest ViViola
Skrevet

Glemte at jeg bruker selvsagt 400gr tomatboks i tillegg. og salt og pepper..

Hm, hvor putter du i de tomatene?

Gjest ViViola
Skrevet

Kjøttsaus:

Varm opp oljen i en kjele, stek løk i 3-5 minutter, til løken er mør. Tilsett hvitløk og stek 1 minutt til. Rør inn urter, tomatpure og karbonadedeigen (som du har stekt, selvsagt) Kok under stadig omrøring i ca 5 minutter. Tilsett boksen med tomater (ikke vær gjerrig på merket her, kjøp skikkelig gode som smaker. Jeg bruker SW, eller noe sånt, hadde ikke en boks her nå), og smak til med salt og pepper. La sausen småkoke i ca. 45min. Rør om av og til.

Aha - der kom tomatene inn. Jeg tenkte pulverpose, jeg, mitt fe!

Nå skal jeg samordne alle tillegg og lage et flott word-dokument. :-)

Gjest midia
Skrevet

Lasagne er aldri god når den har stått ei stund for den tørker rett og slett og blir kjedelig.

Derfor kjøper jeg aldri lasagne ferdig.

Gjest Blikkboks
Skrevet

Aha - der kom tomatene inn. Jeg tenkte pulverpose, jeg, mitt fe!

Nå skal jeg samordne alle tillegg og lage et flott word-dokument. :-)

Ja, beklager at det ble litt rotete.......

Gi beskjed når du har prøvd den da :-D

Gjest trolline
Skrevet

50gr. raspet parmesan

Ostesaus:

1 Løk, delt i to

25gr. smør

Kjøttsaus:

2ss Olivenolje

2 finhakkede løk

3 presset hvitløksfedd

1 ts tørket oregano

1 ts tørket basilikum

3 ss. tomatpure

500gr. karbonadedeig.

1

Tusen tusen takk. Skal prøve den også:0)

Brukte ikke Ostesaus, men det er sikkert kjempegodt det også!

Jeg brukte på toppen i tillegg :Potetmos:0)

også strødde jeg jarlsberg over det hele.Alt var kjempegodt utenom bunnen da! Men nå vet jeg det!

Gjest Blikkboks
Skrevet

Tusen tusen takk. Skal prøve den også:0)

Brukte ikke Ostesaus, men det er sikkert kjempegodt det også!

Jeg brukte på toppen i tillegg :Potetmos:0)

også strødde jeg jarlsberg over det hele.Alt var kjempegodt utenom bunnen da! Men nå vet jeg det!

Jeg brukte også potetmospulver tideligere, men det var en helt melkefri oppskrift.

Sønn er takk og lov ikke såååååå sensetiv ovenfor laktose lenger. Så jeg er kjempeglad for å kunne bruke min egentlige oppskrift igjen.

Skrevet

Kjøttsaus:

milde måne.. så lang tid?? da er det garantert sikkert at jeg ikke kommer til å lage lasagne fra bunn av ja. Jeg får vel bare nøye meg med knorr sin jeg da.

Du kan jo komme en tur til sunnmøre å lage til meg en gang, eller om du bor i Oslo området så kan jeg kanskje få servert lasagne a'la blikkboks på sykesengen, når jeg skal innlegges?? *smiske smiske* =) *ler*

Gjest trolline
Skrevet

Denne pakken bruker jeg også. Knorr sin. Kjempegod :) Ingen her i familien vil ha noe annet. Vi fikk servert hjemmelaget en gang, med slik ostesaus som blir nevnt her, og den var ikke noe god. Ungene også kommenterte at lasagnen var så rar.

Knorr sier du? Står det Lasagnesaus på pakken?

Må prøve det også :0)

Mrs. Wallace
Skrevet

Da har dere blitt servert en dårlig versjon av hjemmelaget lasagne, i så fall. En skikkelig tilberedt lasagne er utrolig mye bedre enn den posegreia.

Gjest trolline
Skrevet

Jeg brukte også potetmospulver tideligere, men det var en helt melkefri oppskrift.

Sønn er takk og lov ikke såååååå sensetiv ovenfor laktose lenger. Så jeg er kjempeglad for å kunne bruke min egentlige oppskrift igjen.

ja..også så mange forskjellige lasagneoppskrifter som finns! Så en oppskrift på en av de tyske kanalene..der brukte de Lakseskiver og spinat mellom platene...så også veldig godt ut, men jeg husker ikke sausen, kansje det var ostesaus..muligens noe fiskesaus:0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...