Gå til innhold

Skal ungdom betale for seg hjemme? (2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt overasket over svarene i "Skal ungdom betale for seg hjemme? Her var det snakk om ungdom fra 18 år som tjener 8-10.000 kr i måneden.

Bor dere på landsbygda med billige husleier alle de som svarte i den tråden eller.

Har vært inne og sjekket leieprisene i Oslo hvor vi bor og man kommer ikke langt med 8-10.000 utbetalt om man skal leie hybel/leilighet og samtidig leve ved siden av.

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å kreve husleie av 18-åring som tjener 8-12.000 i måneden.

Jeg skjønner ikke argumentet med at de skal lære å bli selvstendige og stå på egne ben.

Å forlange husleie av dem tar jo bare fra dem muligheten til å bli selvstendige.

Med de skyhøye boutgiftene som er i Oslo hadde jeg heller forlangt at de sparte mest mulig til egen bolig.

Først da har de muligheten til en dag å stå på egne ben.

Hadde jeg sett at alle pengene gikk til tull og tøys, ville jeg ha forlangt "husleie", men disse pengene hadde jeg jammen satt inn på egen konto til ungdommen.

Jeg har ikke fått barn for at de skal brødfø meg.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• tzatziki1365380058

2

• guttas

2

• Dorthe

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, men det er mange voksne som lever på 10 000 kr og betaler alle regningene sine og lever på det så at de forlanger husleie av unger er ikke rart. Da jeg hadde 2800 igjen etterat regningene mine var betalt og 3 unger å fø ville jeg ha husleie av dem når de bodde hjemme hvis de jobbet.

Uansett, kan du sende meg en mail for dataen min har krasja og alle adressene mine er borte og din er også borte selvfølgelig.

Gjest zilja
Skrevet

Som jeg skulle ha sagt det selv. Helt enig :)

Skrevet

Har ungdom hjemme,i siviltjenesten nå,har 6000 i mnd.

Han betaler ikke noe hjemme,men kjøper stort sett egen mat,klær og hygieneartikler.

Vi betaler i tilegg mobilabn.kr 200 pr mnd dette året,pga siviltjenesten og at det var delvis julegave.

Synes vel i grunnen han bør ha det rimelig bra,og burde gjerne krevd endel av han,tenker da på vask av felles areal og sånt,han tar jo sine egne rom og sitt eget bad,men det er også alt.

Lager sin egen mat stort sett,vil helst være mest med kjæresten,og det er vel greit stort sett.

Har sagt at han gjerne kunne spart litt hver mnd men det har nå ikke blitt enda,pengene går visst fort de,til mat,kino og festing.

Men neste år blir det andre boller om han ikke velger mer skole da,var russ i fjor,så vi får se.

Skrevet

Nå har ikke jeg hengt med så mye her i helgen. Jeg kommer ikke til å ta betaling fra mine barn når de bor hjemme, da skal de tjene rått, men da flytter de nok heller:) Jeg har sagt at så lenge de bor hjemme så har vi regler selv om de er myndige (etterhvert).

Det kan være en ide å legge opp til sparing for den unge, slik at de ser at det lønner seg å ha et system som varer ut til neste lønn. Men det lærer de jo underveis i oppveksten egentlig.

Skrevet

Jeg er enig med deg, men det er basert på mitt ståsted og min/vår økonomi.

Når barna fyller 18 år har man jo ikke noen forsørgelsesplikt lenger, og er økonomien dårlig, skjønne rjeg jo at de må betale litt for seg for å bo hjemme - ikke først og fremst som "husleie", men for kost osv. Foreldrene får jo ikke lenger barnetrygd når barna har fylt 18.

Uansett så håper jeg at problemstillingen med hjemmeboende tenåringsbarn i full jobb ikke blir aktuell, da jeg håper han vil studere.;-)

Skrevet

Når barna fyller 18 år har man jo ikke noen forsørgelsesplikt lenger, og er økonomien dårlig, skjønne rjeg jo at de må betale litt for seg for å bo hjemme - ikke først og fremst som "husleie", men for kost osv. Foreldrene får jo ikke lenger barnetrygd når barna har fylt 18.

Uansett så håper jeg at problemstillingen med hjemmeboende tenåringsbarn i full jobb ikke blir aktuell, da jeg håper han vil studere.;-)

Ja, det håper jo jeg også og det regner jeg med vil skje:)

Gjest Blikkboks
Skrevet

Helt enig.

Jeg var utrolig "sur" for at mamma gjorde det av meg, men ble selvsagt superglad når jeg fikk i overkant av 15.000,- tilbake når jeg flyttet.

Jeg hadde vært flink til å spare i tillegg, og fikk derfor råd til å kjøpe en leilighet i ung alder.

Vet ikke om jeg kommer til å velge samme metode selv, men om barna skal være med å spleise på maten, syns jeg er nokså uhørt.

Virker som mange mener at barn får klare seg 100% selv når man er myndig.

Jeg håper jeg kan hjelpe sønn til og bli selvstendig, men jeg vil aldri slutte og føle at han er litt "mitt ansvar", og jeg vil hjelpetil så godt jeg kan.

Gjest trolline
Skrevet

Her var det snakk om at de tjente 8000.- 12.000,- i mnd og brukte pengene til klær og utskeielser! Har du foreldre med god økonomi så ville jeg uansett krevd penger og eventuellt satt de på bank å spart for de unge.

Disse unge er jo blakke alt, før neste lønning! :-(

Også bor de hjemme med Mat på bordet og rene Klær! Nei! dette går ikke an...alltså!

Skrevet

Ja, det håper jo jeg også og det regner jeg med vil skje:)

Jeg hadde ikke noe valg da jeg begynte å studere - kunne ikke fortsette å bo hjemme milevis fra universitetet.

Jeg var litt småmisunnelig på dem som kunne bo hjemme noen år ekstra og legge seg opp penger til fremtidig boligkjøp....

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, men det er mange voksne som lever på 10 000 kr og betaler alle regningene sine og lever på det så at de forlanger husleie av unger er ikke rart. Da jeg hadde 2800 igjen etterat regningene mine var betalt og 3 unger å fø ville jeg ha husleie av dem når de bodde hjemme hvis de jobbet.

Uansett, kan du sende meg en mail for dataen min har krasja og alle adressene mine er borte og din er også borte selvfølgelig.

Ja, når du har så lite igjen å leve for, ser jeg at saken stiller seg annerledes.

Sender deg en mail fra jobben i morgen jeg:) Jeg blir foresten alene hjemme fra lørdag til onsdag. De andre drar på fjellet før meg.Jeg skal jobbe mandag og tirsdag. Gleder meg villt:)

Skrevet

Det kan man jo håpe på. Men hvorfor det egentlig? Jeg syns det viktigste er at ungdommen velger en utdannelse og et yrke de tror de kan trives med, og som de kan leve av. Jeg mener yrkesutdannelse er likeverdig med en akademisk utdannelse. Selv har jeg en akademisk utdannelse og trives med yrkesvalg og jobb, heldigvis. Men jeg tror langt fra at akademisk utdannelse er det eneste saliggjørende. For ikke å snakke om hvilken tragedie det ville være for samfunnet hvis alle valgte studier.

Skrevet

Det kan man jo håpe på. Men hvorfor det egentlig? Jeg syns det viktigste er at ungdommen velger en utdannelse og et yrke de tror de kan trives med, og som de kan leve av. Jeg mener yrkesutdannelse er likeverdig med en akademisk utdannelse. Selv har jeg en akademisk utdannelse og trives med yrkesvalg og jobb, heldigvis. Men jeg tror langt fra at akademisk utdannelse er det eneste saliggjørende. For ikke å snakke om hvilken tragedie det ville være for samfunnet hvis alle valgte studier.

Ja selvsagt skal han få velge selv det han tror han vil trives med, og jeg vil støtte han uansett. Men det er ikke i konflikt med et ønske om at han tar seg utdannelse.

''For ikke å snakke om hvilken tragedie det ville være for samfunnet hvis alle valgte studier.''

Ja, men det er et argument på "makronivå" som jeg ikke anser relevant når den enkelte skal velge sin fremtidsvei.

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt hjemmeboende barn over 18 år som tjente 8-10.000 kr i måneden, ville jeg sannelig tatt husleie av dem, ja. Det er jo helt meningsløst at f.eks en nittenåring skal kunne bruke såpass på dill og fjas og leve gratis på foreldrene.

Men jeg ville nok kanskje satset på en grei månedssum, brukt halvparten på husholdningsutgifter, og satt halvparten inn på sparekonto som en form for tvungen sparing på hans/hennes vegne. Litt avhengig av familieøkonomien for øvrig og det aktuelle barnets økonomiske sans, da.

mariaflyfly
Skrevet

Hvis jeg hadde hatt hjemmeboende barn over 18 år som tjente 8-10.000 kr i måneden, ville jeg sannelig tatt husleie av dem, ja. Det er jo helt meningsløst at f.eks en nittenåring skal kunne bruke såpass på dill og fjas og leve gratis på foreldrene.

Men jeg ville nok kanskje satset på en grei månedssum, brukt halvparten på husholdningsutgifter, og satt halvparten inn på sparekonto som en form for tvungen sparing på hans/hennes vegne. Litt avhengig av familieøkonomien for øvrig og det aktuelle barnets økonomiske sans, da.

Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Ja selvsagt skal han få velge selv det han tror han vil trives med, og jeg vil støtte han uansett. Men det er ikke i konflikt med et ønske om at han tar seg utdannelse.

''For ikke å snakke om hvilken tragedie det ville være for samfunnet hvis alle valgte studier.''

Ja, men det er et argument på "makronivå" som jeg ikke anser relevant når den enkelte skal velge sin fremtidsvei.

Det var godt å høre at du vil støtte han uansett hva han velger! Men syns du ikke fagbrev er en utdannelse?

mamma til ni
Skrevet

Etter at barna mine er ferdig med vg.skule i 19 års alderen må dei forsørge seg sjølv. Har dei spesielle behov hjelper eg dei gjerne, fordi eg ønsker det, ikkje fordi dei forventer det.

Min 20 åring har nå fått seg fast jobb, og bor i eit hus eg har. Han betaler ein liten sum pr. mnd., som eg bruker til å vedlikehalde huset. Nå nettopp kjøpte eg varmepumpe der. Slik sett får vi begge nytte av det.

Skrevet

Det var godt å høre at du vil støtte han uansett hva han velger! Men syns du ikke fagbrev er en utdannelse?

Jo, så jeg burde ha brukt om igjen uttrtkket fra første innlegg, "studere"! ;-)

Skrevet

Hvis du leser innlegget en gang til vil du se at jeg ikke mener at pengene skal brukes på tull og fjas.

Jeg hadde forlangt at mye av pengene skulle settes inn på sparekono.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...