Gå til innhold

Hvorfor offentliggjøres alle navnene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at nrk.no har valgt å offentliggjøre navn på frontkjempere som ikke kom levende fra krigen. Har noen fått med seg hvorfor dette nå gjøres? Jeg sliter med å se noen grunn til å offentliggjøre navnene så lenge det fortsatt finnes familier hvor temaet er sårt.

Se http://www.nrk.no/nyheter/1.5052161

mariaflyfly
Skrevet

Er ikke dette meget spesielt, da? Det er jo fortsatt et ganske følsomt tema...? :(

Skrevet

Er ikke dette meget spesielt, da? Det er jo fortsatt et ganske følsomt tema...? :(

Jeg synes det er kjemperart. Litt som om nrk plutselig skulle bestemme seg for å offentliggjøre en samlet navneliste over alle som har drept eller misbrukt noen de siste 50 årene.

Gjest Blikkboks
Skrevet

Uff, så guffent. Utrolig merkelig avgjørelse.....

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette var en forferdelig trist liste med så altfor unge mennesker.....Krig er noe jævelskap :(

Skrevet

Uff, så guffent. Utrolig merkelig avgjørelse.....

Jeg synes den avgjørelsen er helt fjern, men har ikke sett noen har reagert på det offentlig.

Gjest myopinion
Skrevet

Jeg synes det er kjemperart. Litt som om nrk plutselig skulle bestemme seg for å offentliggjøre en samlet navneliste over alle som har drept eller misbrukt noen de siste 50 årene.

Eh det er vel en vesens forskjell på og lage en liste og navngi folk som fortsatt er i live og har begått forbrytelser sammenlignet med en liste med navn over falne i krig.

Jeg tror imidlertid dette er gammelt nytt, altså at disse har vært navngitt i ulike sammenhenger før med familienes samtykke.

For meg som leser listen blir det nok en gang bare en tragisk liste over unge mennesker som mistet livet i krig. Og en reminder om at dette pågår hver dag pga menneskers idioti.

Skrevet

Eh det er vel en vesens forskjell på og lage en liste og navngi folk som fortsatt er i live og har begått forbrytelser sammenlignet med en liste med navn over falne i krig.

Jeg tror imidlertid dette er gammelt nytt, altså at disse har vært navngitt i ulike sammenhenger før med familienes samtykke.

For meg som leser listen blir det nok en gang bare en tragisk liste over unge mennesker som mistet livet i krig. Og en reminder om at dette pågår hver dag pga menneskers idioti.

For familiene er det kanskje ikke så stor forskjell.

Dersom familiene derimot har gitt sin tillatelse til offentliggjøring i hvert enkelt tilfelle, er det selvfølgelig ok. Men det betviler jeg egentlig er tilfelle, lite sannsynlig at alle skulle samtykke.

Gjest myopinion
Skrevet

For familiene er det kanskje ikke så stor forskjell.

Dersom familiene derimot har gitt sin tillatelse til offentliggjøring i hvert enkelt tilfelle, er det selvfølgelig ok. Men det betviler jeg egentlig er tilfelle, lite sannsynlig at alle skulle samtykke.

Hvis de ikke har gitt sitt samtykke i en eller annen sammenheng vil det sikkert komme en reaksjon på dette før eller senere.

Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hva de skal med 60 år gamle levninger fra disse slektningene (uansett om de var landsforrædere eller hadde valgt 'rett' side). Det er lenge siden, og de kan vel sette om en minnestein uansett, hvis de vil ha et tenke-sted (et 'sted å gå til').

Det er så mange mennekser som er i live i dag, som ikke får det de trenger av medisinsk og annen oppfølging, og jeg synes det er der vi skal sette inn resursser.

Tenk dessuten på alle sjømann som har en 'våt grav', alle fiskere nordpå som er gått ned osv.

Skjønner ikke at det må ligge aske etter det tomme skallet vi etterlater på jorden når vi dør. Det er jo stein dødt. Kunne heller grave ned noe symbolsk.

Men jeg er kanskje helt på jordet..

Gjest tull og tøys
Skrevet

Personlig skjønner jeg ikke hva de skal med 60 år gamle levninger fra disse slektningene (uansett om de var landsforrædere eller hadde valgt 'rett' side). Det er lenge siden, og de kan vel sette om en minnestein uansett, hvis de vil ha et tenke-sted (et 'sted å gå til').

Det er så mange mennekser som er i live i dag, som ikke får det de trenger av medisinsk og annen oppfølging, og jeg synes det er der vi skal sette inn resursser.

Tenk dessuten på alle sjømann som har en 'våt grav', alle fiskere nordpå som er gått ned osv.

Skjønner ikke at det må ligge aske etter det tomme skallet vi etterlater på jorden når vi dør. Det er jo stein dødt. Kunne heller grave ned noe symbolsk.

Men jeg er kanskje helt på jordet..

Jeg tenker som deg. Hvorfor bruker de masse ressurser på å få "hjem" benrester. Det har vært en lignende sak med samiske hodeskaller. Hva bråker de for, folka er død og sjelen har gått videre til himmelen for de som tror på det.

Skrevet

Dette var en forferdelig trist liste med så altfor unge mennesker.....Krig er noe jævelskap :(

Enig :-(

Skrevet

Jeg tenker som deg. Hvorfor bruker de masse ressurser på å få "hjem" benrester. Det har vært en lignende sak med samiske hodeskaller. Hva bråker de for, folka er død og sjelen har gått videre til himmelen for de som tror på det.

''Det har vært en lignende sak med samiske hodeskaller.'' Jeg synes det er annerledes. Det har å gjøre med overtramp fra den norske stat mot en minoritetsgruppe, og oppreising og respekt - en symbolsk handling for å markere tidligere feilgrep. Se ev Nils Gaup sin film om sameopprørert.

Dessuten ligger de oppbevart klar til avhenting, så og si, jeg har sett den samlingen.

Når det gjelder akkurat levningene i seg selv, ser jeg likt på det som i mitt første innlegg.

Skrevet

Det er nok ikke navn på alle som mistet navnet i krigen, det er vel de som ikke ikke er funnet eller ikke brakt hjem til sine slektninger.

Skrevet

Det er nok ikke navn på alle som mistet navnet i krigen, det er vel de som ikke ikke er funnet eller ikke brakt hjem til sine slektninger.

Slik jeg forstår det, så har nrk valgt å offfentliggjøre navnet på alle frontkjempere som fortsatt er savnet, dvs. de som er antatt drept ved østfronten. Jeg reagerer på nrk sin avgjørelse, da dette for mange familier er et sårt tema, og ikke noe man nødvendigvis ønsker offentlighet om. Det er heller ikke gitt at yngre medlemmer i familiene er informert om dette, og de vil da kunne oppleve å se f.eks. onkler eller grandonkler omtalt i denne sammenhengen for første gang via pressen.

Skrevet

Kanskje det er på tide å heve hodene og stå oppreist?

Jeg kjente en mor til en av de som er navngitt. Hun tenkte hver dag på sin 18-åring. Hun søkte å finne noen som virkelig kunne bekrefte at de hadde sett at han var død. Det fikk hun dessverre ikke oppleve. Hun var en mor som alle andre mødre. For henne var han en sønn, ikke en landsforæder.

De døde i kampen mot kommunismen. Jeg ville vært stolt av det.

Skrevet

Kanskje det er på tide å heve hodene og stå oppreist?

Jeg kjente en mor til en av de som er navngitt. Hun tenkte hver dag på sin 18-åring. Hun søkte å finne noen som virkelig kunne bekrefte at de hadde sett at han var død. Det fikk hun dessverre ikke oppleve. Hun var en mor som alle andre mødre. For henne var han en sønn, ikke en landsforæder.

De døde i kampen mot kommunismen. Jeg ville vært stolt av det.

Ja, kanskje burde ikke dette lenger være skambelagt. Jeg mener allikevel at det bør være opp til hver enkelt familie i hvilken grad de ønsker at dette skal offentliggjøres.

NRK hevder at de gjør det for å fremme de etterlattes rettigheter, de mener visstnok at de gjør de etterlatte en tjeneste. Jeg er forundret over deres syn på denne saken.

mariaflyfly
Skrevet

Enig. :(

Skrevet

Slik jeg forstår det, så har nrk valgt å offfentliggjøre navnet på alle frontkjempere som fortsatt er savnet, dvs. de som er antatt drept ved østfronten. Jeg reagerer på nrk sin avgjørelse, da dette for mange familier er et sårt tema, og ikke noe man nødvendigvis ønsker offentlighet om. Det er heller ikke gitt at yngre medlemmer i familiene er informert om dette, og de vil da kunne oppleve å se f.eks. onkler eller grandonkler omtalt i denne sammenhengen for første gang via pressen.

Jeg visste ikke en gang at min far satt i tysk fangenskap under krigen, før læreren fortalte de i en historietime!

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg visste ikke en gang at min far satt i tysk fangenskap under krigen, før læreren fortalte de i en historietime!

Jeg skjønner at det var spesielt, men dette er nok en litt annen sak, siden disse soldatene tjente på tysk, dvs etter majoritetens oppfatning, 'feil' side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...