Gå til innhold

Noen med konto i Postbanken?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Jeg har en gammel far som kanskje burde vært umyndiggjort,- vi mistenker at han tar ut store summer fra sin bankkonto

og gir til en utenfor familien som har smisket seg inn på ham..

Spørsmål: For å snoke på hans konto (finne ut om vi virkelig burde umyndiggjøre ham,- det er jo ikke noe man ønsker å gjøre om det ikke er nødvendig), hva trenger man for å bruke kontofonen til Postbanken?

Kontonummer selvsagt, men hva mer?

Og, vises det på kontoutskriften at man har sjekket kontoen med kontofon? Dette er sannsynligvis ikke noe han gjør selv.

Gjest kate-74-
Skrevet

Dem spørr ikke etter kontonr men fødselsnr så vidt jeg vet.Og så må du oppgi kontofonkoden hans

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Dem spørr ikke etter kontonr men fødselsnr så vidt jeg vet.Og så må du oppgi kontofonkoden hans

Kontofonkode, det var verre...

Står den på kontoutskriften?

Og synes det noe sted at man har sjekket via kontofon?

illuminatum
Skrevet

Er han umyndig eller er du bare uenig at noen andre enn deg skal får pengene?

Enten er han i stand til å foreta egne disposisjoner, eller så er han det ikke. Dette gjelder uavhengig av hvor mye penger som står på spill.

Gjest postbankkunde
Skrevet

For å sjekke kontofonen, trenger du fødselnr og en firesifret kontofonkode.

Den står ikke på kontoutskriften, dette er en kode man har fått tilsendt pr. brev en eller annen gang.

Å ringe kontofonen for å sjekke kontopplysninger koster kr. 2,- pr. gang og dette blir belastet konto 1 gang pr. mnd.

Altså vil dette komme på kontoutskriften og vil da følgelig vise.

Skrevet

Om denne problemstillingen er reell, så er jo ikke det viktigste om han gir bort penger eller ikke. Spørsmålet er om han er tilregnelig til å ha råderett over sine egne penger. Og det krever en totalvurdering.

Det er ingen måte du kan sjekke kontoen hans på med mindre du har personnummer og koden hans til kontofonen.

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Er han umyndig eller er du bare uenig at noen andre enn deg skal får pengene?

Enten er han i stand til å foreta egne disposisjoner, eller så er han det ikke. Dette gjelder uavhengig av hvor mye penger som står på spill.

Han er ikke umyndiggjort, men det burde kanskje vært gjort hvis det vi mistenker er sant. Evt. at vi setter igang noe mot den personen vi mistenker mottar pengene. Det har ingenting med hvor mye penger vi selv kommer til å sitte igjen med,- det er det prinsippielle jeg snakker om.

Den personen vi mistenker mottar pengene, er en healer som det ser ut som har en hel del makt over ham. Blant annet har han ønsket å la denne healeren overta barndomshjemmet vårt til en veldig rimelig penge (vil anslå ca. 1/3 av den reelle prisen). Han sitter i uskiftet bo.

En healer er ikke bundet juridisk til samme regler som helsepersonell ellers, men healerforbundet ville ikke sett med blide øyne på dette, ikke i følge forskriftene deres i alle fall.

Om min far skulle ønske å bruke alle sparepengene sine på noe hyggelig for ham, reise eller annet, skulle vi ikke hatt noe imot det. Heller ikke om han ga bort pengene til et godt formål. Men jeg anser ikke en grisk healer for et godt formål.

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Om denne problemstillingen er reell, så er jo ikke det viktigste om han gir bort penger eller ikke. Spørsmålet er om han er tilregnelig til å ha råderett over sine egne penger. Og det krever en totalvurdering.

Det er ingen måte du kan sjekke kontoen hans på med mindre du har personnummer og koden hans til kontofonen.

Han sitter i uskiftet bo, så det er ikke _helt_ hans egne penger...

Se ellers svar til illuminatum for videre forklaring av vårt dilemma.

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

For å sjekke kontofonen, trenger du fødselnr og en firesifret kontofonkode.

Den står ikke på kontoutskriften, dette er en kode man har fått tilsendt pr. brev en eller annen gang.

Å ringe kontofonen for å sjekke kontopplysninger koster kr. 2,- pr. gang og dette blir belastet konto 1 gang pr. mnd.

Altså vil dette komme på kontoutskriften og vil da følgelig vise.

Tusen takk for info :-)

Da må vi nok heller snoke etter kontoutskrifter i ny og ne...

illuminatum
Skrevet

Han er ikke umyndiggjort, men det burde kanskje vært gjort hvis det vi mistenker er sant. Evt. at vi setter igang noe mot den personen vi mistenker mottar pengene. Det har ingenting med hvor mye penger vi selv kommer til å sitte igjen med,- det er det prinsippielle jeg snakker om.

Den personen vi mistenker mottar pengene, er en healer som det ser ut som har en hel del makt over ham. Blant annet har han ønsket å la denne healeren overta barndomshjemmet vårt til en veldig rimelig penge (vil anslå ca. 1/3 av den reelle prisen). Han sitter i uskiftet bo.

En healer er ikke bundet juridisk til samme regler som helsepersonell ellers, men healerforbundet ville ikke sett med blide øyne på dette, ikke i følge forskriftene deres i alle fall.

Om min far skulle ønske å bruke alle sparepengene sine på noe hyggelig for ham, reise eller annet, skulle vi ikke hatt noe imot det. Heller ikke om han ga bort pengene til et godt formål. Men jeg anser ikke en grisk healer for et godt formål.

Det finnes noen parasitter rundt omkring ja.

Håper det løser seg til det beste for dere og faren deres.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette høres alvorlig ut, jeg synes du bør kontakte advokat.

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Dette høres alvorlig ut, jeg synes du bør kontakte advokat.

Ja,- men vi vil gjerne ha bevis først, vi er jo ikke 100% sikker på dette med pengene nå. Min far påstår at han har slått fra seg billigsalget av huset, og vi tør ikke helt å spørre ham videre ut. Ønsker jo å ha et godt forhold videre til ham.

Veldig kinkig situasjon :(

Gjest Elextra
Skrevet

Ja,- men vi vil gjerne ha bevis først, vi er jo ikke 100% sikker på dette med pengene nå. Min far påstår at han har slått fra seg billigsalget av huset, og vi tør ikke helt å spørre ham videre ut. Ønsker jo å ha et godt forhold videre til ham.

Veldig kinkig situasjon :(

Dere behøver jo ikke noe bevis for å forhøre dere med advokat.

Skjønner det er en kinkig situasjon.

Gjest Ikke akkurat nå...
Skrevet

Dere behøver jo ikke noe bevis for å forhøre dere med advokat.

Skjønner det er en kinkig situasjon.

Sant nok... Vi får spionere litt på kontoutskriftene i ny og ne og se hvor langt det går...

Det er noe dritt i alle fall, det er helt sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...