Gå til innhold

Farging av tøy

Anbefalte innlegg

Gjest evig student
Skrevet

Vil farge et lyst sofatrekk. Vet at sømmene sikkert ikke kommer til å få farge, men det gjør ikke noe. Men, jeg lurer på om det holder med en pakke fargepulver til et trekk? Fargen er ganske mørk, men jeg vil ha en litt lysere farge. Går det da greit å bare bruke en pakke? En pakke holder til 500 g tøy, men jeg tipper at trekket er nærmere 1000 g.

Og har jeg forstått det riktig at jeg først skal helle fargepulveret i maskinen, så fix og til slutt 1 kg salt før jeg hiver inn tøyet?

Skrevet

Du kan ikke farge noe som er mørkt lysere gitt. Da må du bleke.

Gjest tror jeg da
Skrevet

Tror hun mente at fargen (i pakken) er ganske mørk, og så lurer hun på om den blir ok, bare lysere, hvis hun bruker 1 pk til dobbelt så mye tøy som angitt.

Gjest evig student
Skrevet

Sikker litt uklar. Trekket er lys beige. Hvis jeg bruker riktig mengde fargepulver i forhold til vekt på tøy vil trekket bli ganske mørkt. Jeg vil ikke ha så mørk farge, så jeg lurte på om jeg kan bruke bare en pakke med pulver siden jeg ikke vil ha det så mørkt som bildet på pakken?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Sikker litt uklar. Trekket er lys beige. Hvis jeg bruker riktig mengde fargepulver i forhold til vekt på tøy vil trekket bli ganske mørkt. Jeg vil ikke ha så mørk farge, så jeg lurte på om jeg kan bruke bare en pakke med pulver siden jeg ikke vil ha det så mørkt som bildet på pakken?

Det går sikkert bra. Det er noen år siden sist jeg farget tøy, men da viste det forskjellige fargetoner på pakken, etter hvor mye tøy som ble brukt.

Skrevet

Ja, med mindre du skal farge svart, så kan man med fordel øke tøymengden. Min erfaring er at det ofte er ganske kraftige farger i pakka, og at man får en lysere tone ved å bruke den på mer tøy.

Men svart blir bare koksgrått, og det kan vel kanskje tenkes at visse fargetyper bare fremstår som "blasse" istedenfor "lysere", men jeg har hatt god erfaring med å farge mer tøy enn pakken foreskriver.

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tør ikke gi deg noen garantier på forholdstallene tøy/farge, men jeg har med hell økt tøymengden ved farging før, for å unngå at tøyet blir altfor sterkt i fargen.

Men som morsan sier: Skal man farge sort, bør man satse på godt med farge. :o)

Skrevet

Ah! Sånn ja. Sannsynligvis, men det er kanskje en sjanse for at det blir skjoldete når det ikke er "nok" farge i forhold til anbefalingen?

Skrevet

Ah! Sånn ja. Sannsynligvis, men det er kanskje en sjanse for at det blir skjoldete når det ikke er "nok" farge i forhold til anbefalingen?

Nei, skjoldete blir det hvis man ikke har sørget for at tøyet er skikkelig gjennombløtt før man har farge inn i maskina;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...