Gå til innhold

Til dere med katter.

Anbefalte innlegg

Gjest Luerer på det ja.
Skrevet

Hvor mye mat skal en voksen katt ha for dagen?

Skal de ha mat flere ganger for dagen eller holder det med en gang?

Skrevet

Jeg har lært at hvis katten spiser tørrfor (og bare det) så skal dette stå tilgjengelig hele dagen, sammen med friskt vann. Da regulerer katten selv mengden mat.

Jeg har selv katter, og de har tørrfor stående tilgjengelig til enhver tid, i tillegg får de boksmat til middag, en "passe" porsjon:-) Altså, 100 gram ca.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vi gjør som Bookworm, lar kattene ha tørrfor tilgjengelig hele tida.

punky brewster
Skrevet

Jeg gjør som de to andre og har tørrfor tilgjengelig hele tiden også får de litt våtfor innimellom, ikke alltid hver dag. Kjøper tørrfor hos veterinær, skal visstnok være sunnere for kattene enn butikkmaten som inneholder bl.a. for mye salt.

Gjest katteeier
Skrevet

Jeg har lært at hvis katten spiser tørrfor (og bare det) så skal dette stå tilgjengelig hele dagen, sammen med friskt vann. Da regulerer katten selv mengden mat.

Jeg har selv katter, og de har tørrfor stående tilgjengelig til enhver tid, i tillegg får de boksmat til middag, en "passe" porsjon:-) Altså, 100 gram ca.

Min katt hadde i begynnelsen tørrfor (og bare det) stående tilgjengelig hele dagen. Han ble _kraftig_ overvektig. Nå er den stakkars katten på slankern med spesialtørrfor fra dyrlegen sirlig posjonert ut tre ganger om dagen. Og ikke blir han noe slankere selv om han nå ha vært på slankern i sikkert snart tre år. Men som dyrlegen sa sist: "Det kan jo hende han hadde vært enda feitere om han ikke hadde gått på denne dietten"

På pakkene man kjøper hos dyrlegen står det hvor mye en katt på så og så mange kilo skal ha pr dag. Tror det står på en del pakninger man får kjøpt i dyrebutikk også. Hvor mye de skal ha avhenger av type mat.

Nå må jeg dog si at alle katter jeg har hatt tidligere har hatt tørrfor stående tilgjengelig hele tiden, men det er altså forskjell på katter som for mennesker. Noen har anlegg for å legge på seg, andre forblir tynne uansett hva de spiser.

Skrevet

Min katt hadde i begynnelsen tørrfor (og bare det) stående tilgjengelig hele dagen. Han ble _kraftig_ overvektig. Nå er den stakkars katten på slankern med spesialtørrfor fra dyrlegen sirlig posjonert ut tre ganger om dagen. Og ikke blir han noe slankere selv om han nå ha vært på slankern i sikkert snart tre år. Men som dyrlegen sa sist: "Det kan jo hende han hadde vært enda feitere om han ikke hadde gått på denne dietten"

På pakkene man kjøper hos dyrlegen står det hvor mye en katt på så og så mange kilo skal ha pr dag. Tror det står på en del pakninger man får kjøpt i dyrebutikk også. Hvor mye de skal ha avhenger av type mat.

Nå må jeg dog si at alle katter jeg har hatt tidligere har hatt tørrfor stående tilgjengelig hele tiden, men det er altså forskjell på katter som for mennesker. Noen har anlegg for å legge på seg, andre forblir tynne uansett hva de spiser.

Jeg tror det er viktig det siste du sier der, med at det er forskjell på katter. Jeg har hatt katter hele livet, og alle har selv regulert matinntaket uten at de har blitt overvektige. Man ser det an hvis kattene begynnet å bli unormalt store, og må da selvfølgelig regulere maten for dem.

Skrevet

Katten vår regulerer matinntaket selv. Han får en porsjonspose med mykfor hver morgen. Det setter han stor pris på, og løper til matskåla med en gang vi står opp om morgenen. Ellers står det en stor bolle med tørrfor og en skål med vann tilgjengelig hele dagen og natten. Han spiser når han er sulten. De fleste katter spiser ikke all maten som er tilgjengelig, men bare det de trenger. I tillegg spiser han både fugler og mus.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror det er viktig det siste du sier der, med at det er forskjell på katter. Jeg har hatt katter hele livet, og alle har selv regulert matinntaket uten at de har blitt overvektige. Man ser det an hvis kattene begynnet å bli unormalt store, og må da selvfølgelig regulere maten for dem.

Min erfaring, er også at det er svært få katter som blir overvektige, gjelder utekatter for min del da. De regulerer fint hva de trenger av mat.

Noen veldig få katter, har anlegg for overvekt, og de spiser gjerne desto mer, da må man passe på, som du jo sier, Bookwoem ;)

Skrevet

spørs litt om du har inne eller utekatter. med utekatter kan du godt ha en skål stående, og så regulerer de det meste selv. innekatter er litt verre. de kan fort kjedespise. da holder det med f.eks. to måltider dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...