Gå til innhold

Jeg trenger å bli flinkere til å formulere meg!

Anbefalte innlegg

Gjest helpmeifucan
Skrevet

Hvordan skal jeg bli flinkere til å prate med folk, formulere meg i debatter og få fram det jeg mener?

Jeg har en bror som stammer, og ei søster som har epilepsi. Selv føler jeg at språksenteret mitt har en svakhet: At jeg er verbalt dårlig til å formulere meg korrekt og lurer på hvordan man kan lære seg dette som godt voksen.

For, det oppleves nesten som en funksjonshemming. Man blir ikke tatt på alvor og folk viser overbærenhet eller synes man er kjedelig.

Jeg har veldig LYST til å engasjere meg, og leser mye bøker, er rimelig god til å uttrykke meg skriftlig, men når jeg skal debattere, stopper det alltid opp. For ikke å snakke om når jeg i en eller sammenheng blir INTERVJUET. Skrekk og gru!

Fortsetter under...

tzatziki1365380058
Skrevet

Tror det eneste som hjelper er å øve. Benytte enhver anledning til å debattere og diskutere til å hive seg utpå. Faren er jo at du kan bli oppfattet som kranglefant, etterhvert :)

Sikkert smartest å prøve seg sammen med folk du kjenner godt, først. Kanskje det til og med går an å finne noen å diskutere med, bare for diskusjonens skyld? Da kan dere feks velge et tema og forberede forskjellige synspunkt som dere presenterer, også diskuterer dere når begge har lagt frem sitt synspunkt. Dere trenger ikke mene det dere sider, det er øvelsen og det å beholde fokus og følge tankerekken til buns, som er viktig.

Dette er bare det som umiuddelbart falt meg inn. Har ikke erfaring fra dette selv, er vokst opp i diskusjonsfamilie, og lar ikke en sjangse gå fra meg... :)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har studert retorikk på BI et år, og det har faktisk lært meg mye nytt, selv om jeg er relativt god til å både skrive og debattere.

Koster litt da - men verdt det :)

Gjest helpmeifucan
Skrevet

Jeg har studert retorikk på BI et år, og det har faktisk lært meg mye nytt, selv om jeg er relativt god til å både skrive og debattere.

Koster litt da - men verdt det :)

God ide!

Men jeg er i jobb, men du ga meg en ide om at det må finnes bøker om emnet :-) Søker på retorikk :)

Ellers er det vel som tzatziki påpeker at man må diskutere mye for å bli en flink debatant.

Men personlig tror jeg at noen mangler en liten bit oppi talesenteret. Mulig den også kan bli skadet med hyppig festing opp gjennom årene ( ? ) narkotikabruk har sine skader.

Men mest av alt tenker jeg at det er genetisk. Noen er språkkloke, mens andre er kroppskloke...

Persille1365381127
Skrevet

God ide!

Men jeg er i jobb, men du ga meg en ide om at det må finnes bøker om emnet :-) Søker på retorikk :)

Ellers er det vel som tzatziki påpeker at man må diskutere mye for å bli en flink debatant.

Men personlig tror jeg at noen mangler en liten bit oppi talesenteret. Mulig den også kan bli skadet med hyppig festing opp gjennom årene ( ? ) narkotikabruk har sine skader.

Men mest av alt tenker jeg at det er genetisk. Noen er språkkloke, mens andre er kroppskloke...

Jeg jobber fulltid jeg også, det er bare et deltidsstudie som er lagt opp til at man skal ta ved siden av jobb. Veldig praktisk :)

Prøv med "Tala vel" og "Retorikk i vår tid". Den siste er det Kjeldsen som har skrevet, den første husker jeg ikke - men den er svensk.

Det er vel de mest sentrale bøkene, og de er gode begge to :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...