Gå til innhold

Ang. FU om søvn her.. er jeg helt unormal??

Anbefalte innlegg

Gjest God natt:)
Skrevet

Fikk litt å tenke på når jeg leste forumundersøkelsen for hvor mange timer søvn folk trenger. Jeg visste jeg sover mye, men virker jo som om det er unormalt mye.

Ser ut til at 8 timer er det mest vanlige.

Jeg må derimot sove 12 timer for å være uthvilt. Hvis jeg sover mindre enn det har jeg problemer om dagen. Har sovnet mens jeg har dusjet, sittet på do, spist frokost (våknet med hodet på tallerkenen og mat i munnen..).

Om ingen vekker meg kan jeg sove 14-16 timer.

Har flere ganger sovet 23 timer i strekk..

Er det bare sånn jeg er, eller er det noe feil her? Det finnes ikke tilfeldigvis noe sove-mye-sykdommer som det finnes piller for? ;)

Noen andre som er lik meg, eller er d bare meg?

sort som natta
Skrevet

synes ikke dette høres normalt ut nei!bør nok ta det opp med legen.har for liten peiling på hva det kan være,men det er iallefall ikke normalt!

en periode jeg var syk,sov jeg 18 timer i strekk et par uker,og da ble legen bekymret.det gikk over når jeg ble frisk igjen

Skrevet

Det høres ut som du har et unormalt stort søvnbehov, i alle fall om du er voksen, men om du feiler noe er det jo bare leger som kan avgjøre. :o)

Gjest drynites
Skrevet

Hvis du er voksen, er ditt søvnbehov så absolutt ikke normalt. Du bør utredes med tanke på en sykdom.

Gjest mallet
Skrevet

Jeg kjenner en som hadde det som deg. Sov mye, kunne sovne hvorsomhelst. Hun ble utredet for narkolepsi, men det viste seg til slutt at hun hadde MS.

Skrevet

For en voksen person er ikke dette normalt i det hele tatt, så du bør ta deg en tur til legen.

Skrevet

Hvordan får du tid til å jobbe? Du kommer deg jo knapt hjem før du må i seng igjen.

Nei, dette er ikke normalt. Kontakt legen din.

Gjest Angela26
Skrevet

Du mà fà det sjekka, som andre sier her.

8 timer sòvn er hva gjennomsnitts mennesket trenger, og der havner jeg utenfor ogsà. Nà er jeg gravid da, men tidligere trengte jeg kanskje mer enn 8 timer for à fòle meg uthvilt. 10 timer fungerte bedre for meg.

Det er en grunn til at du trenger sà mye sòvn. Har du en sykdom eller gàr pà noen medisiner som gjòr at du ofte er tròtt? Selv har jeg revmatisme, har endelig funnet ut av det etter 10 àr! Og jeg vet at det gjòr meg mer sliten og tròtt. Du burde gà til legen à fà en utredning snarest.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette høres ikke normalt ut, var jeg deg ville jeg bedt om en undersøkelse/utredning hos lege.

Jeg sover ca. 7 timer pr. natt. I stor grad er det en vanesak hvor mye søvn man trenger, i perioder har jeg bare fått 5-6 timer, men trives bedre med 7-8.

Noen venner seg til å ikke trenge mer enn 5 timer, men vet ikke om alle kan det - neppe du, i hvertfall ;).

Gjest Elextra
Skrevet

Du mà fà det sjekka, som andre sier her.

8 timer sòvn er hva gjennomsnitts mennesket trenger, og der havner jeg utenfor ogsà. Nà er jeg gravid da, men tidligere trengte jeg kanskje mer enn 8 timer for à fòle meg uthvilt. 10 timer fungerte bedre for meg.

Det er en grunn til at du trenger sà mye sòvn. Har du en sykdom eller gàr pà noen medisiner som gjòr at du ofte er tròtt? Selv har jeg revmatisme, har endelig funnet ut av det etter 10 àr! Og jeg vet at det gjòr meg mer sliten og tròtt. Du burde gà til legen à fà en utredning snarest.

10 timer søvn er da også fryktelig mye?

Om du da må stå opp kl. 6 for å komme deg på jobb, som mange må, skal du legge deg kl. 20 hver kveld!? Da blir det ikke mye igjen av kvelden, og lite middagsmat om man bor i Spania ;).

Skrevet

Nå for tiden, eller stort sett siste året, så har behovet mitt for søvn vært stort. 6-7 timer pr natt og 2-5 timer på dagtid, gjerne fordelt på to økter. MEN, jeg er ikke helt frisk. Kanskje du har jernmangel eller noe du sliter med? Det kan nok være lurt å høre med en lege....

Gjest Angela26
Skrevet

10 timer søvn er da også fryktelig mye?

Om du da må stå opp kl. 6 for å komme deg på jobb, som mange må, skal du legge deg kl. 20 hver kveld!? Da blir det ikke mye igjen av kvelden, og lite middagsmat om man bor i Spania ;).

Jeg er hjemmevaerende jeg vettu. Legger meg som regel mellom 23.00- 00.00. Stàr opp halv 8. Og etter spansk lunsjtid, kan jeg gjerne ta en dupp igjen, hvis det lar seg gjòre. Som regel fàr jeg sovet ut i helgene, heldigvis!! Merker jeg trenger mer sòvn nàr jeg er inni i en "dàrlig periode", jeg har revmatisme som kommer og gàr.

8 timer sòvn er altsà pà hengende hàret for meg :-) Skal bli arti à se hvordan det gàr med baby og nattevàk....:-)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

jeg har b12 mangel..om d har noe å si..? men får jo sprøyter hver 3. mnd

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Hvordan får du tid til å jobbe? Du kommer deg jo knapt hjem før du må i seng igjen.

Nei, dette er ikke normalt. Kontakt legen din.

Jeg er sykemeldt for tiden pga noe annet..men når jeg jobber så sliter jeg veldig. Sover i hver pause på kontoret.

Har i tillegg et barn ..så det kan ikke være sånn det er nå. Sovner flere ganger før barnet mitt..selv om det er lagt i seng så sovner jeg flere ganger før barnet.. har heldigvis et barn som sover 12 timer om natta..så om vi legger oss samtidig går det greit. men har jo ikke energi om dagen, og får ikke noe alenetid om kvelden.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det høres ut som du har et unormalt stort søvnbehov, i alle fall om du er voksen, men om du feiler noe er det jo bare leger som kan avgjøre. :o)

Ja men gikk til legen for et par år siden pga dette..og hun lurte på hva jeg ville utredes for. Jeg vet vel ikke hva dette kan være. Virker som om jeg ikke har noe jeg tror er feil, så får jeg ikke hjelp. Fikk sovetabletter faktisk..noe som tvert imot har fungert.

Jeg er 25 år..og dette sliter veldig.. jeg sover jo bort livet egentlig.. orker ikke gå ut i helgene eller noe sånt når jeg har barnefri, da jeg heller bruker tiden på å sove. Og da sover jeg hele helga..bare opp for å spise og sånt, og så tilbake i senga.

Skrevet

skal jeg på skolen får jeg sovet mellom 6 og 8 timer om natten.. Er det helg kan jeg sove fra 10 til 14 timer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...