Gå til innhold

Kan en 1. klassing på 5 år være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på det her
Skrevet

Kan en 1. klassing være et par timer alene hjemme, eller er det i 2. klasse?

Skrevet

Jeg hadde aldri latt en 5-åring være alene hjemme, men det er nå meg. Ingen av mine hadde villet det heller, selv om de er veldig greie unger som aldri har funnet på noe tøys når de har vært alene hjemme. Man vet jo aldri hva som kan skje - brann, innbrudd o.l.

Gjest ViViola
Skrevet

Det kommer jo helt an på 5-åringen, det da, og omgivelsene man bor i osv.

De færreste gjør det, både fordi ungene stort sett ikke vil, og fordi det finnes alternativer.

Mine på 7 og snart 6 har så smått begynt å være litt alene hjemme, men da kun inntil en halvtime.

AneM1365380603
Skrevet

Det går vel mer på modenhet enn alder. Jeg ville uansett ikke latt min 5-åring være hjemme alene. Det med å være hjemme alene kommer gradvis. Jeg ville begynt med noen minutter først. Kanskje en kjapp tur innom butikken. Det er også greit om barnet vet hvordan det skal håndtere uventa ting. F eks at de lærer å bruke telefonen, eller at de kan oppsøke en nabo om noe skulle skje.

Skrevet

Jeg har aldri latt ungene være alene når de er så små.

Skrevet

Det syns jeg var lenge. Vi har ei jente på 6 år. Hun har så smått begynt å få være alene når vi gjør småærend, max 10 minutter-et kvarters tid. Og hun er en svært fornuftig 6 åring, kan ikke se for meg at tilsvarende hadde vært aktuelt med lillesøster..!

Skrevet

Når eldstemann var førsteklassing var han en sjelden gang hjemme alene en halv time når jeg var på butikken ell hentet lillebror i en bursdag ell noe sånt. Aldri flere timer.

Skrevet

Min største kunne sikkert det, men det ble aldri gjort mer enn en halv time ca.

Min mellomste er skolestarter til høsten, og vil få være hjemme alene et par timer, når han begynner i 1. på videregående. .. ;I

Gjest pinglemor
Skrevet

Nei, Jeg ville aldri gått fra en femåring alene, tenkt deg alt hva som kunne skjedd da.

Traff en gang en nabo på butikken som fortalte meg at hennes datter på 6 mnd lå hjemme å hvilte og at hun vanligvis pleide å bruke litt av den tiden til å kjøre å handle på, da hun så mitt vantro ansikt lo hun og sa, jammen kjære deg hun ligger jo i sprinkelseng så hun kommer ikke ut før jeg er hjemme!!!

hun ble litt betenkt da jeg minnet henne om alle andre ting som kunne hende, hun kunne forulykke på vei hjem, huset kunne begynne å brenne etc. Huff, uansvarlige foreldre..

Gjest tenåringsmamman
Skrevet

Man kan ikke sette noen spesiell alder på når barn kan være hjemme alene. Unger er så forskjellige. Men rundt 10 års alderen kan de fleste klare seg alene noen timer, hvis de har en voksen i nærheten (nabo) som følger med litt, og som barna kan henvende seg til hvis de har behov for det,

Gjest Angola
Skrevet

"eller er det i 2. klasse?" Si meg er du helt seriøs eller? Det er da vel ikke noen som spør om sånt i fullt alvor? Jeg er fristet til å tro at dette er tillaget.

Du vurderer vel ikke barna dine utfra klasseskille? Jeg skjønner godt svaret til drynites. Hun tok poenget.

AneM1365380603
Skrevet

"eller er det i 2. klasse?" Si meg er du helt seriøs eller? Det er da vel ikke noen som spør om sånt i fullt alvor? Jeg er fristet til å tro at dette er tillaget.

Du vurderer vel ikke barna dine utfra klasseskille? Jeg skjønner godt svaret til drynites. Hun tok poenget.

Dessuten er alle årets 1. klassinger blitt 6 år nå.

Gjest gruer meg til det, jeg!
Skrevet

Man kan ikke sette noen spesiell alder på når barn kan være hjemme alene. Unger er så forskjellige. Men rundt 10 års alderen kan de fleste klare seg alene noen timer, hvis de har en voksen i nærheten (nabo) som følger med litt, og som barna kan henvende seg til hvis de har behov for det,

Nei, ikke vær så streng, da. Har gått opp for meg at vi har barn som slutter på SFO om et par år, og da må hun være hjemme i sikkert et par-tre timer hver dag, og jeg kan ikke garantere at det er noen nabo hun kan spørre heller.

Huff! :(

Gjest lurer på det her
Skrevet

Selvsagt er det ikke så "firkantet".

Skrevet

Det har vel ikke så mye med klassetrinn eller alder å gjøre, som med modning av barnet.

Nå er det vel ingen førsteklassinger som er 5 år akkurat nå, men mine var alene opp til 1 time som førsteklassinger.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1205531608' post='3827862]

Min største kunne sikkert det, men det ble aldri gjort mer enn en halv time ca.

Min mellomste er skolestarter til høsten, og vil få være hjemme alene et par timer, når han begynner i 1. på videregående. .. ;I

*LOL*

Skrevet

Nei, ikke vær så streng, da. Har gått opp for meg at vi har barn som slutter på SFO om et par år, og da må hun være hjemme i sikkert et par-tre timer hver dag, og jeg kan ikke garantere at det er noen nabo hun kan spørre heller.

Huff! :(

Det går så fint så! Poden min slutter på sfo nå til sommeren, han begynner i 5. klasse til høsten. Vi prøvde oss med at han gikk hjem fra skolen og var alene hjemme 1-2 timer i fjor vår, men da var han ikke moden for det så vi sluttet snart med det.

Nå har det gått nesten ett år og nå spør han av og til om han får gå hjem alene og være hjemme alene en times tid før jeg og søstra kommer hjem. :o) Han har modnet mye på dette året synes jeg. Så det går nok fint til høsten, han blir 10 år da og dessuten har de jo såpass lange skoledager at det ikke blir mer enn et par timer alene hjemme på det lengste tipper jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...