Gå til innhold

Noen med grønne fingre her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å starte fra scratch, så frø inne for så å sette ut i hagen, men har ingen erfaring med sånt.

Hva egner seg? Vil ha både sommerblomster, stauder og urter.

Er det på tide å så nå, eller er det for sent/tidlig?

Noen som har nettsider/erfaring å dele?

Skrevet

Har akkurat fått en dunge frøposer i posten i dag og om jeg er heldig rekker jeg å få sådd i løpet av påsken kanskje? Mars er en fin såmåned! :o) For det som skal såes inne vel og merke. *Gleder seg*

Bare synd jeg egentlig ikke har noen egnet plass å sette pottene under spiring...

Skrevet

Jeg tror at blomsterbutikkene har begynt å selge frøposer, i allefall er det like om hjørnet.

Jeg har prøvd å så både sukkererter, tomater, solskikker osv, i potter inne først, også har jeg sådd en del blomsterfrø rett i jorda, men det kan være en fordel å sette de inne først. Det bruker å stå på frøposen hvilken måned man skal så.

Er det noe spesielt du har lyst på?

Skrevet

Har akkurat fått en dunge frøposer i posten i dag og om jeg er heldig rekker jeg å få sådd i løpet av påsken kanskje? Mars er en fin såmåned! :o) For det som skal såes inne vel og merke. *Gleder seg*

Bare synd jeg egentlig ikke har noen egnet plass å sette pottene under spiring...

Hva er egnet plass da? Bør det være veldig lyst?

I så fall må jeg mekke til en fin plass, ingen vinduskarmer i mitt tidlig 70-talls hus ...

Hva skal du så?

Skrevet

har ikke så veldig grønne fingre men litt vet jeg:

-ja, det passer å begynne å så nå

-når frøene har spiret må du fordele dem over flere potter

-jeg har prøvd tomater og det var morsomt å følge med på men du må ha noen til å vanne spirene hvis du skal bort noen dager

lykke til

Skrevet

Jeg tror at blomsterbutikkene har begynt å selge frøposer, i allefall er det like om hjørnet.

Jeg har prøvd å så både sukkererter, tomater, solskikker osv, i potter inne først, også har jeg sådd en del blomsterfrø rett i jorda, men det kan være en fordel å sette de inne først. Det bruker å stå på frøposen hvilken måned man skal så.

Er det noe spesielt du har lyst på?

Får ta meg en tur i en blomsterbutikk og se litt da kanskje.

Har lyst på noe som gjør litt ut av seg lissom. Noe med farger, som er litt omfangsrikt - enten i høyde, bredde eller begge deler. Men har veldig lite greie på blomster. Kan så og si ingen slag ved navn.

Skrevet

har ikke så veldig grønne fingre men litt vet jeg:

-ja, det passer å begynne å så nå

-når frøene har spiret må du fordele dem over flere potter

-jeg har prøvd tomater og det var morsomt å følge med på men du må ha noen til å vanne spirene hvis du skal bort noen dager

lykke til

Åja, jeg trodde man hadde frøene hver for seg med en gang jeg. Her blir det hjemmepåske, så vanning blir ikke noe problem.

Skrevet

I så fall må jeg mekke til en fin plass, ingen vinduskarmer i mitt tidlig 70-talls hus ...

Hva skal du så?

For meg måtte egnet plass være et sted i nærheten av krana slik at jeg med letthet kan følge med på uttørking. Jeg synes det er noe skikkelig her å måtte vanne hele tiden:-(

Skrevet

Har lyst på noe som gjør litt ut av seg lissom. Noe med farger, som er litt omfangsrikt - enten i høyde, bredde eller begge deler. Men har veldig lite greie på blomster. Kan så og si ingen slag ved navn.

Jeg er heller ikke god på navn, men det er bare å gå i butikken og kikke på posene.

Solsikker blir ganske høye og er fargerike.

Nå fikk jeg også lyst til å begynne å så frø!

Skrevet

Jeg er heller ikke god på navn, men det er bare å gå i butikken og kikke på posene.

Solsikker blir ganske høye og er fargerike.

Nå fikk jeg også lyst til å begynne å så frø!

Jeg er i skikkelig vår-modus om dagen.

Håper ikke det kommer snø nå på tampen og ødelegger stemninga :-)

Skrevet

Åja, jeg trodde man hadde frøene hver for seg med en gang jeg. Her blir det hjemmepåske, så vanning blir ikke noe problem.

Noen frø har man hver for seg men en del frø bare strør man i jorden og deler når de har blitt sprirer, strå sikkert på pakken:)

Skrevet

Hva skal du så?

Nei, det skal vel ikke være for lyst, da blir spirene tynne og skrantne, ikke bør det være for varmt heller, men jeg lurer på om soverommet blir for kaldt? Må sjekke litt.

Skal så flere sommerblomster, noen stauder (lupiner bl.a.) og en del urter + squash og physalis og sukkererter hadde jeg tenkt. :o) Og solsikker for ungenes del.

Skrevet

For meg måtte egnet plass være et sted i nærheten av krana slik at jeg med letthet kan følge med på uttørking. Jeg synes det er noe skikkelig her å måtte vanne hele tiden:-(

Heldigvis har jeg en 5-åring som kan passe på meg, ellers kunne det fort blitt et uttørket prosjekt ja :-)

Skrevet

Nei, det skal vel ikke være for lyst, da blir spirene tynne og skrantne, ikke bør det være for varmt heller, men jeg lurer på om soverommet blir for kaldt? Må sjekke litt.

Skal så flere sommerblomster, noen stauder (lupiner bl.a.) og en del urter + squash og physalis og sukkererter hadde jeg tenkt. :o) Og solsikker for ungenes del.

''Nei, det skal vel ikke være for lyst''

Aha!!!

Skrevet

Blomkarse! Jeg plantet ut flere i fjor og noen av dem ble kjempedigre og hadde masse fargesprakende blomster til langt utpå høsten! Skal gjentas i år!

Skrevet

Squash? Er det best å så i krukker kanskje?

Skrevet

Jeg er i skikkelig vår-modus om dagen.

Håper ikke det kommer snø nå på tampen og ødelegger stemninga :-)

Jeg syns liksom aldri det ble ordentlig vinter, men det skal bli godt med vår.

Syns det er utrolig å tenke på at et bittelite frø bare ved hjelp av vann, lys og litt jord, kan bli de vakreste planter.

Skrevet

Blomkarse! Jeg plantet ut flere i fjor og noen av dem ble kjempedigre og hadde masse fargesprakende blomster til langt utpå høsten! Skal gjentas i år!

Nei, så glad jeg er for å spørre her inne. Masse gode tips allerede :-)

Skrevet

Jeg syns liksom aldri det ble ordentlig vinter, men det skal bli godt med vår.

Syns det er utrolig å tenke på at et bittelite frø bare ved hjelp av vann, lys og litt jord, kan bli de vakreste planter.

Nei, det ble ikke noen vinter i år. Ikke her nede i lavlannet hvor jeg bor ihvertfall. Men så på tv i sta at de hadde 2m på sjusjøen. Det så fristende ut for 5-åringen, men ikke for mor - hehe

Skrevet

Squash? Er det best å så i krukker kanskje?

Tenkte jeg skulle se det litt an, om jeg planter dem ut eller setter dem over i større krukker etterhvert, blir vel ikke mer enn en eller to planter tenker jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...