Gå til innhold

Om å stå fram med sin tro

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Nå er det selvfølgelig forskjell på å reise til et muslimsk land å selge Bibelen, enn å kunne stå for sin tro i Norge. Jeg er heller ikke selv kristen (noe du hadde skjønt hvis du hadde lest diskusjonen), og synes heller ikke at man skal "prakke på" andre sin tro. Hva man ønsker å tro på er et personlig valg, og jeg synes ikke noe om mennesker som forfekter overfor andre at de har den eneste rette tro, derfor blir poenget om å selge Bibelen i Teheran borte.

Men at man skal kunne stå fram med sin tro (uavhengig av hva den er) og å bli respektert for det, synes jeg er det minste man kan forvente i samfunnet (selv om jeg vet at virkeligheten er en helt annen).

AMEN ;)

villbringebær
Skrevet

Det var vel her ikke snakk om å pådytte andre sin kristne tro?

Det er jo naturlig at man kan diskutere ulike ting der tro kommer inn i bildet, enten det handler om å tro eller ikke tro på det kristne budskapet.

Før var det nok slik at ikke-kristne følte de ble pådyttet den kristne troen. Idag er det vel heller motsatt. Kristne blir nesten latterliggjort fordi de er så naive(?) at de tror på det kristne budskapet. Respekten for hverandres tro må gå begge veier.

Jeg vil legge til at jeg ikke er personlig kristen, så jeg føler meg egentlig på ganske nøytral grunn når jeg sier dette ;)

Bra innspill togli :)

villbringebær
Skrevet

Hvorfor må din tro pådyttes andre? Hold den for deg selv så har du mindre å klage på.

Hvis du har lest innleggene mine hadde du vist at jeg ikke pådytter noen noen tro. Jeg svarer saklig utfra bibelen på de spørsmålene og utfordringene som blir stilt meg.

Hvis noen ønsker innspill på bakgrunn av sin tro, tvil, undring osv.så svarer jeg mer enn gjerne.

Dette er ikke "min" tro. Det er bibelens tro.

Gjest togli
Skrevet

du kan jo flytte til det glade sørlandet, hvor det er meget enkelt å stå fram med sin tro, men desto vanskeligere å stå frem med noe som helst annet.

Mener du virkelig det? Jeg kjenner flere sørlendinger, men ingen av dem er religiøse. Har heller aldri hørt at det skal være noe problem. Vi vet at det bor flere personlig kristne på sørlandet og vestlandet enn ellers i landet. Jeg vil allikevel tro at disse er i mindretall i forhold til resten av befolkningen der. Jeg er fra nordvestlandet og her er det iallefall ikke fullt i kirka på søndagene ;)

Skrevet

Hvorfor må din tro pådyttes andre? Hold den for deg selv så har du mindre å klage på.

Er det noe villbringebær ikke har gjort, så er det å pådytte andre sin tro (her inne i hvert fall):-) Hun og jeg hadde stort sett de samme argumentene, og det litt spesielle er da at jeg ikke anser meg selv som kristen... Det vil med andre ord si at villbringebær holder en meget saklig tone i debatten!

villbringebær
Skrevet

Er det noe villbringebær ikke har gjort, så er det å pådytte andre sin tro (her inne i hvert fall):-) Hun og jeg hadde stort sett de samme argumentene, og det litt spesielle er da at jeg ikke anser meg selv som kristen... Det vil med andre ord si at villbringebær holder en meget saklig tone i debatten!

Takk for innspillet bookworm :)

Skrevet

Takk for innspillet bookworm :)

Klarte ikke å la være, jeg har skjønt at du fint er i stand til å snakke for deg selv, men denne klarte jeg ikke å overse. Du har vært en flott diskujsonspartner:-)

villbringebær
Skrevet

Klarte ikke å la være, jeg har skjønt at du fint er i stand til å snakke for deg selv, men denne klarte jeg ikke å overse. Du har vært en flott diskujsonspartner:-)

Kult at du opplever det så positivt! Jeg er fint i stand til å se at jeg helt sikkert provoserer noen også med det jeg skriver. Bibelen sier at ordet om korset er dårskap for den som ikke tror ;-) For den som tror, derimot, er det kilden til frelse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...