Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mastergrad på irritabel tarm
Skrevet

Nyere forskning har vist at SSRI og kognitiv terapi omkring moblilisering av mestringsressurser for å redusere stress har en gunstig effekt på denne pasientgruppen.

Skrevet

Nyere forskning har vist at SSRI og kognitiv terapi omkring moblilisering av mestringsressurser for å redusere stress har en gunstig effekt på denne pasientgruppen.

Eg og har "mastergrad på irritabel tarm", da eg har hatt det siden 1986! *smiler*

Skrevet

Tusen takk for svar!:)

Skrevet

Trening hjelper. Og å kunne slappe av. Jeg hadde det før, men det har blitt mye bedre. Kan være fordi jeg sover godt nå, i forhold til før, også. Dessuten ikke spise for mye av ting som gir luft i magen.

Gjest hva er ssri?
Skrevet

Hva er ssri? Og hva menes med det andre? Konkrete råd om hva man kan gjøre?

Gjest mastergrad på irritabel tarm
Skrevet

Hva er ssri? Og hva menes med det andre? Konkrete råd om hva man kan gjøre?

SSRI er forkortelsen på en gruppe antidepressiva. Denne type medikamenter kan være effektive også mot andre lidelser enn depresjon.

Kognitiv terapi er en behandlingsform der det fokuseres på bruk av mestringsressurser. Pasienten oppfordres til å se fremover heller enn bakover; se på løsninger heller enn problemer. Terapiformen legger vekt på å etablere nye og mer konstruktive måter å tenke på for å vinne kontroll over symptomer og situasjoner som kan være vanskelige i forhold til lidelsen.

Viktige grep for pasienter med IBS (Irritable Bowel Syndrome) vil være å redusere stress, sørge for god søvn, holde seg litt i form, spise sundt og regelmessig. I tillegg kan det være hensiktsmessig å informere omverdenen (arbeidsgiver, skole, venner og familie) på en slik måte at det oppleves legitimt å trekke seg ut av situasjoner uten at dette skaper usikkerhet og stress. Som eksempel: Hvis magen slår seg vrang mitt i et jobbmøte vil det for den enkelte være en stressfaktor. Dette vil kunne reduseres ved at man har etablert en ordning der det er greit å forlate møtet når det trengs.

Ved bruk av søkeord som "IBS", "Irritabel tarm" eller "irritable bowel syndrome" vil du kunne finne en del nyttig litteratur. Hvis du søker litt på Den Norske Lægeforenings "Tidsskriftet" vil du finne en del gode artikler på norsk.

Lykke til!

Skrevet

SSRI er forkortelsen på en gruppe antidepressiva. Denne type medikamenter kan være effektive også mot andre lidelser enn depresjon.

Kognitiv terapi er en behandlingsform der det fokuseres på bruk av mestringsressurser. Pasienten oppfordres til å se fremover heller enn bakover; se på løsninger heller enn problemer. Terapiformen legger vekt på å etablere nye og mer konstruktive måter å tenke på for å vinne kontroll over symptomer og situasjoner som kan være vanskelige i forhold til lidelsen.

Viktige grep for pasienter med IBS (Irritable Bowel Syndrome) vil være å redusere stress, sørge for god søvn, holde seg litt i form, spise sundt og regelmessig. I tillegg kan det være hensiktsmessig å informere omverdenen (arbeidsgiver, skole, venner og familie) på en slik måte at det oppleves legitimt å trekke seg ut av situasjoner uten at dette skaper usikkerhet og stress. Som eksempel: Hvis magen slår seg vrang mitt i et jobbmøte vil det for den enkelte være en stressfaktor. Dette vil kunne reduseres ved at man har etablert en ordning der det er greit å forlate møtet når det trengs.

Ved bruk av søkeord som "IBS", "Irritabel tarm" eller "irritable bowel syndrome" vil du kunne finne en del nyttig litteratur. Hvis du søker litt på Den Norske Lægeforenings "Tidsskriftet" vil du finne en del gode artikler på norsk.

Lykke til!

''Viktige grep for pasienter med IBS (Irritable Bowel Syndrome) vil være å redusere stress, sørge for god søvn, holde seg litt i form, spise sundt og regelmessig.''

Det er også min erfaring etter å ha levd med problemer angående dette i 22 år (irritabel tykktarm & utposning).

Ps! Egazil Duretter 0,2mg hjelper meg, det reduserer plagene så mye at eg kan fungere (omtrent) som normalt i alle sammenhenger, eg bruker 2-6 tabletter for dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...