Gå til innhold

Kake, håpløs!

Anbefalte innlegg

Gjest ikke-kake-baker
Skrevet

At det går an! Skal ha dåp, og tester ut et par kaker i helga, ENKLE kaker!

Prøvde meg først på en bountykake. Gikk forsåvidt bra, men syns den var for søt/mektig.

Bestemte meg for å lage en vanlig langpannekake (som jeg har fått fint til før), men å lage den i rund springform for at den skulle bli litt mer selskapelig. Oppskrifta sier stek i 20-30min men siden den var i springform og dermed dobbelt så tykk som vanlig stekte jeg den i 45 min. Tok den ut og avkjølte den, tok den ut av forma og den var RÅ. Så jeg putta den rett og slett tilbake i ovnen. Går det an det da? Dumt å bruke langpanneoppskrift på rund kake? Greit å steike kake så lenge eller blir den tørr? Skal jeg droppe denne kaka til dåpen eller hva gjør jeg??

Jeg er jo helt håpløs, en smule stressa for dåpen nå.

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, du kan fint sette den inn igjen. Og ev. legge et bakepapir over så den ikke blir brent.

Minner meg om en gang jeg hadde bursdag og skulle lage to kaker som begge ble mislykka, så jeg måtte lage dem om igjen. Skikkelig stress, og feiringen endte med at noen ble skikkelig sure og jeg ble lei meg. Siden den gang har jeg ikke giddet å lage noe kake på bursdagen min, jeg hater den dagen. Men nok om det!

Håper det blir en fin barndåp og at du klarer å nyte det. Drit i at alle kakene skal bli perfekte.

Gjest ikke-kake-baker
Skrevet

Ja, du kan fint sette den inn igjen. Og ev. legge et bakepapir over så den ikke blir brent.

Minner meg om en gang jeg hadde bursdag og skulle lage to kaker som begge ble mislykka, så jeg måtte lage dem om igjen. Skikkelig stress, og feiringen endte med at noen ble skikkelig sure og jeg ble lei meg. Siden den gang har jeg ikke giddet å lage noe kake på bursdagen min, jeg hater den dagen. Men nok om det!

Håper det blir en fin barndåp og at du klarer å nyte det. Drit i at alle kakene skal bli perfekte.

Ble de sure for at kakene ikke var bra? Så utrolig frekt! Da skjønner jeg ihvertfall at du ble lei deg. Jeg er litt sånn at jeg må prøve om og om igjen til jeg får det til for å slippe å ha den følelsen av at jeg ikke får det til...

Skrevet

Ble de sure for at kakene ikke var bra? Så utrolig frekt! Da skjønner jeg ihvertfall at du ble lei deg. Jeg er litt sånn at jeg må prøve om og om igjen til jeg får det til for å slippe å ha den følelsen av at jeg ikke får det til...

Det var ikke kakene de ble sure for. De ble nesten ikke rørt forresten. Jeg hadde stressa for å gjøre det hyggelig for alle og legge alt til rette for det, men den gang ei. Så moralen min var noe sånt som at selv om kakene er gode, er det ikke sikkert at stemningen blir god;-)

MEN, du får det nok til etter hvert:-) Ikke gi deg hvis du syns det er morsomt å få til sånne ting.

Skrevet

Et lite tips for å se om sjokoladekaka er ferdig, stikk en strikkepinne el lign i kaka og se at det ikke henger deig på den. Er den uten deig, er kaka ferig

Annonse

Gjest ikke-kake-baker
Skrevet

Et lite tips for å se om sjokoladekaka er ferdig, stikk en strikkepinne el lign i kaka og se at det ikke henger deig på den. Er den uten deig, er kaka ferig

ja jeg gjorde det, hang ikke deig igjen, så trodde det skulle gå bra. Men mulig at jeg ikke stakk den dypt nok. Men kan jeg trygt steke en sånn kake i f.eks en time uten at den blir tørr?

Et spm til. Jeg stekte den litt til og tok på glasur. Tok en smakebit og den var fortsatt litt rå i midten. Har tenkt å fryse kaka. Kan jeg steke den litt til når jeg tar den opp fra fryseren? Med glasur altså? Glasuren består av sjokolade, smør, kaffe og melis.

Skrevet

ja jeg gjorde det, hang ikke deig igjen, så trodde det skulle gå bra. Men mulig at jeg ikke stakk den dypt nok. Men kan jeg trygt steke en sånn kake i f.eks en time uten at den blir tørr?

Et spm til. Jeg stekte den litt til og tok på glasur. Tok en smakebit og den var fortsatt litt rå i midten. Har tenkt å fryse kaka. Kan jeg steke den litt til når jeg tar den opp fra fryseren? Med glasur altså? Glasuren består av sjokolade, smør, kaffe og melis.

Glasuren vil smelte og renne av. Funker ikke.

Jeg anbefaler sånne kaker fra pose, det fungerer utmerket.

Og stikk hele veien ned til bånn når du tester.

Gjest lykke til
Skrevet

Kan du få en venninne til å lage en kake?

La kakene bli som de blir; det gjør ingenting om de ser hjemmelaget ut! Det er da bare et pluss.

Kan du få kjøpt en kake?

Hva med å kjøpe iskake? Det er godt sammen med kransekake.

Gjest ikke-kake-baker
Skrevet

Kan du få en venninne til å lage en kake?

La kakene bli som de blir; det gjør ingenting om de ser hjemmelaget ut! Det er da bare et pluss.

Kan du få kjøpt en kake?

Hva med å kjøpe iskake? Det er godt sammen med kransekake.

Vi har mange kaker, bakt av min mor, min veninne ++. Så jeg kan egentlig godt la være å bake. Men poenget var egentlig mer at jeg hadde veldig lyst å lage en kake jeg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...