Gå til innhold

Til flinke brødbakere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne bake brød,og jeg har prøvd meg noen ganger nå.

Jeg har bakt med slike melblandinger som jeg skal bare blande vann og gjær.Jeg bruker tørr gjær og lunket vann

Jeg kjører de i kjøkkenmaskin,lar de heve seg,elte til brød,har litt vann på og lar de heve seg igjen under en klede.

Noen ganger hever de seg ganske fint,men når jeg setter de inn i ovnen,få faller de litt sammen,

Så brødene mine blir små og av og til litt harde.

Hva gjør jeg galt?

På forhånd takk for svar.

Skrevet

De har kanskje etterhevet litt for lenge? Vi lar dem vanligvis stå en liten halvtime til etterheving, knapt nok det. Forheven kan godt være lenge, minst en time.

Skrevet

Hvis de faller sammen i ovnen har de etterhevet for lenge og/eller ved for høy temperatur.

Skrevet

Hvis de faller sammen i ovnen har de etterhevet for lenge og/eller ved for høy temperatur.

Jeg syns ikke de blir noe store da hvis jeg ikke hever de såpass.

Skrevet

De har kanskje etterhevet litt for lenge? Vi lar dem vanligvis stå en liten halvtime til etterheving, knapt nok det. Forheven kan godt være lenge, minst en time.

Blir dine brød store av å bare stå en halv time?

Skrevet

Blir dine brød store av å bare stå en halv time?

Forhev - 1 time

Utbaking

Etterhev - max. 30 min

Blir helt fine synes vi i alle fall. Bruker 1 pose tørrgjær på 1,2 liter melk.

Skrevet

Jeg bruker kun brødbakemaskin, fungerer utrolig bra. Vi er blitt veldig bortskejmte med ferskt brød til frokost.. :-)

Gjest Blikkboks
Skrevet

Jeg bruker kun brødbakemaskin, fungerer utrolig bra. Vi er blitt veldig bortskejmte med ferskt brød til frokost.. :-)

Har du noen gode oppskrifter å dele med meg ;-)

Smiske, smiske..

Jeg er nemlig ikke så innmari fornøyd med brødbakermaskinen vår....

(kan hende for at jeg har glemt eltekroken, ett par ganger, ja det er mulig..... *ler*)

Skrevet

Har du noen gode oppskrifter å dele med meg ;-)

Smiske, smiske..

Jeg er nemlig ikke så innmari fornøyd med brødbakermaskinen vår....

(kan hende for at jeg har glemt eltekroken, ett par ganger, ja det er mulig..... *ler*)

Glemt eltekrok ja, det blir sikkert et interessant brød ;-)

Jeg har en basisoppskrift som fungerer veldig bra på min maskin hvertfall (Weifa).

3,5 dl vann

2 ss rapsolje

3 dl store havregryn

5 dl siktet speltmel

1 ts sukker

1/2 ts salt

1 ts tørrgjær

Godt med litt krydder oppi også, eller pinjekjerner, nøtter.. :-)

Skrevet

Glemt eltekrok ja, det blir sikkert et interessant brød ;-)

Jeg har en basisoppskrift som fungerer veldig bra på min maskin hvertfall (Weifa).

3,5 dl vann

2 ss rapsolje

3 dl store havregryn

5 dl siktet speltmel

1 ts sukker

1/2 ts salt

1 ts tørrgjær

Godt med litt krydder oppi også, eller pinjekjerner, nøtter.. :-)

Vi har også brødbakemaskin,men jeg syns brødet ble ødelagt når jeg måtte grave for å få eltekrokene bort fra det ny stekte brødet.

Og jeg syns bare brødet var godt når det var nystekt.

Skrevet

Vi har også brødbakemaskin,men jeg syns brødet ble ødelagt når jeg måtte grave for å få eltekrokene bort fra det ny stekte brødet.

Og jeg syns bare brødet var godt når det var nystekt.

Ja, det er ikke så holdbart. Men vi er 4 stk, så det blir uansett ikke liggende lenge her. Eltekrokene på min maskin lager bare små hull i brødet, det eneste problemet er dersom det står for lenge før vi tar det ut, da "gror" krokene fast.

Skrevet

Forhev - 1 time

Utbaking

Etterhev - max. 30 min

Blir helt fine synes vi i alle fall. Bruker 1 pose tørrgjær på 1,2 liter melk.

Jeg syns ikke at de hever seg noe på bare 30 minutter.

Det står også på pakken at de skal etter heve 60-90 minutter.

Skrevet

Jeg syns ikke at de hever seg noe på bare 30 minutter.

Det står også på pakken at de skal etter heve 60-90 minutter.

Etterheve i 90 min?! Da er sjansen stor for at de faller totalt sammen vil jeg tro...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...