Gå til innhold

Fagorganisert og tillitsvalgt?

Anbefalte innlegg

Gjest av og til oppgitt
Skrevet

Tenkte å høre med dere tillitsvalgte på bedrifter rundt om, hvordan dere håndterer konflikter.

Vi er ikke enige oss imellom. En part er livredd for LO og tror hun gjør en god jobb ved å aldri ta opp ting med et medlem. Det kan være en klage på vedkommende, hva som helst.

Man må ha "bevis" for alt, ellers kan det være snakk om trakasering. Nå er dette kun fillesaker det gjelder.

Et eksempel: En kollega bruker så sterk parfyme at en av våre medlemmer som har allergi, blir syk. Da mener denne en parten av tillitsvalgte at det kan være trakasering å snakke pent med denne damen om hun heller kan ta på sin parfyme, etter endt arbeidstid.

Det har vært mange heftige diskusjoner oss i mellom, p.g.a uenigheter. Det virker som hun er redd for LO, at det er det som er poenget her.

Skrevet

Men helt ærlig - er parfymebruk en sak å ta opp med tillitsvalgte? Det burde ikke være noe stort problem å ta det opp på en fin måte direkte med vedkommende.

Skrevet

Mener du at denne parten som ikke vil ta opp ting med kolleger, er tillitsvalgt?? I så fall gjør hun en utrolig dårlig jobb. Ting som blir tatt opp med henne som tillitsvalgt, enten det gjelder bedriften eller medarbeidere, skal hun ta hånd om... Trakassering å ta opp ting andre?? Nei nei nei...

Dette er tydeligvis helt feil person i en tillitsvalgsstilling, og jeg ville sporen streks ta opp dette med vedkommende, og be om at hun trakk seg hvis hun ikke vil gjøre den jobben hun er valgt til å gjøre....

Skrevet

Men helt ærlig - er parfymebruk en sak å ta opp med tillitsvalgte? Det burde ikke være noe stort problem å ta det opp på en fin måte direkte med vedkommende.

Jeg er enig med deg, Lillemus - men vi må ikke glemme at noen synes det å konfrontere personer med slike ting, er umulig, og nettopp derfor er det fint å ha en upartisk tredjepart som man kan ta opp ting med. Det dreier seg jo om arbeidsmiljø, og det har tillitsvalgt et ansvar for:-)

Skrevet

Jeg er enig med deg, Lillemus - men vi må ikke glemme at noen synes det å konfrontere personer med slike ting, er umulig, og nettopp derfor er det fint å ha en upartisk tredjepart som man kan ta opp ting med. Det dreier seg jo om arbeidsmiljø, og det har tillitsvalgt et ansvar for:-)

Joda, jeg er enig i det. :o) Men jeg ville definitivt heller at vedkommende hadde kommet direkte til meg om det hadde vært noe slikt fremfor å gå via tillitsvalgt først.

Skrevet

Joda, jeg er enig i det. :o) Men jeg ville definitivt heller at vedkommende hadde kommet direkte til meg om det hadde vært noe slikt fremfor å gå via tillitsvalgt først.

Selvfølgelig - hvis verden hadde vært et perfekt sted;-)

Gjest av og til oppgitt
Skrevet

Mener du at denne parten som ikke vil ta opp ting med kolleger, er tillitsvalgt?? I så fall gjør hun en utrolig dårlig jobb. Ting som blir tatt opp med henne som tillitsvalgt, enten det gjelder bedriften eller medarbeidere, skal hun ta hånd om... Trakassering å ta opp ting andre?? Nei nei nei...

Dette er tydeligvis helt feil person i en tillitsvalgsstilling, og jeg ville sporen streks ta opp dette med vedkommende, og be om at hun trakk seg hvis hun ikke vil gjøre den jobben hun er valgt til å gjøre....

Takk for den bookworm. Det er tatt opp mange ganger, vedkommende skylder på at det er vanskelig å få folk til vervene, derfor blir hun sittende. Jeg tror heller grunnen er nettopp fordi hun sitter der.

Skrevet

Takk for den bookworm. Det er tatt opp mange ganger, vedkommende skylder på at det er vanskelig å få folk til vervene, derfor blir hun sittende. Jeg tror heller grunnen er nettopp fordi hun sitter der.

Hun er en tillitsvalgt, og skal ha tillitt fra sine arbeidskolleger, en av dere andre kan vel ta ansvar å få gjort noe med det. Det er egentlig uholdbart at det skal være slik:-) Ønsker dere all lykke til:-)

Gjest av og til oppgitt
Skrevet

Det var et veldig dumt eksempel, ville ikke legge ut så mye på nettet. Men ingenting kan sies uten denne personens "tillatelse" Jeg unnlot i sted å si at hun har vært hovudtillitsmann mange mange ganger, så hun er sjefen.

Gjest av og til oppgitt
Skrevet

Enig med bookworm. Personen som "klaget" vil ikke at noen skal vite det da, vet du. Derfor har vi tillitsvalgte.

Problemet er bare så mye mye større enn dette lille eksempelet. Og når man da i tillegg har en ledelse som motarbeider, så er det ikke lett å være til :)

(Leder og den tillitsvalgte passer foresten godt sammen)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...