Gå til innhold

Flere matspørsmål... lammelår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver meg på et nytt matspørsmål, denne gangen om lammelår. Har kjøpt et ferdig krydret lammelår uten ben som jeg tror jeg skal lage til i morgen. Men har aldri laget dette før, så lurer på som er godt som tilbehør. Lurte på gratinerte poteter og grønnsaker(har gulrot og brokkoli). Eller er det bedre med ovnsstekte poteter, og så en saus i tillegg? I tilfelle, hva slags saus?

Ja, jeg finner flere tips i oppskrifter, men det er litt tryggere å høre det fra noen her. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville hatt kokte mandelpoteter til og hjemmelaget saus! Lammekjøtt er sterkere i smaken enn oksekjøtt, så da passer det bedre med kokte poteter, mener jeg. Hadde det selv forrige søndag og det smakte helt nydelig!

Lager brun saus og hiver oppi litt forskjellige krydder + litt brunost og litt melk....Blomkål, broccoli og rosenkål smaker deilig til ;)

Skrevet

Jeg ville hatt kokte mandelpoteter til og hjemmelaget saus! Lammekjøtt er sterkere i smaken enn oksekjøtt, så da passer det bedre med kokte poteter, mener jeg. Hadde det selv forrige søndag og det smakte helt nydelig!

Lager brun saus og hiver oppi litt forskjellige krydder + litt brunost og litt melk....Blomkål, broccoli og rosenkål smaker deilig til ;)

Ok, spørs om jeg kjører med saus da. :) Det er forøvrig en slik krydret sak, med basilikum, rosmarin og timian. Men det går vel greit med brun saus til dette også? Kan jo bruke sjyen fra stekingen i sausen.

Skrevet

Ok, spørs om jeg kjører med saus da. :) Det er forøvrig en slik krydret sak, med basilikum, rosmarin og timian. Men det går vel greit med brun saus til dette også? Kan jo bruke sjyen fra stekingen i sausen.

Jeg ville lagt poteter i skiver og gulrøtter i skiver i en form sammen med masse løk, hvitløk, rosmarin og timian. Dette kan steke sammen med steken (under) i 40-45 minutter. Jeg ville også servert en lett salat til, evt en gresk salat med fetaost. Jeg synes ikke at lammestek skal serveres med det samme tilbehøret som oksestek/skinkestek. :-)

Skrevet

Jeg ville lagt poteter i skiver og gulrøtter i skiver i en form sammen med masse løk, hvitløk, rosmarin og timian. Dette kan steke sammen med steken (under) i 40-45 minutter. Jeg ville også servert en lett salat til, evt en gresk salat med fetaost. Jeg synes ikke at lammestek skal serveres med det samme tilbehøret som oksestek/skinkestek. :-)

Men da har du ikke saus til, bare poteter, gulrot osv., og salat?

Skrevet

Men da har du ikke saus til, bare poteter, gulrot osv., og salat?

Ja, fordi kraften fra steken (låret) renner nedi i formen til grønnsakene og det pleier å bli kjempesaftig. Trenger ikke saus da. :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg bruker sjyen i sausen, om det ikke er altfor mye hvitløkssmak i den.... Har gjerne lammelår fullstappet med hvitløksbåter ;)

Skrevet

Ja, fordi kraften fra steken (låret) renner nedi i formen til grønnsakene og det pleier å bli kjempesaftig. Trenger ikke saus da. :-)

Ja når jeg tenker over det så bruker jeg å gjøre dette når jeg lager hel kylling, da bruker jeg poteter, sellerirot og hvitløk. Blir samme opplegget da. :)

Skrevet

Gratinerte poteter, og en kjempegod saus du lager med sjyen fra steika - mmmmmmm.

Skrevet

Gratinerte poteter, og en kjempegod saus du lager med sjyen fra steika - mmmmmmm.

Hm, det var dette jeg hadde tenkt til først, så lurte jeg på å enten koke poteter eller lage ovnsstekte som de andre tipser om. Ble vanskelig dette. :) Får gruble på det under skituren etterpå:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...