Gå til innhold

Skilsmissebarn har dårligere karakterer

Anbefalte innlegg

Gjest skiltjegog
Skrevet

Hvorfor det mon tro? Intelligensen blir vel ikke svekket pga skilsmisse.

Har det kan hende noe med enslige foreldres tid til å engasjere seg og hjelpe med lekser?

Skrevet

Dette tror jeg dreier seg om typisk dårlig statistisk regning. Statistikk kan brukes til så mye, og blir ofte misvisende.

Av en eller annen grunn er det tilfeldigvis slik at de verste sliterne kommer fra skilsmissehjem, og trekker ned gjennomsnitter betraktelig, mens majoriteten av skilsmissebarn scorer helt normalt... Dessuten så jeg at det var utrolig liten forskjell i denne sammenligningen, husker ikke helt tallet jeg, men jeg reagerte på at det var helt latterlig lite for å trekke en slik konklusjon.

Skrevet

Jeg jobber selv i skolen og kan ikke si jeg var noe overrasket over det resultatet.

Selvfølgelig finnes det skilsmissebarn som også får optimal oppfølging, men det er heller ikke noe vanskelig å tenke seg at foreldre som er alene med barna nødvendigvis får dårligere tid til å følge dem opp. Helt logisk, spør du meg.

I tillegg er det litt problemer for mange barn å forflytte seg mellom to hjem. Bøker som ligger igjen hjemme hos pappa og ei skrivebok som ligger hos mamma osv...

Men forskjellene var jo ikke urovekkende store da.

villbringebær
Skrevet

I tillegg til de tingene som de andre her er nevnt er det faktisk også sånn at mange skilsmissebarn sliter psykisk i prosessen de også! En skilsmisse er ikke vanskelig bare for foreldrene. Jeg er også lærer og har hatt mange samtaler med elever i skilmissesituasjoner. Mange av dem greier ikke å jobbe godt med skolearbeid på lenge etterpå.

Men jeg har ikke kikka på statistikken, så jeg kan bare uttale meg om mine erfaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...