Gjest Fortvilet ekstremt overvektig Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Jeg er ekstremt overvektig. Veier 160 kg og er 178 cm høy. Jeg er 53 år. Jeg er nødt til å gå ned i vekt! Men dette klarer jeg ikke selv ved hjelp av kostholdsplaner o.l. Jeg er ekspert på slanking. Vet vel det meste av hva som må til. Jeg klarer bare ikke å følge det. Jeg har nevnt overvektsproblemene for min fastlege noen ganger. Selvom jeg ikke akkurat har vært pågående, for dette er jo pinlig. Har aldri fått noen ordentlige råd. Bare at det er fint hvis jeg kan gå ned litt, og at jeg da må spise mindre enn jeg forbruker, og at mosjon er viktig. Men hvor kan jeg få hjelp til å legge om kosthold og livsstil? Uten at jeg blir flådd. Jeg har dessverre ikke økonomi til å legge meg inn på dyre kursteder el.l. Jeg er enslig mor til en ungdom på 16 år. Jeg er i full jobb, så vi har så vi klarer oss, men ikke til store utskeielser. Kan ikke ta opp lån til dette heller, for lån må tilbakebetales, og jeg har fra før et stort boliglån og billån. Har ikke økonomi til å ta opp flere lån. Så leste jeg på DOL at en overvektig bruker av forumet skal på et 4 ukers opphold på Evje klinikken, og får oppholdet dekket av NAV. Kanskje er dette noe for meg, tenkte jeg da. Men dengang ei. Jeg gikk inn på hjemmesidene til Evjeklinikken, og sånn jeg forstår det må man ha vært sykmeldt for å få dekket opphold der. Eller har jeg misforstått? Er det nok at legen sykmelder meg for et opphold der? For det kan ikke være noen tvil om at min overvekt medfører en alvorlig helserisiko. Jeg syns det er helt absurd hvis jeg ikke skal få dekket et opphold der fordi jeg ikke har vært sykmeldt. En annen måte å få dekket opphold på der er visst å bli henvist fra sykehus eller spesialopplegg for sykelig overvekt. Men det gjelder jo heller ikke meg. Hva skal jeg gjøre for å få kvalifisert hjelp? Det behøver ikke nødvendigvis være på Evjeklinikken, det er bare et sted jeg har fått vite om akkurat nå, og som jeg syns ser ut som et bra tilbud. Og egenandelen er helt akseptabel. Finns det andre tilbud dekket av det offentlige hvor jeg kan få hjelp? Hvordan går jeg fram? Jeg bor i Akershus på Lillestrøm siden. Jeg har ikke lyst til å prøve slankeoperasjon, i hvertfall ikke uten å ha prøvd andre alternativer først. Vær så snill, hjelp meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg synes du skal snakke mer med legen din om behandling for overvekten. Du kan få henvisning fra legen din til behandlingssteder, eller henvisning til medisiner på sykehus som så kan henvise deg videre. Om du senere skulle ønske overvektsoperasjon, kan du settes på venteliste til denne mens du er i behandlingsopplegg på andre måter. (Det er fra 1-3 års ventetid på overvektsoperasjoner i det offentlige helsevesenet i Norge. I ditt område ligger ventetiden på 2-3 år.) Du skal absolutt ikke behøve å slite med denne byrden selv. Gi legen din klar beskjed om at du ikke klarer dette selv, og at du nå trenger hjelp. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Grethe Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kjaere deg Du kvalifiserer saa absolutt for aa faa hjelp til din overvekt. Gaa til fastlegen din og be han sende en henvisning til Aker sykehus, overvektssenteret, saa skal jeg hjelpe deg videre. Vi har andre tilbud til deg der som ikke omfatter slankeoperasjon. Hilsen drgrethe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til fortvilet Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg ser du har fått noen svar her. Jeg mener du kan prøve å starte i det små. Tenk sunn kost når du handler i butikken. Skummet melk, kyllingkjøttdeig, mer rent kjøtt enn blandingsprodukter (som fiskekaker og kjøttkaker), frukt og grønt, variert og sunt pålegg på grovt brød/knekkebrød, ikke så ofte stekt mat (ha i ildfast form). Kanskje Grete Roede-sidene på internett kan gi noen tips? Gå turer for å få mosjon, ja prøv å gå en tur hver dag. Har du trimsykkel hjemme? Hold deg til søtt en kveld i uka, og spis da ordentlig mat først! Prøv å ikke drikke brus - hverken vanlig eller light. Ønsker deg lykke til; dette klarer du! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en slankeoperert Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Jeg er slankeoperert. Er 160 høy veide 110 kg på det meste. Gikk ned 50 kg. Jeg er 33 år og har slanket meg så lenge jeg kan huske. Følte at et opphold på ett senter bare ville bli en forlengelse av det jeg har drevet med hele livet. Slanking! Derfor så jeg fedmekirurgi som en god løsning. På Aleris http://www.overvekt.net/ så tilbyr de privat operasjon. Det koster 138 000. Man kan også reise til utlandet, da koster det mindre... I Russland feks. kontakt info via denne nettsiden her.. http://www.duodenalswitch.com/patients/merete/merete.html Da koster det vel ca 50-60 000 Eller stå i kø og vent på å komme inn på Aker, eller der du hører til.. Få fastlegen til å søke.. Man må ha BMI 35+ tilleggssykdommer eller BMI 40 og oppover for å kvalifisere til operasjon. Ta en titt på min hjemmeside. Der har jeg samlet mye info.. Her står det om aker http://www.123hjemmeside.dk/slankeoperasjon/549902 (sidene til Aker er nå under arbeid).. Sist ikke minst, om du skulle vurdere å operere deg, så ta en tur på http://vektoperasjon.no/phpBB2/index.php Der får du all info man trenger... Kjenner flere som er på din alder som har operert seg.. de har gått ned mange kilo... det er vanlig å gå ned 75-80 % av overvekten.. litt avhengig av alder, type operasjon osv... Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.