Gå til innhold

kosthold, angst og candida

Gjest VIL, men får ikke til...

Anbefalte innlegg

Gjest VIL, men får ikke til...

Jeg er 34 år, 159 cm høy med spinkel benbygning. Jeg er usikker på vekta, men den er et sted mellom 55-60. Min midje er på 80 cm! Er nok generelt oppblåst hele tiden. Jeg fikk for mange år siden vite at jeg har candida, og de siste årene har jeg slitt med angst. Candida kuren er alt for omfattende (og dyr) til at jeg orker det, og trening er veldig vanskelig for meg pga psyken. Jeg spiser veldig lite grønsaker og frukt, mye også fordi jeg reagerer på mye av det. Epler er f.eks for "surt" for magen. Jeg vil komme i form fysisk, men er helt rådvil med hva jeg skal gjøre. Det må være "enkelt", ikke for omfattende. Håper på gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Jeg begynte å spasere en gang i uka ca 20 minutter hver gang, etter et par måneder økte jeg til to-tre ganger i uka, og nå er jeg oppe i fire ganger pr.uke.

Formen min er blitt betraktelig bedre ( går alltid i bakker), humøret er bedre og lår og rumpe fast og fin, men magen minker altså ikke ;(

Matveien kan jeg ikke råde deg, da jeg elsker sunn mat, og spiser masse grønnsaker og endel frukt. Liker magert rødt kjøtt, men liker også kylling. Jeg elsker egg i alle varianter, minst to om dagen. Grovt brød med magert pålegg og melk til.

Spiser nesten aldri kaker eller annet godteri, men drikker dessverre litt Cola ;(

Jeg tar også i mot, om du får gode råd til å redusere magemålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicketinick

Jeg begynte å spasere en gang i uka ca 20 minutter hver gang, etter et par måneder økte jeg til to-tre ganger i uka, og nå er jeg oppe i fire ganger pr.uke.

Formen min er blitt betraktelig bedre ( går alltid i bakker), humøret er bedre og lår og rumpe fast og fin, men magen minker altså ikke ;(

Matveien kan jeg ikke råde deg, da jeg elsker sunn mat, og spiser masse grønnsaker og endel frukt. Liker magert rødt kjøtt, men liker også kylling. Jeg elsker egg i alle varianter, minst to om dagen. Grovt brød med magert pålegg og melk til.

Spiser nesten aldri kaker eller annet godteri, men drikker dessverre litt Cola ;(

Jeg tar også i mot, om du får gode råd til å redusere magemålet ;)

Heisann :) Og så fint at formen din er bedre :) Disse turene gjør deg og kroppen din godt, men er for korte (hvis de fortsatt er på 20 minutter da). Skal man få vekk noe rundt midjen må man få opp pulsen og ligge der litt over tid.

Det vil nok hjelpe om du går litt lengre og i raskt tempå, altså at du blir varm og svett. Min 30 min - helst opp mot 45. I tillegg har jeg oppdaget en mageøvelse som gjør underverker på meg. Nemlig på ball (stor ball). Ligger med ryggen på den og tar situps. Det avlaster korsryggen og har en fenomenal virkning sammenlignet med de du tar på gulvet. Her tar jeg både skråsitups og vanlige. Sidehev/sidevri med feks langkosten er også en øvelse du bør bake inn noen dager i uken :)

Slutter du med cola, som jo er sukker, sukker, sukker og kullsyre - vil du få mye gratis. Jeg sluttet for et årsiden og har gått ned 16 kilo. Spiser ellers sunt, godt, variert og oftere enn før og trimmen er turer. Som deg startet jeg forsiktig - da jeg var i utrolig dårlig form. Kroppen tilpasser seg raskt disse turene og da må man øke på i lengde og intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicketinick

Hei på deg :)

Ja den angsten vanskeliggjør jo trening da selvsagt. Hva med små turer i nærområdet? Du kan eventuelt gå en strekning frem og tilbake i litt tempo :) Selv begynte jeg med og gå rundt og rundt på feltet her jeg bor. Ikke spesielt inspirerende i starten - men det var nå det jeg kunne klare i og med at jeg var redd når jeg var ute. I dag går jeg turer på 45-60 minutter i relativt høyt tempo. Du kommer raskt i form bare du begynner og bevege på deg. Dessuten hjelper det på angsten din etter en liten stund. Så der er det allerede en god grunn til og gå. I tillegg vil kroppen din stortrives med aktivitet og du vil sannsynlig tape litt vekt over tid. Oi der var det en fin ting til :)

Candida har vi alle, og folk er altfor opphengt i dette i dag. Det virker jo som om alle skal rense ut noe vi alle naturlig har i kroppen. Vel, noen tjener selvsagt gode penger på dette.

Jeg vil heller gi deg følgende råd: Spis hyppige og små måltider med sunn og god mat (5-6 ganger om dagen): Reduser inntak av sukker (ikke drikk brus eller andre kullsyreholdige drikker). Ligg unna unødvendige mengder av brun mat, kjeks, kaker, potetgull, sjokolade etcetc Litt av og til skader ingen, det er mengden som er avgjørende. Får du ikke i deg spesielt mye grønnsaker, lag deg smoothies på bær og youghurt (kjempegodt). Og spis grønnsaker i små mengder av gangen. En gulerot som mellommåltid sammen med feks et glass Biola (som forøvrig er veldig bra for magen), er suverent.

Drikk masse vann - så mye som du orker og drikke i løpet av dagen. I hvertfall et par liter.

Så kan du begynne med innetrening/hjemmetrening selvsagt. Det vanskeligste her er jo og motivere seg på egenhånd. Sett på noe musikk du liker. Gå på stedet, hopp (kjøp deg et hoppetau), kanskje en treningsvideo av et eller annet slag kan motivere deg. Dansematte er suveren trening og morsomt :) Ta noen situps, armhevninger osvosv. Du finner gode øvelser på nettet som er enkle og gjennomføre hjemme.

Kanskje kan du finne en person i nærområdet som har det litt slik som deg, du kan feks annonsere etter en treningsvenn til turer :) Det finnes grupper som går stavgang i lag feks. Det finnes så uendelig mange måter og komme seg i aktivitet på - men jeg tipper angsten er din største fiende for og få dette til. Den må du trosse i starten, det er tøft. Men du klarer det!

Bor du i nærheten av meg - så si i fra hehe. Jeg trenger turvenn - mye hyggeligere og gå sammen med noen :)

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei! Det høres ikke greit ut å ha alle disse symptomene på en gang, og det er også litt vrient å gå inn på alle disse temaene uten å ha snakket skikkelig med deg. Derfor må svaret mitt nødvendigvis bli noe mer generelt enn du kanskje håper på. Men selv i generelle råd er det mye å hente!

Mitt førsteinntrykk er at du nok kan ha en irritabel tarm av et eller annet slag, ikke nødvendigvis candida. For selv om mange mener at candida kan gi oppblåst mage og mange andre plager, er dette fortsatt ikke "mulig" i følge skolemedisinen. Derfor ville jeg nok utredet om det er andre årsaker enn candidaoppvekst til den oppblåste magen din, det at du reagerer på syrlig/fibrøs mat og så videre. For dersom det dreier seg om en irritabel tarm, eller laktoseintoleranse, eller eventuelt fruktosemalabsorpsjon som er årsaken, er det langt enklere å finne kosttilpasninger som kan hjelpe deg. Ta en tur til fastlegen og beskriv symptomene dine, og be om en utredning!

Når det er sagt, vil jeg snakke litt om tarmmotilitet - det vil si bevegelsen i tarmene dine. For å få flyttet tarminnholdet - og eventuell luft - videre ned mot endetarmen, er det masse små muskler rundt tarmen som trekker seg sammen rytmisk. For å få riktig fart på bevegelsene, er du også nødt til å bevege deg noe hver dag. Det er helt greit å styre unna organiserte treningsaktiviteter så lenge du føler deg utrygg med det, men prøv å finne deg en fast spaserrunde som du kan gå hver dag, i nabolaget. Selv en rask spasertur vil hjelpe deg med oppblåstheten. Ha gjerne litt musikk på øret, eller for eksempel en stressball i lommen som du kan klemme litt på, så du får tankene på andre baner (det er også fint for armmusklene, så bytt gjerne ballen over i den andre lommen på vei hjem!). Et annet godt lavterskeltilbud for deg kan være en sykkeltur når snøen er vekk, eller også kanskje svømming i en hall, dersom du er komfortabel med det. Uansett hva slags aktivitet du velger, skal du velge en som gjør deg glad og som du kan tenke deg å drive med fremover, ikke noe du føler at du skal presse deg til for å få til.

Andre enkle råd du kan prøve, er følgende:

1) Spis regelmessig, gjerne hver tredje time på dagtid, frem til kl 21 for eksempel

2) Spis bare til du ikke er sulten lenger - ikke helt til du er mett

3) Unngå gassdannende mat som kål, løk, hvitløk, druer og brus eller farris med bobler

4) Ikke tygg tyggegummi - da svelger man gjerne mye luft

5) Spis mer av de grønnsakene og fruktene du vet du tåler, og prøv de andre med jevne mellomrom

6) I starten nå kan du spise havregryn med biolamelk på - bra for fordøyelsen

7) Du kan gjerne spise vanlig brød (antar du har styrt unna alt med hvete pga candida), men velg brødene med 3/4 av brødskalaen full (se på brødposene) - ikke ta de helgrove, de har kanskje litt mye fiber for deg nå i starten

8) Drikk mye vann, urtete, grønn te og evt et glass juice blandet med vann, om du tåler det

9) Velg forøvrig sunne råvarer når du lager mat, slik som grillkylling uten skinn, ferdige fiskefileter, fiskekarbonader, frosne laksesupper, ferdig kuttet salat om du tåler det, karbonadedeig, fullkornspasta, brun ris og pålegg som lettere gulost, lettere leverpostei, rene kjøttpålegg, makrell i tomat, egg osv

10) Kanskje det viktigste rådet: Kos deg med maten, og fokuser mest på hva du tåler - ikke hva du ikke tåler!

Riktig lykke til! Og så får du kanskje en mer håndfast diagnose å forholde deg til enn candida, etter besøket hos legen din!

Hilsen Gunn Helene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...