Gå til innhold

Særeie..

Anbefalte innlegg

Gjest rosa!!
Skrevet

Hvordan blir dette?

Min samboer har arvet huset vi bor i etter sin mor. Han har det på særeie. Mora han har kontrakt at ho kan bo i sin egen leilighet i 2 etg i dette huset, til ho forlater denne verden..

Jeg eier alle møblene her.

Hva skjer hvis min samboer plutselig dør?

Han har noen unger fra tidligere forhold. Vi har et barn sammen.

Kan jeg plutselig bli satt på gata hvis han plutselig går bort?

Mulig dette høres en smule egoistisk ut, men jeg syns det er greit å vite hvordan dette her ligger an..

Vi er ikke gift, men vært samboere i 5 år ( + - )

AneM1365380603
Skrevet

Hvis han faller bort er du husløs.

Gjest rosa!!
Skrevet

Å kjære vene..

Hva gjør jeg m dette da?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Sikker på det? Vil ikke felles barn være nærmeste arving og arve huset?

AneM1365380603
Skrevet

Å kjære vene..

Hva gjør jeg m dette da?

Det kommer litt an på hva samboeren din ønsker. Du kan f eks kjøpe deg inn i boligen, eller du kan eie en viss prosent av den for hvert år dere bor sammen. Alt bør være på kontrakt. Dere kan også ha en forsikring som gir deg en viss sum om han dør.

Slik det er i dag er alle barna hans arvinger, og uansett om du er medeier eller ikke skal det skiftes med særkullsbarna.

Det er mange i din situasjon. Jeg har også hørt om tilfeller der den ene legger inn penger i boligen etter å ha solgt sin egen leilighet. Så dør den som står som eier av boligen. Hvis papirene ikke er i orden er alle pengene tapt for den som sitter igjen.

Hvis dere kontakter advokat vil han hjelpe til med å sette opp en avtale som i størst mulig grad sikrer begges interesser.

Skrevet

Felles barn vil arve like mye av huset som søsknene, og må i så fall kjøpe dem ut. Det står ikke hvor mange søsken det er, men siden det er flertall, vil ihvertfall ikke fellesbarnet arve mer enn en tredjedel.

Det forbauser meg at trådstarter ikke visste dette.

AneM1365380603
Skrevet

Her er det særkullsbarn med i bildet også, så dette er jeg ganske sikker på. Dessuten har han særeie på huset. Jeg tror kanskje overformynderiet kommer inn og ser til at barnas arv blir tatt hånd om.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Felles barn vil arve like mye av huset som søsknene, og må i så fall kjøpe dem ut. Det står ikke hvor mange søsken det er, men siden det er flertall, vil ihvertfall ikke fellesbarnet arve mer enn en tredjedel.

''Det forbauser meg at trådstarter ikke visste dette.''

Det er nok mange som ikke vet det. Har aldri forestilt meg at egne barn har samme arverett som søsken, for meg høres det helt fjernt ut. Har aldri falt meg inn at jeg har noen som helst arverett etter mine søsken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Her er det særkullsbarn med i bildet også, så dette er jeg ganske sikker på. Dessuten har han særeie på huset. Jeg tror kanskje overformynderiet kommer inn og ser til at barnas arv blir tatt hånd om.

Ah, det hadde gått meg hus forbi at han hadde særkullsbarn, da skjønner jeg det bedre!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det hadde gått meg hus forbi at han hadde særkullsbarn, da skjønner jeg det bedre! Trodde du mente samboerens søsken.

:-O

Skrevet

''Det forbauser meg at trådstarter ikke visste dette.''

Det er nok mange som ikke vet det. Har aldri forestilt meg at egne barn har samme arverett som søsken, for meg høres det helt fjernt ut. Har aldri falt meg inn at jeg har noen som helst arverett etter mine søsken.

Det sa jeg da ikke heller?

Fellesbarnet må dele arven med _sine_ søsken. Ikke fars søsken.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det sa jeg da ikke heller?

Fellesbarnet må dele arven med _sine_ søsken. Ikke fars søsken.

Jepp, har skjønt det nå. :-O

Gjest rosa!!
Skrevet

Jeg vet at vårt felles barn har lik stor arverett som sine halv søsken.

Det jeg lurte på, hvor jeg står hvis han frafaller..

Må jeg da kjøpe ut de andre søskene hvis jeg fortsatt vil bo her?

Hva skjer hvis samboeren min dør, og mora hans fortsatt lever? Jeg har ikke sjans til å betale ut de andre søskene..

AneM1365380603
Skrevet

Hva skjer hvis samboeren min dør, og mora hans fortsatt lever? Jeg har ikke sjans til å betale ut de andre søskene..

Dere kan også skrive gjensidig testament der du arver den frie tredjedelen.

Du får ta dette opp med din kjære :) Slik som saken er nå stiller du svakt.

Skrevet

Da må deres barn kjøpe ut søsknene sine, ja. Og har du ikke råd til det, må dere flytte.

Bruksrett vet jeg lite om.

Skrevet

Da må deres barn kjøpe ut søsknene sine, ja. Og har du ikke råd til det, må dere flytte.

Bruksrett vet jeg lite om.

Jeg mener at om noen har bruksrett til ei eiendom, slik svigermor har i dette tilfellet, så senker det verdien på eiendommen ganske mye. Det blir jo nærmest umulig å selge den med gamla boende f.eks...

Skrevet

Jeg mener at om noen har bruksrett til ei eiendom, slik svigermor har i dette tilfellet, så senker det verdien på eiendommen ganske mye. Det blir jo nærmest umulig å selge den med gamla boende f.eks...

Sant nok. Men man kan jo ikke gamble på at gamla er i live når trådstarters mann eventuelt dør.

Gjest rosa!!
Skrevet

Dere kan også skrive gjensidig testament der du arver den frie tredjedelen.

Du får ta dette opp med din kjære :) Slik som saken er nå stiller du svakt.

Ok.

Tusen takk for svar.

Skal snakke med samboeren min om dette. Håper vi kan finne en løsning. Må vi kontakte advokat ang testamente?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ja, en borett regnes ut fra alder på vedkommende medboretten (forventet levealder), og med min svigermor som nærmer seg 70 er den f.eks satt til en halv mill. Dette er jo en sum som må løses ut til boretthaver før salg, så da kan man regne den halve mill'en som "tap" på det eventuelle salget.

Vil tro dette skal trekkes fra før søsken eventuelt kjøpes ut, sammen med eventuelt lån på huset.

Kåre Kruttlapp
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at hvis det ikke foreligger et testamentet fra ham til deg om å overta\arve huset så må du kjøpe ut alle ungene.Og gamlemors rett til å bo der består inntill hun dør\flytter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...