Gjest mormormor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Hei jeg er mor til en liten gutt som for litt siden fikk i seg mat som inneholdt peanøtter og gikk i anafylaktisk sjokk. Han har tidligere reagert allergisk på cashewnøtter og nugatti ( kløe og utslett). Nå prøver jeg å tilegne meg informasjon om hva han kan spise og ikke. Når det står at en matvare inneholder nøtter eller spor av nøtter er det lett å velge det bort, men det står så mye annet rart. F.eks. at lupinmel kan gi en kryssreaksjon, og hva med sojaprodukter ? Hva er trygt for han å spise ? Lurer også litt på hvordan jeg skal gå frem ifht å informere foreldre til barn i barnehagen og senere skolen, slik at de skjønner problemet. Barnelegen sa at det kunne være nok at han satt ved siden av en som spiste noe med nøtter i, og at det kunne utløse reaksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunrika Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Jeg kan ikke noe om dette, men på skolen til barna mine, er det et barn med "dødelig nøtteallergi" (som det sto i info brevet fra skolen). Ingen av barna på skole/sfo som bruker samme lokaler, har lov å ha pålegg ol med nøtter i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Hei! Jeg skjønner godt at du ønsker å få så mye informasjon som mulig om hva gutten din kan spise eller ikke. Siden han har gått i anafylaktisk sjokk av peanøtter er det selvfølgelig viktig at han ikke får i seg dette. Jeg regner med at han har fått en grundig undersøkelse der dere har funnet ut hva han tåler og hva han er allergisk mot. Hvis ikke, råder jeg deg til å gå til å gjøre dette så snart som mulig. Mange matvareprodusenter skriver på matvarer at de kan inneholde spor av nøtter selv om det er svært liten sannsynlighet for at de gjør det. Likevel syns jeg det er riktig at du holder gutten din borte fra alle matvarer som inneholder spor av nøtter. Kløe og utslett er ubehagelig, men anafylaktisk sjokk er jo langt mer alvorlig. En del barn som er allergiske for melk kan etterhvert også bli allergiske for soyaprodukter. Så lenge gutten din ikke har noen påvist allergi for soya eller lupinmel syns jeg ikke du skal bekymre deg for dette. Det er viktig at kostholdet blir så allsidig som mulig og at du ikke kutter ut matvarer "for sikkerhets skyld". Noen som er allergiske for fisk kan reagere på at andre i samme rom spiser fisk. Dette har jeg ikke hørt om i forbindelse med nøtter. I forhold til barnehage og skole er det lurt å informere de ansatte om hva som kan skje hvis gutten din får i seg nøtter. De fleste som jobber med barn kan en del om dette, men for å være helt sikker kan du jo lage et skriv som du deler ut når du informerer om din sønns nøtteallergi. Som du sikkert vet er Voksentoppen senter for allergi et sted der de er spesialister på barn og allergi. Hvis du har flere spørsmål kan du forsøke å kontakte klinisk ernæringsfysiolog eller lege som jobber der. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du har allerede fått en fylldig svar, men som CB nevner, lurer du på mer, spør evt. legene på Spesialsykehuset Voksentoppen som er en del av Rikshospitalet. Overlege Ragnhild Halvorsen på VT vil du nå på "allergiforum" nettopp her på Doktoronline. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.